Hasznos háttérinfók

Százezer tonna sóval készült a télre a Közútkezelő

A hideg idő beálltával a Társaság az év legnehezebb feladatai elé néz. A téli időszakra mérnökségeik hadrendbe állítják a szükséges munkagépeket és feltöltik a síkosság-mentesítéshez használt anyagok raktárkészleteit.

2014.12.27 23:30ma.hu

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a kezelésében lévő mintegy 31.200 kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi (kivéve M5 és M6), fő- és mellékutak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el.

A téli időszakban azon dolgoznak, hogy a kezelésükben levő úthálózatot a közlekedők – lehetőség szerint – akadálytalanul és biztonságosan vehessék igénybe.

Ez nem kis feladat, hiszen a gondos felkészülés ellenére, az évszakra általában jellemző módon olykor rendkívüli időjárási viszonyok mellett, nem mindig lehet minden közlekedő igényeit egyszerre kielégíteni, ezért vannak, lehetnek olyan időszakok, amikor télies útviszonyokkal is számolniuk kell az autósoknak - írja az Objektív Hírügynökség.

Téli közlekedést akadályozó tényezők, hasznos háttér-információk:


- A Társaság  szakemberei folyamatosan figyelemmel követik az időjárás előrejelzéseket és saját, mintegy 350 útmeteorológiai állomásuk adatait, ennek megfelelően hajtják végre megelőző intézkedéseinket, illetve készülnek fel a várható munkákra. 

- Az utak jegesedésének megelőzése érdekében a forgalmasabb szakaszokon sózással védekeznek. E célra nátrium- és kálcium-kloridot használunk, nemcsak száraz, hanem oldat formájában is. Ez a munka azonban rendkívül időigényes, így a lehető leggondosabb szervezés mellet is szükség van az autósok türelmére és belátására. Megelőzésképpen általában úgynevezett nedvesített sószórást végeznek, hogy az autók menetszele ne fújja le a burkolatról a kijuttatott útszóró sót.

- Havazás esetén a hó eltakarítását 3-5 centiméter lehullott hó esetén célszerű megkezdeni. Ezen hó vastagságig a havazás kezdetekor a síkosság elleni védekezésként kiszórt olvasztó anyagok – a forgalom taposó hatásával együtt – megakadályozzák a lehullott csapadék burkolatra fagyását, tapadását.
A hó eltakarítása során sorrendet állítanak fel, először az autópályákat, főútvonalakat, illetve a nagyobb forgalmú mellékútvonalakat tisztítják meg, ezt követően kerül sor a további útszakaszokra. Tehát intenzív havazás esetén a megfeszített munkavégzésük ellenére lehetnek olyan szakaszok, ahol nem fekete a burkolat, de mindenképpen törekszenek rá!
Munkagépeik egy fordulókör alatt 30-80 kilométernyi szakaszt tudnak megtisztítani.

- A hófúvások eltakarítása az egyik legnehezebb és legidőigényesebb feladat, amelyet szintén csak akkor tudnak hatékonyan elvégezni, ha már megszűnt az erős szél. Megelőzésképpen helyezik ki a korábbi évek tapasztalatai és anyagi lehetőségeik szerint a leginkább érintett útszakaszok mellé a hófogó rácsokat, illetve hálókat, idén ez közel 400 kilométernyi utat érint. Ahol erre lehetőség van, ott hófogó erdősávot is telepítenek, amelynek kialakítása hosszú éveket vehet igénybe, jelenleg 323 kilométernyi szakaszon van ilyen erdősáv.
A hófogó rácsok egyébként 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni funkciójukat, efölött már nem tudják teljesen meggátolni azt, hogy az út menti hó visszakerüljön a burkolatra.
Hófúvások idején a sózás sajnos teljesen hatástalan, sőt, nem is ajánlott! Ennek oka, hogy a megolvasztott havat a nagy erejű szél gyorsan lefagyaszthatja, így tömör jeges, jégbordás szakaszok alakulhatnak ki, amelyek fokozottan veszélyesek. Ilyenkor egy dolgot tehetnek és tesznek, folyamatosan takarítják a havat az útpályáról, ameddig erre lehetőségük van.
Sajnos az is előfordulhat, hogy mire egy-egy munkagép végez egy fordulókörével, ami jellemzően 2-4 órát vesz igénybe, addigra a szél annyira visszahordhatja a havat a burkolatra, hogy úgy tűnhet, mintha arra nem is járt volna munkagép.
Így igazán hatékonyan ilyen időjárási körülmények között csak akkor tudnak fellépni, ha nagy erejű szél már elmúlt vagy elegendő mértékben csillapodott.

- Hóeltakarító gépjármű megelőzése nem javasolt, mert a még havas úton kevésbé biztonságosan lehet haladni, mint a frissen tisztított úttesten. Az előzés közben irányváltások további kockázatot jelentenek a biztonságos közlekedésre. Amennyiben nem kívánják megelőzni a munkát végző gépjárművet, kérik, megnövelt követési távolság megtartásával haladjanak mögötte.

- A Társaság hóeltakarítási terve előre rögzíti az egyes munkavégző gépek útvonalát. A gépeket a mérnökségi telephelyeken töltik fel szóróanyaggal, majd a végpontról indulva látnak munkához, amint elértek a célterületre. Addig viszont felemelt ekével haladnak és így persze sózást sem végeznek, hogy minél hamarabb eljussanak munkakezdésük helyére és a síkosságmentesítő anyagokat a kijelölt területre juttassák ki.

- A Társaság minden rendelkezésére álló csatornán igyekszik tájékoztatni a közlekedőket az esetleges veszélyhelyzetekről, szélsőséges időjárási-, illetve útviszonyokról.
Kérik az autósokat, hogy mindenképpen vegyék figyelembe ezeket a jelzéseket, majd a lehetőségeket alaposan megfontolva keljenek csak útra, ha tényleg úgy látják, hogy szükséges.

- Ha sikerült a közlekedőknek előzetes információkhoz jutniuk, mérlegeljenek, tervezzék meg úti céljukat -  és ha ez alapján az utazás mellett döntenek, akkor minden esetben csak és kizárólag a téli közlekedésre megfelelően felkészített gépjárművel tegyék azt meg.

- Ha esetleg elakadnának utazás közben, a katasztrófavédelem szakembereitől a 112-es telefonszámon kérhetnek segítséget.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.