Voltaképpen miért gesztikulálunk?
A kézzel való kommunikáció az agy fejlődésének egyik funkciója
A kéz gesztusai nem csupán megkönnyítik a tanulást, hanem az agy fejlődésére is jótékony hatással lehetnek. Német kutatók arra próbálták választ találni, hogy bizonyos emberek miért gesztikulálnak többet, mint mások. Bíztak benne, hogy ezáltal közelebb kerülnek a mindeddig megválaszolatlan kérdéshez: voltaképpen miért gesztikulálunk?
2010.01.04 08:08MTIA berlini Humboldt Egyetem doktorandusza, Uta Sassenberg kollégáival együtt végzett vizsgálata azt mutatja, hogy a kézzel való kommunikáció az agy fejlődésének egyik funkciója, és valószínűleg hozzá is járul e fejlődéshez - írja a Der Standard című osztrák lap internetes kiadása (www.derstandard.at). A kutatók 51 tizenhét éves gimnazistát vizsgáltak meg.
A fiataloknak először intelligenciateszteket kellett megoldaniuk, eredményeik szerint két csoportra osztották őket. Ezt követően vizuális feladatok várták őket. A magas folyékony intelligenciával rendelkező diákok az elvárásoknak megfelelően jobban teljesítettek e feladatoknál, mint az átlagos folyékony intelligenciájú társaik. A folyékony intelligencia a problémamegoldást, tanulást és minták felismerését segíti.
Sokkal érdekesebb volt azonban, hogy a magasabb folyékony intelligenciájú diákok sokkal többet gesztikuláltak, mialatt problémamegoldó stratégiájukat írták le. Pontosabban körkörös mozgást végeztek kezükkel vagy ujjaikkal - mondandójuktól függetlenül.
Kézmozgásuk alapján pedig könnyedén meg lehetett különböztetni a magas és a közepes intelligenciájú tanulókat. A diákok agyáról készített MR-felvételek arról tanúskodtak, hogy a fokozottabban gesztikuláló, magasabb folyékony intelligenciájú résztvevők esetében az agy egyes területeinek kortikális szövete vastagabb volt, mint társaiknál. Ez azt jelenti, hogy bizonyos agyterületeik fejlettebbek voltak.
Egyelőre nem tudni, hogy a gesztikuláció fokozza-e a folyékony intelligencia fejlődését vagy annak csupán egy mellékterméke-e - vallja be Sassenberg. Azt azonban sikerült igazolni, hogy azok a gyerekek, akiket gesztikulálásra buzdítanak új feladatok tanulásakor, jobban tanulnak, mint azok a gyerekek, akiknek ezt megtiltják.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:05 Borsodban is megkezdődnek a szivattyús energiatározó létesítésének lehetőségét vizsgáló kutatófúrások
- 21:04 Nébih: súlyos élelmiszerbiztonsági és higiéniai hiányosságok egy fővárosi vendéglátóhelyen
- 20:57 Fél mázsa kábítószerrel bukott le egy fiatal
- 19:45 A kultúraközi párbeszédet állítja fókuszba a Bakuban rendezett világfórum
- 18:43 Lázár János: kezdődhet a Pázmány Campus beruházás
- 17:42 Tiszta, rendezett és közlekedési káosztól mentes Budapestet ígér Szentkirályi Alexandra
- 16:41 Ursula von der Leyen: a magyar emberek erősebbé tették Európát
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06