Egészség
A zöld színű zöldségek támogathatják a fontos bélbaktériumok fejlődését
A bélben rengeteg baktérium él, közülük sokról még nem tudni, milyen anyagokkal táplálkozik és mivé alakítja át ezeket.
2021.04.09 16:44MTIA zöld színű zöldségek támogathatják a fontos bélbaktériumok fejlődését, ilyenek például a spenótban és salátában előforduló szulfokinovóz nevű szulfonsav, amely stimulálja a bél mikrobiomjának kulcsfontosságú organizmusait. A baktériumok a vegyületből kénhidrogént termelnek, amely mennyiségtől függően az egészséget támogató vagy károsító hatással bír - írták bécsi és konstanzi kutatók a The ISME Journal című tudományos lapban megjelent tanulmányukban.
A bélben rengeteg baktérium él, közülük sokról még nem tudni, milyen anyagokkal táplálkozik és mivé alakítja át ezeket. A Bécsi Egyetem mikrobiológiai és környezeti rendszertudománnyal foglalkozó intézetének munkatársai, Buck Hanson und Alexander Loy a Konstanzi Egyetem tudósaival együttműködve először vizsgálták a szulfokinovóz mikrobiális anyagcseréjét a bélben.
Míg a glükóz a bélben számos mikroorganizmust táplál, a kutatók kimutatták, hogy a szulfokinovóz egészen speciális organizmusokat stimulál. Ezek közé tartozik az Eubacterium rectale nevű baktériumfaj, amely az egészséges embereknél előforduló tíz leggyakoribb bélmikroba egyike. A szulfokinovóz a kiindulópontja több baktériumfaj nemrég felfedezett különböző anyagcsere-folyamatának, amelyek végül kénhidrogént termelnek.
A tudósokat meglepte, hogy a zöld színű zöldségekben lévő szulfokinovóz hozzájárul a kémhidrogén termeléséhez a bélben. Eddig főként a húsban és zsírban gazdag táplálkozás hatására a bélben elszaporodó szulfát és taurin volt ismert kénhidrogén-forrásként.
Loy szerint a kénhidrogén "Janus-arcú anyagcseretermék", hiszen mennyiségtől függhet pozitív vagy negatív hatása.
Kis mennyiségben gyulladáscsökkentő hatással bír a bél nyálkahártyájára, fokozott termelődése azonban összefüggésben állhat krónikus gyulladásos betegségekkel és rákkal is.
További vizsgálataikban a tudósok azt kívánják feltárni, hogyan támogathatja a növényi szulfonsavak bevitele az egészséget. Amennyiben pozitív hatása van, a szulfokinovózt prebiotikumként is lehet alkalmazni.
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


