Hétfőn stop

Tarlós: 43 metrókocsit von ki a főváros a forgalomból

Negyvenhárom metrókocsit von ki hétfő reggelig a 2-es és 3-as metró forgalmából a főváros, mert azok potenciális balesetveszélyt jelenthetnek - közölte Tarlós István pénteken egy más témában tartott sajtótájékoztatón.

2011.05.20 13:47MTI

A főpolgármester elmondta, a metrótűzesetek miatt a BKV vezérigazgatója megkereste a szerelvényeket korábban gyártó orosz céget, ahonnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a 30 év feletti szerelvények közlekedtetése biztonsági kockázatot jelent.

Tarlós István idézett a jelentésből, amely szerint a motorkocsik megfelelő karbantartás mellett 30 évig, 3 millió kilométer futásteljesítményig tarthatók üzemben, ezt követően azokat Oroszországban leselejtezik.

"A kocsiszekrény szilárdsági paraméterei 30 év üzemeltetés után oly mértékben leromlanak, hogy azok a biztonságos üzemeltetést veszélyeztethetik" - áll egyebek mellett a főpolgármester által ismertetett jelentésben. A városvezető közölte, öt 43 éves és harmincnyolc 41 éves kocsi közlekedik jelenleg a budapesti vonalakon; ezek kivonásáról döntöttek, és már csütörtök éjszaka meg is kezdték a kivonásukat a forgalomból.

Hozzátette: további 111 olyan kocsi van, amelyek életkora 35 és 39 év közötti. Ez azt jelenti, hogy mintegy 150 kocsit kell "belátható időn belül" kicserélni - fűzte hozzá. Bejelentette azt is: a szerelvénykivonások miatt a metrók ritkábban járnak majd. Ez azt jelenti, hogy a 2-es metróvonalon a jelenlegi 2.20 perc helyett 2.30 percenként, míg a 3-as vonalon 2.30 helyett 2.45 percenként követik majd egymást a szerelvények csúcsidőben. Elmondta, a kocsik kivonásából a budapestiek talán még keveset fognak észlelni, de ha ennél jelentősebben tovább ritkulna a járatok száma, az már nagyon komoly problémát jelentene. Arra mutatott rá, hogy akkor a peronokon olyan tömeg várakozna, ami miatt "a potenciális balesetveszély kockázatát" már nem lehetne vállalni. Mint fogalmazott, szélsőséges esetben el lehet oda jutni, hogy akár csúcsidőben le kell zárni a metrót - ennek a valószínűsége nem túl nagy, de elméletileg nem kizárt. Ez - tette hozzá - közlekedési káoszt idézne elő a városban.

Tarlós István arra hívta fel a figyelmet, hogy az említett kocsikat 5-13 éve ki kellett volna vonni a forgalomból. Mint mondta, lelkiismeretlenségnek és felháborítónak tartja, hogy bár a korábbi városvezetés tisztában volt a helyzettel, mégsem tett lépéseket. "Nem tudom, hogy tudtak a (korábbi) döntéshozók tíz évig nyugodtan aludni" - tette hozzá.

Elmondta azt is, Kocsis István BKV-vezérigazgató arról tájékoztatta őt, hogy az előző ciklus utolsó két évében folyamatosan felhívta a figyelmet a helyzetre, de semmilyen segítséget vagy támogatást nem kapott.

Tarlós István (j) egy kiégett metrókocsiról készült fotót tart kezében a csepeli polgármesteri hivatalban tartott sajtótájékoztatóján. (fotó: MTI)


Arra a kérdésre, hogy a történtek felgyorsíthatják-e a metróbeszerzést, egy esetleges pályázat kiírását, Tarlós István azt mondta, "elméletileg és praktikusan gondolkodva felgyorsíthatja, igen". Tarlós István elgondolkodtatónak mondta a HÉV-szerelvények állapotát is. Utalt arra, hogy jelenleg 47 éves szerelvények is futnak síneken.

Közölte, ezért jelentést kért a BKV vezérigazgatójától a metrókocsik és a HÉV-szerelvények állapotáról.

Jelezte: azt is vizsgálják, hogy a karbantartásuk megfelelő volt-e az elmúlt években.

A főpolgármester arról is beszélt, hogy a jövő szerdai közgyűlésen várhatóan azt javasolja, kérjék fel a BKV-t, mint tulajdonost, hogy vizsgáltassa felül a 35 évnél idősebb kocsik állapotát egy szakcéggel. Mint mondta, azt kellene megállapíttatni, hogy "ésszerű kockázat-e ezeket (a kocsikat) forgalomban tartani".

BKV-szakszervezet: jogos a metrókocsik kivonása

A BKV metrós szakszervezetének vezetője szerint jogos döntés, hogy kivonják a 40 évnél idősebb metrókocsikat a forgalomból, mert azok jelentős biztonsági kockázatot jelentenek.
   
Gulyás Attila, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke közölte: a szerelvények között csak Ev, EvA és Ev3-as típusú szerelvények vannak (E a típusmegnevezés, a v Magyarország rövidítése), amelyeket 30 évre terveztek, és Oroszországban a 30 évnél idősebbeket már ki is vonták a forgalomból.
   
Elmondása szerint kérdéses, hogy tudják-e tartani a 15 másodperccel megnövekedett követési távolságot. A 2-es vonalra hétköznap száz, a 3-as vonalra pedig 244 kocsi kell. Összesen 368 kocsija van a BKV-nak ebből a típusból, de közülük több szerelőműhelyben van. Tartalékban alig lesz kocsi, így ha valamilyen nem várt műszaki meghibásodás történik, akkor nem 15 másodperccel, hanem akár percekkel is megnőhet a szerelvények követési ideje - mondta.
   
A leggyakoribbak az ajtóhibák a szerelvényeken, de ezeket sokszor félórás szervizeléssel tudják csak megoldani. Többször fordult elő zárlat és a pneumatikus rendszer hibái is gyakoriak - hívta fel a figyelmet.
   
Gulyás Attila elmondása szerint egyre nehezebb feladat a 40 évnél idősebb Ev-k üzemeltetése, mert olyan komoly problémák vannak a kocsikkal, amelyeket nem lehet egyszerűen megoldani. A vázszerkezet egy korrózióvédelmet leszámítva nem kapott semmilyen felújítást az elmúlt 40 évben. Nem lehet kizárni az anyagfáradást, és senki nem tudja, hogy mikor fárad el annyira, hogy eltörik a vázszerkezet. A szerelvényeknek olyan nagyfelújítást kellene kapniuk, amely nagyon sok időbe és több milliárd forintba kerülne - tette hozzá.
   
A BKV állományában egy 2011 februári jelentés szerint három típusú metrókocsi szolgál. A legfiatalabbak a 81714/81717-es típusú szerelvények, de ezek is átlagosan 25,8 évesek. A társaság összesen 194 darab ilyen típusú kocsival rendelkezik. Ev, EvA és Ev3 típusú kocsiból 174 darabot használ a BKV, ezek átlagos életkora 37,1 év.

Korábban azzal számoltak, hogy az Alstom-kocsik csúszása miatt a 3-as vonalon szolgáló, selejtezésre tervezett Ev3-asokat továbbra is üzemben tartják érdemi felújítás nélkül. A kisföldalatti MFAV szerelvényeiből 23 darab fut, ezek átlagosan 36,7 évesek, üzemeltetésük során karosszériahibák sorozatban fordultak elő. A BKV 2010-re tervezte, hogy elvégzi ezen kocsik úgynevezett J2-es nagyjavítását, amellyel 7-10 évig tovább üzemelhetnek.
   

Egy közlekedési szakportálon olvasható cikk szerint az első, Ev típusú szerelvényeket 1966-ban rendelték meg, majd 1970-72-ben állították forgalomba őket. A később rendelt szerelvények kapták az Ev3-as megjelölést, EvA-val pedig a 2000 és 2002 között felújított 45 darab kocsit jelölik. Ezen a járművek egy része rózsaszín belteret kapott, ezért ezeket Barbimetrónak is hívják.
   
Tarlós István pénteken jelentette be, hogy a főváros negyvenhárom metrókocsit von ki hétfő reggelig a 2-es és 3-as metró forgalmából, mert azok potenciális balesetveszélyt jelenthetnek.
   
A főpolgármester elmondta, a metrótűzesetek miatt a BKV vezérigazgatója megkereste a szerelvényeket korábban gyártó orosz céget, ahonnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a 30 év feletti szerelvények közlekedtetése már biztonsági kockázatot jelent.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.