Várhatóan új tendert írnak ki Budapesten

Metrókocsik: az Alstom nem nyilatkozik a bírósági döntésig

Az Alstom nem kíván állásfoglalást tenni a versailles-i bíróság döntéséig, azaz június 8-ig, a perrel kapcsolatban azonban pénteki közleményében továbbra is hangsúlyozza: jogtalan, hogy a BKV megpróbálta lehívni a metrókocsi-szerződésben foglalt teljesítési garanciát.

2011.05.06 15:03MTI

Tarlós István főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján számolt be arról, hogy a szerdai bírósági meghallgatáson több rágalom is elhangzott, amelyre a magyar fél nem reagálhatott, ezért rágalmazásért és hatóság félrevezetéséért valószínűleg beperlik az Alstomot. Közölte azt is, hogy várhatóan új tendert írnak ki a metrószerelvények gyártására.
   
Az Alstom közleményében azt írta, a Budapest számára gyártott metrószerelvények átfogó tesztelésen estek át, a 2-es vonalra megrendelt Metropolisok készen vannak, és értékük meghaladja a BKV által fizetett 50 százalékos előleg összeget. Közölték továbbá, hogy egy független vasúti vizsgáló szervezet szerint a Budapest számára gyártott metrószerelvények fékrendszere bizonyítottan megfelel az unió fékszabványának.
   
Tarlós István pénteken sajtótájékoztatóján azt mondta, ha az Alstom stílusa nem változik, akkor minimális lesz a kármentés esélye. Hozzátette: Budapest ma is kész megállapodni az Alstommal, de amíg a cégnek nincs vasúthatósági engedélye a szerelvényekre, addig nincs miről tárgyalni. Engedély nélkül a főváros nem veszi át a szerelvényeket.
   
Azt mondta, nem érti a francia cég viselkedését, mert szerinte sokkal kisebb presztízsveszteségnek tűnik kijavítani a metrók fékrendszerét, mint bíróságon pereskedni.
   
A versailles-i fellebbviteli bíróság szerdán tartott másodfokú meghallgatást az ügyben, de döntést nem hozott. Két kimenetel lehetséges, vagy helybenhagyják az első fokon eljáró nanterre-i bíróság december 21-i döntését, amelyben megtiltották a szerződés teljesítésére garanciát vállaló banknak az összeg, 130 millió euró kifizetését, vagy hatályon kívül helyezik az elsőfokú ítéletet, és ideiglenes intézkedésként a pénz kifizetésére kötelezik a bankot.
   
Korábban a nanterre-i bíróság nem jogerős döntésében megtiltotta, hogy a pénzintézet átutalja a BKV-nak a bankgaranciát, ezt a közlekedési vállalat megfellebbezte, most másodfokon folyik a per.

A BKV tavaly október 20-án bontotta fel az Alstommal a szerződést, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A felmondása oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt.
   
A felbontással egyidejűleg a BKV megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, ám ezt az Alstom vitatta, ezért utóbbi a bírósághoz fordult. A francia igazságszolgáltatás december 9-én hallgatta meg a feleket, majd az Alstom december 21-én közölte: a bíróság nem jogerősen úgy döntött, megtiltja, hogy a BKV lehívja a bankgaranciát.
   
A Nemzeti Közlekedési Hatóság október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy az Alstom által gyártott Metropolis kocsik fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna őket. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek.
   
A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.