Tetőzik a keréksérülés

Robbanásszerűen lepik el az országot a kátyúk

Jelenleg országszerte tízezerszámra tátongnak gödrök az aszfaltutakon; enyhébb esetben az abroncs sérül, de egyre gyakrabban károsodik a felni is, nagyobb gödör esetén a futóművet is javítani kell. De ki fizeti a károkat?

2011.02.08 08:11ma.hu

Magyarországon ma könnyen kényszerülhet arra a vétlen autós, hogy saját pénztárcája terhére hozassa rendbe a kátyúk által okozott kárt. Aki ugyanis nem tudja meggyőzően bizonyítani, hogy autójának károsodását valóban a megjelölt úthiba okozta, nem kap kártérítést az adott út kezelőjétől. Ilyen helyzetre pedig biztosítás egyelőre csak az autósok szűk köre számára köthető.

A közutak fenntartói gyakran képtelenek lépést tartani az utakat változékony téli időjárás idején robbanásszerűen ellepő kátyúkkal, ráadásul a nagyobb javításokkal gyakran meg kell várniuk a melegebb időszakot. Ezért nem meglepő, hogy tél végén találkozhatunk a legtöbb úthibával – ennek megfelelően ilyenkor fordul elő a legtöbb kátyúkár is. Ami enyhébb esetben az abroncs sérülését jelenti, de gyakran károsodik a felni, komolyabb erőhatás esetén pedig a futómű javíttatását sem ússzuk meg.

Dokumentálás szigorúan a helyszínen!

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) szerint a kátyúkárok rendezése az adott közút fenntartójának felelőssége.

Ahhoz azonban, hogy ezt a felelősséget bizonyítani tudjuk, már a helyszínen el kell végeznünk néhány fontos lépést; azaz meg kell tenni minden ésszerű lépést annak érdekében, hogy sem a sérülten álló autó, sem az adott kátyú ne okozzon további balesetet! Ezt követően készíteni kell minél több fényképet, amelyek beazonosíthatóan mutatják (a) a kátyút, (b) a sérülést, illetve (c) az érintett helyszínt! Szerencsére a legtöbb autós már hord magánál mobiltelefont, amelyek nagy részével már fotózni is lehet.

Ha esetleg mérőszalag is van kéznél, azzal mindennél nyilvánvalóbban mutatható a kátyú mérete. Érdemes rendőrt hívni akkor is, ha személyi sérülés nem, csak komolyabb kár történt, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos bizonyíték lehet! Rendőr híján ajánlott tanúkat keríteni, akik alá tudják támasztani az állítást.

Kitől kell kártérítést kérni?

Sokak számára okoz problémát annak kiderítése, hogy az adott útszakasz kinek a kezelésében van. Lakott területen kívüli út esetén a Magyar Közút Zrt. Az útkezelő, a www.kozut.hu címen tennivalók és letölthető kárbejelentő lap. Autópályáért az Állami Autópálya-kezelő Zrt. Felel, lakott területen belüli útszakaszért az illetékes önkormányzat, míg Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalaiért a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., mely esetén a www.fkf.hu oldalon elérhető a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ

Tömeges buktatók

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az évente az ezres létszámot közelítő kátyúkár-bejelentő több mint fele nem kapja meg a kívánt kártérítést. Ennek leggyakoribb okai, hogy a károsult nem tudja egyértelműen igazolni a kárt, illetve az igényelt összeg mértékét, illetve, hogy a kátyús útszakaszon úthibára figyelmeztető táblát helyeztek ki, ilyenkor ugyanis a kárfelelősség a legjobb esetben is megoszlik. Nem ritka, hogy a baleset bekövetkeztekor a károsult nem tartotta be az adott szakaszra vonatkozó sebességkorlátozást, ami szintén felmenti a biztosítót, továbbá, hogy az okozott kárról az autós csak később, a helyszínről való elhajtás után szerez tudomást (ez elsősorban nyilván nem durrdefekt, hanem kisebb-nagyobb mértékű futómű-problémák esetén fordul elő). Ilyen esetekben a legkézenfekvőbb megoldás egy biztosítás lehet(ne).

Lesz-e biztosítás kátyú ellen?

„Mivel egy vízzel teli kátyút a legóvatosabb vezetők sem vesznek észre, a kátyúkár kockázatának gyakorlatilag minden autós ki van téve. Ennek ellenére az autósok többsége ezt a kockázatot biztosítással jelenleg nem tudja lefedni” – értékelte a helyzetet Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ elnökségi tagja.

A casco-t jelentősebb károk fedezetére találták ki, és mivel a kátyúkár mértéke legtöbbször nem éri el az önrész mértékét, ez a biztosítás ilyen esetekben gyakorlatilag nem használható ki. Idén januártól egy piaci szereplő (KÖBE) bevezetett ugyan egy kifejezetten gumiabroncsra és kátyúkárra vonatkozó biztosítást, ám ezt jelenleg kiegészítő biztosításként kínálja azon ügyfeleinek, akik nála kötöttek kötelezőt – vagyis a legtöbb autós ezt a szolgáltatást nem tudja igénybe venni.

„A független biztosítási alkuszok ebben a helyzetben is igyekeznek támogatni ügyfeleiket. Azt javasoljuk az autósoknak, hogy ha kátyúkár helyszínén tanácstalanok lennének, mit kell tenniük, hívják fel alkuszukat, aki megfelelő tanáccsal fog szolgálni. A remélhetőleg hamarosan bővülő kátyúkár-biztosítási lehetőségekről folyamatos tájékoztatást nyújtunk, biztosítói partnereinkkel pedig igyekszünk együttműködni a kínálat mielőbbi bővítése érdekében.”

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.