A politikus, mint mosópor?

Tessék mondani, mennyibe kerül egy politikus? 1.

Furcsa lenne egy politikust a mosószeres polcról levenni és betenni a kosárba. Persze csak gondolatban. Az illetékesek is valószínűleg kikérik maguknak, hogy ők bizony nem árucikkek. Azonban egyvalami biztos: a marketing, vagyis az eladás művészete remekül érvényesül a politikának nevezett gépezetben. Első felvonás.

2010.02.17 11:02ma.hu

Ígértekkel van tele a padlás, csak kapkodjuk a fejünket. Ám az óriásplakátokon, szórólapokon és lufis-pogácsás bulikon túl nem is sejtjük, hogy nagy gépezet áll a háttérben. Egy jól megkomponált darab, aminek a végső célja az eladás. A politikai ideológia elfogadtatása a potenciális szavazóval. Szaknyelvet használva ez a politikai marketing.

Nyugaton persze évtizedek óta használják (az első politikai tanácsadó iroda 1934-ben alakult Kaliforniában- a szerk.), hazánkban nemrég óta akarják jól megtervezett módon eladni ígéreteiket a pártok. A politikus, mint árucikk eladása kezdetben nem kevés rosszallást váltott ki, azonban idővel rájöttek: csak így lehet győzelemre vinni az elképzeléseket. Ha valóban jól szervezett a kampány, akkor semmi nem állhat az útjába.

Szolgáltatást vegyenek!


Mert mit is kínál egy politikus? Szolgáltatást. Választási programjával "házal", remélve, hogy nem uszítják rá a kutyát. Viccet félretéve, azért jóval több egy politikai jelölt programja, mint egy csokis-süti. Ha bizalmat kap a szavazóktól, akkor nyugodtan hátradőlhet: ugyanis sikerült kellemes érzéseket átadnia az embereknek.

A munka legjava azonban akkor kezdődik, amikor valóban betölti azt a bizonyos pozíciót, itt már a túlélés a cél, na de ne szaladjunk ennyire előre. A szavazatát igencsak szűken mérő ember gyakorlatilag úgy vesz meg valamit, hogy csak az ígéretre alapoz. Olyan ez, mintha valaki megígérné, hogy a vásárolni kívánt használt autó kifogástalanul működik, de csak három hónap múlva próbálhatjuk ki. Valljuk be, hogy nagyon kevesen hisszük ezt el.

Hogyan függ össze az eladás a politikával?

Két eltérő területről lévén szó: sehogyan. Viszont szakemberek rájöttek, hogy a marketingben alkalmazott technikákkal könnyen összecsiszolhatóak. A televízióban szinte valóságshow-ként lemenő kampányfilmek, viták; az utcán szembejövő plakátok, ilyen-olyan színű szórólapok mögött tengernyi szakember felügyeli a nem mindennapi folyamatokat.

Sokat szidják a politikusok a médiát, azonban kampányidőszakban megfigyelhető, hogy előszeretettel hívják segítségül a negyedik hatalmi ágat. Szükséges a jó kapcsolat kialakítása, ha ez nem jön létre, akkor a média elkaszálja az adott pártot illetve politikust. Mindeközben a politikusnak nem szabad elfelejtenie, hogy a választók jóval felkészültebbek, pontosan a média által közvetített kép miatt. Egy rossz lépés, és máris a süllyesztőben találhatja magát- a szavazók igencsak könyörtelenek tudnak lenni.

"Marketingizálás"


Tévesen gondolkodik az a párt, vagy a párt mögött felsorakozó csapat, akik azt hiszik, hogy elég csak a szavazatok megnyeréséig alkalmazni a hatékony eladás folyamatát. Egy pártnak folyamatosan jól kell kommunikálnia a külvilággal, azt a képet kellene mutatnia, amit a választások folyamán megígért. Valljuk be, ez soha nem valósul meg.

A kialakított "imidzs" megőrzése és alakítása rengeteg energiába és nem utolsósorban pénzbe is kerül. Egy politikusnak vagy egy pártnak soha nem szabadna lankadnia, folyamatos készültségben kell állnia. Azzal, hogy megnyernek egy választást, és neadjisten tartják is valamennyire a programot egy ideig- ez még mind semmi.

A megtett lépésekkel vagy kivágják saját maguk alatt azt a bizonyos fát, vagy éppenséggel tovább tudnak lépdelni a következő négy évre. Mindez stratégiai szervezés kérdése is. (folytatjuk...)

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.