Fizika, kémia érettségi mindenkinek

Természettudományos tárgyak oktatása - kötelező érettségit javasol az OKNT szakmai bizottsága

Kötelező érettségi vizsgát javasol egy természettudományos tantárgyból minden középiskolás számára közelmúltban elkészült szakmai anyagában az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) által felkért bizottság.

2008.10.30 14:32MTI

A dokumentumról november 5-én nyilvános szakmai fórumot rendeznek a fővárosi Fazekas Mihály Gimnáziumban - olvasható a Pedagógusok Szakszervezetének honlapján közzétett anyagban. A szakmai bizottság javaslata alapján a kötelező vizsgát biológiából, fizikából, földrajzból, kémiából vagy integrált természettudományból tehetnék le a diákok.

A grémium azt is kezdeményezi, hogy módosítsák a természettudományi tantárgyak érettségi vizsgakövetelményeit: a középszintű érettségi elsősorban a természettudományos műveltség ellenőrzésére összpontosítson, míg az emelt szintű vizsga térjen ki az alapvető tényszerű ismeretek ellenőrzésére, s egészüljön ki korszerű, alkalmazásokhoz közelálló tartalmakkal. Ettől az intézkedéstől a természettudományos műveltség növekedésén túl az érintett tantárgyak, a szaktanárok tekintélyének súlyának növekedését várják a szakemberek. A természettudományos érettségit ötödik kötelező tárgyként, a kötelezően választható érettségi tárgy helyett látják bevezethetőnek. Megjegyzik azt is, hogy jelenleg a tanulók 60 százaléka érettségizik természettudományos tárgyból, így a kötelező természettudományos érettségi ötödik tárgyként történő bevezetése csak a tanulók mindössze 20-30 százalékánál jelenti azt, hogy a továbbtanuláshoz egy hatodik tárgyból is érettségizni kellene. Nem tartják elfogadhatónak ugyanakkor azt a felmerült javaslatot, hogy a természettudományos tantárgy az érettségi vizsgán a matematika lehetséges alternatívájaként szerepeljen. Fontosnak nevezik a szakmai tervezetben azt is, hogy a felsőoktatási intézmények követeljék meg az emelt szintű érettségit a szakokhoz rendelt megfelelő tantárgyakból. A bizottság javaslatai között szerepel a tanárok továbbképzésének alapvető megújítása is. A testület szerint a kormányzatnak a költségvetésből, illetve európai uniós forrásokból a természettudományos közoktatás fejlesztésére rövid- és középtávon támogatási összeget kellene elkülönítenie.

Kezdeményezik továbbá, hogy legyen Magyarországon a természettudományos tantárgyakból rendszeres és általános kompetenciamérés. Javasolják még, hogy az oktatási tárca hozzon létre az általános iskolai és középiskolai tanárok, a pedagógiai, módszertani és szaktudományi felsőoktatási szakemberek, valamint a munkaerőpiac képviselőinek részvételével Természettudományos Közoktatási Bizottságot, amelynek feladata a természettudományos közoktatás megújításának koordinálása, ellenőrzése, a munkaerőpiaci jelzések elemzése és az esetleges korrekciók szükségességének a megállapítása lenne. Az OKNT által felkért testület kezdeményezései között szerepel, hogy a minisztérium készíttessen a középiskolák számára "humán" és "reál" képzési kerettanterveket.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.