NAV&MNB
Ilyen üzenetet csakis csalóktól kaphat
A számlavezető hitelintézetek soha nem kérik el ügyfeleiktől az elektronikus banki ügyintézéshez szükséges egyedi azonosítókat, például a PIN kódot, sem telefonon, sem SMS-üzenetben vagy e-mailben.
2015.10.20 18:31MTIAz elektronikus csalások elleni védekezés érdekében a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) azt javasolja az ügyfeleknek, hogy legyenek körültekintőek.
A közös közlemény szerint az ilyen jellegű üzenetek mindig csalóktól, és nem az érintett pénzügyi intézménytől származnak. Ezekben az esetekben a fogyasztónak azonnal értesítenie kell szolgáltatóját vagy az érintett államigazgatási intézményt, hogy az megtehesse a szükséges lépéseket - figyelemfelhívás, nyomozó hatóságok értesítése, fokozott biztonsági intézkedések - tették hozzá.
Kiemeli: az elektronikus csalások új módszere, hogy egyes csalók a NAV nevében adó-visszatérítés lehetőségéről írnak az ügyfeleknek SMS-üzenetben, amelyben arra kérik a címzetteket, hogy az interneten keresztül adják meg az adataikat. A megadott link azonban hamis, csak látszólag irányítja az adóhivatal felületére az érintetteket. Az oldal aztán egy űrlapot tölt be a személyes adatok megadásához. Aki a csaló SMS-utasításait követve megadja adatait, számolnia kell azzal, hogy bankkártyájáról pénzt emelhetnek le - hívta fel a figyelmet közleményében az adóhatóság.
A NAV értesítési gyakorlata teljesen eltér a megtévesztő módszertől, a hivatal ügyfélkapun keresztül, illetve postán, folyószámla-kivonaton értesíti az adózókat a többletként megjelenő tételekről. A NAV az adózók figyelmeztetésén túl feljelentést tesz a csalási ügyben - közölték.
A közlemény szerint az internetes banki csalások tipikus esete lehet az is, ha a csalók az általuk küldött e-mailben egy banki alkalmazás letöltését kérik, valójában azonban a linkre kattintva az ügyfél ártó szándékú vírusokat, úgynevezett trójai programot helyez el saját számítógépén. A megfelelő vírusvédelem, tűzfal és kémelhárító program alkalmas eme kártékony programok behatolásának megakadályozására.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy egyes adathalászok e-mailek segítségével az ügyfeleket hamis - de az eredetihez hasonló -, megtévesztő internetbanki oldalra csalják. A pénzügyi intézmények valódi honlapjának használatakor a normál "http" helyett "https" védett kapcsolat épül fel az ügyfél gépe és az intézmény között - írták. A elektronikus banki szolgáltatások biztonságáról és a csalások elleni védekezésről az Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának honlapján olvashatók további információk.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 23:43 Az EB nyilvántartásba veszi a károsanyag-kibocsátás megadóztatását célzó európai polgári kezdeményezést
- 22:51 A MATE csaknem 3 milliárd forintból fejleszti a képzési infrastruktúráját
- 22:46 Vihar - Jelentős késések a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren
- 21:50 Brexit - Megkönnyíti a brit kormány az EU-állampolgárok végleges letelepedett státusának megszerzését
- 20:49 Színháztörténeti dokumentumokat vásárolt meg az OSZMI Timár József családjától
- 19:48 A magyar, román, szász és roma kultúrát is bemutatja a Maros megyei ízek és hagyományok fesztivál
- 18:42 Minden eddiginél több program az idén a Városmajorban
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06