Hamar munka ritkán jó

Budapesti dugódíj: korábban érkezik és drágább lesz?

A Népszabadság szerint már jövő januárban bevezethetik Budapesten a dugódíjat, a Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatósága szerint az információ "minden alapot nélkülöz".

2015.02.13 18:10ma.hu

Már jövő januárban bevezethetik Budapesten a dugódíjat – értesült a Népszabadság. A lap szerint a fizetős zóna határa még vita tárgya, de a díj összege várhatóan magasabb lesz a korábban tervezettnél. Mindenesetre, a főváros terveire a parlamentnek is áldását kell adnia.

Tény, hogy a bevezetés előkészítésén a Budapesti Közlekedési Központban (BKK) gőzerővel dolgozik, miután az Európai Unió tavaly decemberben újra felhívta a fővárosi önkormányzat figyelmét a 4-es metró támogatási szerződésében vállaltakra, valamint az előző ciklus pénzügyi zárásának 2015 végén lejáró határidejére. A kormány január végére bekérte a főváros javaslatait, de az átszervezések miatt kissé lelassult fővárosi cégstruktúra nem tudta határidőre szállítani a kért dokumentációt. Holott a Népszabadság információi szerint a formálódó javaslat sok újat nem tartalmaz majd az előző ciklusban kidolgozott tervekhez képest.

Változnának viszont a díjtételek. A korábbi egy vonaljegy, majd a később tervezett 500 forint helyett a legújabb verzió két vonaljegy árát, vagyis 700 forintot javasol napi behajtási díjként. Az éves bérlet ára 115 ezer forint körül mozogna. Korábbi számítások szerint a napi 500 forintos díj 30 milliárdnál is több bevételt hozna Budapestnek.

Már ha mindenkitől beszednék a díjat. Csakhogy 2012-ben pusztán a bevezetés hírére méltányossági kérelmeket adott be szinte minden állami, önkormányzati hivatal, közszolgáltató, zónán belül működő gazdasági társaság.

A fővárosi kerületekből így még hevesebb ellenállást váltott ki a terv, márpedig a polgármesterek jó része akkor még a parlamentben ült. Az Országgyűlés le is szavazta a fővárosi önkormányzat dugódíjtervét. Az Orbán-kabinet most újratárgyalná a kérdést.

A gyorsított bevezetéssel Budapest elkerülhetné az unió által meglebegtetett kötelezettségszegési eljárást. S ez nem csak a főváros ügye, hiszen a beruházás 21 százalékban az államé. Ha az unió vétkesnek találja Budapestet, akkor pénzügyi korrekciót rendelhet el, ami többnyire a támogatás 5-20 százaléka. Ez a négyes metró esetében 9-36 milliárd forint visszafizetését jelenthetné. Politikai erőviszonyoktól és a választások közelségétől függően azonban még az sem elképzelhetetlen, hogy a kormány „bevállalná” az uniós bírságot.

Cáfol a főváros

Minden alapot nélkülöz, hogy 2016 januárjától bevezetnék a dugódíjat Budapesten, ahogy az is, hogy a főpolgármester a nagykörúti zónahatár mellett tette volna le a voksát - közölte a Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatósága pénteken a Népszabadság cikkének megjelenését követően. (MTI)

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.