A gördülékeny ügyintézés ismérve

Csúszópénz helyett személyes bratyizás

Kevésbé a csúszópénzen, sokkal inkább az összeköttetéseken dől el, ki, milyen hatékonysággal tudja elintézni ügyeit a hazai hivatalok útvesztőjében.

2007.12.03 14:49Népszabadság

Az ügyfelek az ügyintézőkkel többnyire elégedettek, a költségekkel, illetve a várakozási idővel már kevésbé. Átlagosan csaknem 40 percet töltünk el egy-egy alkalommal a hivatali ügyintézéssel.

A korrupció emellett sajátosan magyar hagyományokat követ, amennyiben - ahogy a felmérések készítői is - ide soroljuk nemcsak a hivatalnokok lefizetését, de a "rokonok" Magyarországát jellemző "kapcsolati tőke" befolyásoló erejét is. Merthogy a magyar közigazgatás - általánosságban - nem különösebben korrupt. Ahhoz, hogy valaki célt érjen a hivatalok útvesztőjében, elsősorban nem kenőpénzre, hanem kapcsolatokra van szüksége. Míg arról, hogy csúszópénzt kértek volna tőle - a kedvező elbírálásért, az ügymenet gyorsításáért, vagy egy büntetés elkerüléséért - csak a válaszadók 2-3 százaléka számolt be, a személyes kapcsolatok hasznosságáról a megkérdezettek csaknem fele.

A vállalatoknál valamivel még magasabb mindkét arányszám: megvesztegetéssel 15 százalékuk jutott eredményre. Összeköttetéssel viszont a megkérdezettek több mint 60 százaléka szerint könnyen célt lehet érni. Ha valakinek a hivatallal van dolga, a kapcsolatoknál csak egyvalami fontosabb a felmérések alapján: a türelem.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.