Szabályozni kell a gépek szárnyalását
Olcsóbb a külföldinél a magyar drón
Hamarosan szabályozni kell a pilóta nélküli repülőgépek szárnyalását, a munkában a HM Ei Zrt. mentorszerepet kíván játszani.
2012.11.20 08:12HavariaPressJogilag nincs semmi különbség egy kisméretű modellgép, egy katonai célú drón vagy egy kisrepülő szárnyalása között - mondta el a Magyar Hírlapnak Móró Lajos, a HM EI Zrt. vezérigazgatója. A terület hatóságilag szinte teljesen rendezetlen. A száz százalékban a HM tulajdonában lévő cég mentorszerepet vállalna a megfelelő szabályok kidolgozásában.
,,Manapság bárki vehet kisebb-nagyobb modellrepülőgépet, s azzal azt tehet, amit akar, pedig egy efféle szerkezet is, amely valami okból kikerül irányítója befolyása alól, képes óriási bajt okozni. S ez egyáltalán nem olyan bagatellizálható veszély, amilyennek első pillantásra tűnik" - hangoztatta a lapnak Móró Lajos.
A HM EI Zrt. vezérigazgatója elmondta, a sugárhajtású drónoknál rendkívül komoly veszély az elszabadulás. E szerkezetek súlya néhány kilogrammtól több százig terjedhet, továbbá az óránkénti kétszáz-háromszáz kilométeres sebességű szárnyalás közben jelentős kinetikai energiával bírnak, amely együtt könnyedén egy-két ember végzetét okozhatja. Az igazgató fölidézett egy közelmúltban történt hazai tragédiát, ahol egy modellrepülő-versenyen az elszabadult eszköz megölt egy asszonyt.
,,A Meteor nevű, esztendők óta megbízhatóan dolgozó gépünknél a részvénytársaság végigment a Légügyi Hatóság engedélyeztetési eljárásán, a szerkezet típusvizsgát tett, s ezzel teljesen egyedül áll idehaza - de ez külföldön is ritkaságnak számít" - hangsúlyozta Móró Lajos. Az igazgató leszögezte, a két legújabb gép, az Ikran és a Bora esetében is ugyanezt az utat választják.
A távolról vezérelt, ember nélküli repülők szárnyalása jelenleg semmilyen módon nincs szabályozva, s ez komoly hiányosság. ,,Évek óta emelkedő mennyiségű és egyre komolyabb képességgel rendelkező drón kerül a polgárok birtokába. Amíg az emberek ezeket otthon, a kertjükben játékra használják, talán nincs gond, de kint, a szabadban, ahol száz méterekre és magasra emelik őket, már veszélyt jelentenek például a kisgépes repülésre vagy az éppen leszálló utasszállítókra" - húzta alá.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 17:40 A leendő északmacedón miniszterelnök az ország régi nevét akarja használni
- 17:00 Izraeli miniszter: erkölcsi vakság és történelmi bűn Izrael vezetőinek elítélése
- 16:39 A belgiumi Genti Egyetem megszakítja a kapcsolatokat három izraeli intézménnyel
- 16:35 A Nemzetközi Büntetőbíróság főügyésze elfogatóparancs kiadását kérte az izraeli miniszterelnök és a Hamász ellen
- 16:32 Engedélyt kapott Julian Assange, hogy fellebbezést nyújthasson be amerikai kiadatása ellen
- 16:31 Az iráni elnök és az iráni külügyminiszter is meghalt a vasárnapi helikopterbalesetben
- 15:38 A Nílus egy mára eltűnt mellékága segíthetett a piramisok megépítésében
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06