Szabályozni kell a gépek szárnyalását

Olcsóbb a külföldinél a magyar drón

Hamarosan szabályozni kell a pilóta nélküli repülőgépek szárnyalását, a munkában a HM Ei Zrt. mentorszerepet kíván játszani.

2012.11.20 08:12HavariaPress

Jogilag nincs semmi különbség egy kisméretű modellgép, egy katonai célú drón vagy egy kisrepülő szárnyalása között - mondta el a Magyar Hírlapnak Móró Lajos, a HM EI Zrt. vezérigazgatója. A terület hatóságilag szinte teljesen rendezetlen. A száz százalékban a HM tulajdonában lévő cég mentorszerepet vállalna a megfelelő szabályok kidolgozásában.

,,Manapság bárki vehet kisebb-nagyobb modellrepülőgépet, s azzal azt tehet, amit akar, pedig egy efféle szerkezet is, amely valami okból kikerül irányítója befolyása alól, képes óriási bajt okozni. S ez egyáltalán nem olyan bagatellizálható veszély, amilyennek első pillantásra tűnik" - hangoztatta a lapnak Móró Lajos.

A HM EI Zrt. vezérigazgatója elmondta, a sugárhajtású drónoknál rendkívül komoly veszély az elszabadulás. E szerkezetek súlya néhány kilogrammtól több százig terjedhet, továbbá az óránkénti kétszáz-háromszáz kilométeres sebességű szárnyalás közben jelentős kinetikai energiával bírnak, amely együtt könnyedén egy-két ember végzetét okozhatja. Az igazgató fölidézett egy közelmúltban történt hazai tragédiát, ahol egy modellrepülő-versenyen az elszabadult eszköz megölt egy asszonyt.

,,A Meteor nevű, esztendők óta megbízhatóan dolgozó gépünknél a részvénytársaság végigment a Légügyi Hatóság engedélyeztetési eljárásán, a szerkezet típusvizsgát tett, s ezzel teljesen egyedül áll idehaza - de ez külföldön is ritkaságnak számít" - hangsúlyozta Móró Lajos. Az igazgató leszögezte, a két legújabb gép, az Ikran és a Bora esetében is ugyanezt az utat választják.

A távolról vezérelt, ember nélküli repülők szárnyalása jelenleg semmilyen módon nincs szabályozva, s ez komoly hiányosság. ,,Évek óta emelkedő mennyiségű és egyre komolyabb képességgel rendelkező drón kerül a polgárok birtokába. Amíg az emberek ezeket otthon, a kertjükben játékra használják, talán nincs gond, de kint, a szabadban, ahol száz méterekre és magasra emelik őket, már veszélyt jelentenek például a kisgépes repülésre vagy az éppen leszálló utasszállítókra" - húzta alá.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.