A következő kormány oldja meg, ahogy tudja?

Unokáink is nyögik majd a MÁV-pénzeket

Az idén nem vesz fel hitelt a MÁV a személyszállítás finanszírozásához, a keletkező hiányt a jövő évi költségvetés terhére fizeti ki az állam, vagyis a következő kormány.

2010.03.01 08:01Magyar Hírlap

Ugyan a MÁV és az állam képviselői megkötötték a napokban a 2010-es közszolgáltatási szerződést, mégis a személyszállítás finanszírozásának egy jelentős tétele áthúzódik a jövő évre, s azt majd a következő kormánynak kell átvállalnia 2011-ben.

A szerződés szerint az állam a megrendelt vasúti személyszállítás bevételekkel nem fedezett költségét téríti meg a MÁV-Startnak, de a gyakorlatban ez nem egészen valósul meg. Mint azt a Magyar Hírlap érdeklődésére a személyszállító vasúttársaság illetékese közölte, az üzleti tervben 148 milliárd forint költségtérítés szerepel, de az idén 120,67 milliárd forintot kap erre a célra – havi bontásban – a MÁV-Start. A két összeg közötti különbséget 2011 januárjában téríti meg az állam a jövő évi költségvetés terhére.

A MÁV ugyanakkor nem vesz fel további hitelt a személyszállítás finanszírozásához: a hiányzó mintegy 28 milliárd forintot a szállítói finanszírozás átütemezésével tervezi áthidalni. Ebben az esetben kérdés, hogy a MÁV szállítói hogyan tudják majd nélkülözni ezt az összeget, tekintettel arra, hogy a körbetartozások a gazdasági életben így is nagy gondot jelentenek hazánkban.

A vonatkozó közszolgáltatási szerződés tehát él – az elkövetkező három évre –, mégsem finanszírozza egészen az állam a MÁV hiányát. A jelenlegi kormány ugyanis az idén a tavalyihoz képest negyvenmilliárd forintot vont ki a közszolgáltatási személyszállítás finanszírozásából. Tavaly a MÁV-Start még 166 milliárd forint állami támogatásban részesült. A pályahálózat fenntartásának bevételekkel nem fedezett költségeit az idén nem téríti meg az állam, így a vasúttársaság csak emiatt várhatóan 51 milliárd forint hiánnyal zárja az évet.

A hálózatot egyébként leginkább a pályahasználati és szolgáltatási díjakból tartja fenn a MÁV, az idén az államtól sem tőkeemelésre, sem pedig költségtérítésre nem számíthat. Átmeneti költségeinek finanszírozására a mintegy húszmilliárd forintra rúgó folyószámlahitelek szolgálnak – közölte a vasúttársaság. A hiány finanszírozásához ugyanakkor további hitelek szükségesek, de még el kell fogadni az üzleti tervet. Ezt követően zárják le a tárgyalásokat a folyamatba bevont pénzintézetekkel, illetve az Európai Fejlesztési és Újjáépítési Bankkal.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.