Koleszterinben szegény lett
Meghackelték az amcsik a tojást!
Sokan a szívet védő diéta megtartása végett valósággal száműzték étrendjükből a tojást. Az Egyesült Államok Földművelésügyi Minisztériuma meglepő bejelentést tett...
2011.04.02 20:48MTIMegnyugtatásul közölték, hogy az utolsó évtizedben az amerikai tyúktojások koleszterintartalma jelentősen csökkent, D-vitamin tartalma pedig még ennél is nagyobb mértékben nőtt.
Az angolszász országokban hagyományos a tartalmas reggeli, melynek fontos eleme a tojás. Az utóbbi időben a táplálkozástudomány egyes képviselői a nagy angol reggeli szokásának egészséges mivoltát is megkérdőjeleztek, még többen pedig azt terjesztették, hogy a tojásban lévő koleszterin növeli az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát.
Amerikai szakértők ezért már 2002-ben a legjobb laboratóriumokban tesztelték a tojás kalóriatartalmát, illetve a benne lévő átlagos koleszterin- és D-vitamin-mennyiséget. Ezt a korábbi adatot szembesítették a mérés megismétlésének eredményeivel.
Az eredmény a szakértőket is meglepte. A 18 területről begyűjtött tojásokat a hatóságtól független Virginiai Műszaki Egyetem laboratóriumába küldték földolgozásra. Az eredmények szerint ma egy nagy tyúktojásban átlag 186 milligramm koleszterin található, 14 százalékkal kevesebb, mint tíz esztendeje. A mostani tyúktojások 41 nemzetközi egység D-vitamint tartalmaznak, ez pedig 64 százalékkal több, mint egykoron.

"Ezek a változások igen kedvezőek" - hangsúlyozta Jacob Exler táplálkozáskutató. Ez azt jelenti, hogy naponta egy tojás elfogyasztása fontos eleme az egészséges táplálkozásnak. Emlékeztet arra, hogy a 2010-ben megjelent amerikai táplálkozási irányelvek szerint naponta maximum 300 mg koleszterint tartalmazhat a táplálék.
"A tojás az egészséges vegyes táplálkozás alapvető része" - mondta Exler. Ezzel nemcsak D-vitamint, hanem sok más vitamint és nyomelemet is kapunk. A kutatók szerint az amerikai mezőgazdaságban ma lényegesen kedvezőbb összetételű tápot adnak az állatoknak, mint korábban. Van, ahol a baromfitápba eleve D-vitamint is tesznek, ez magyarázhatja az igen jelentős mértékű javulást.
Idézik David Katz és munkatársainak tavaly a Nutrition Journal című folyóiratban megjelent cikkét, amely szerint a mértékletes tojásfogyasztás nem rontotta még a magas vérkoleszterinű emberek koleszterinszintjét sem.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


