Repülésbiztonsági kérdések
Boeing 787 Dreamliner - tűz és üzemanyag-szivárgás Bostonban
Két baleset történt az elmúlt két napban Boeing 787-es Dreamliner utasszállítóval a bostoni Logan Repülőtéren. Ezek újabb kérdéseket vetnek fel a 2011-ben forgalomba állított modell biztonságosságával kapcsolatban.
2013.01.08 20:09MTIHétfőn elektromos tűz volt a Japan Airlines egy ilyen típusú gépén, kedden pedig ugyanennek a légitársaságnak az utasszállítóján üzemanyag-szivárgást észleltek. Az első jelentésekből nem derült ki, hogy ugyanarról a járműről van-e szó.
A hétfői baleset mintegy fél órával azután történt, hogy a 173 utas és a 11 főnyi személyzet elhagyta a fedélzetet. A tűz a gép gyomrában, a tartalék áramkör akkumulátorainál keletkezett azt követően, hogy a gép leszállás nélkül tette meg a Tokió-Boston útvonalat. Az elektromos tűz füstjét egy a pilótafülkében dolgozó szerelő észlelte.
A keddi baleset nem sokkal a felszállás előtt történt: a gép bal oldali szárnyhajtóművénél mintegy 40 gallon (mintegy 151 liter) üzemanyag folyt el. Az utasszállítót, amelynek fedélzetén 178 utas tartózkodott, visszatérítették a terminálra.
A két eset körülményeit a szövetségi közlekedésbiztonsági hatóság (NTSB) és a légügyi igazgatóság (FAA) is vizsgálja.
A Boeing eddig több mint 800 darabot adott el a repülőgépből, amelynek törzsét alumínium helyett főként szénszálas műanyagból építették meg. Közülük mindössze hat repül az Egyesült Államokban.
Az FAA decemberben elrendelte, hogy üzemanyag-szivárgás lehetősége miatt vizsgálják meg az összes 787-est. Az inspekció elrendelésének napján a United Airlines egyik ilyen típusú, Houstonból Newarkba tartó gépének generátorhiba miatt New Orleansban kellett kényszerleszállást végrehajtania. Hasonló okok miatt ütött ki tűz 2010-ben az egyik tesztgépen.
A szénszálas műanyag nagyobb rugalmassága miatt egyébként a Boeing 787-es utastérben magasabban lehet tartani a légnyomást, ami enyhíti az időzónaváltás-szindróma kellemetlen tüneteit, valamint a repülés miatti szem- és a bőrbántalmakat. Ugyanezért a gép ablakainak méretét is meg lehetett növelni 30 százalékkal.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 11:11 Jó ember-díj - Rózsa Zsombor pedagógus, sakkmester az idei kitüntetett
- 10:13 Francia választások - Nicolas Sarkozy élesen bírálta Emmanuel Macron döntését
- 9:12 Szalay-Bobrovniczky Kristóf: díszőrség lesz a budai Várban
- 8:15 EURO-2024 - A C csoport eredményei és további programja
- 7:09 EURO-2024 - A D csoport eredménye és további programja
- 6:08 Egymás után másodszor a Ferrari nyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt
- 5:10 Kajak-kenu Eb - Négy magyar érem, közte két arany 5000 méteren
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06