Nem egészséges, de nem is veszélyes a diétás kóla
"Mindenképp egészségesebbek, mint a cukor!"
Ha hihetünk a reklámoknak, számtalan előnye van a cukormentes kólának. Most a tudósok is találtak egyet: a korábbi feltételezésekkel ellentétben a mesterséges édesítés nem növeli a cukorbetegség kockázatát.
2011.04.25 09:30medipress.huTudjuk, hogy a mértéktelen üdítőfogyasztás diabéteszt okozhat, a Harvard Egyetem kutatói szerint azonban ez a megállapítás nem áll a mesterségesen édesített italokra. Úgy tűnik, egészségesebb a diétás típusokat választani.
„Számtalan alternatívája van a hagyományos üdítőknek.” – véli Frank Hu, az American Journal of Clinical Nutrition című lapban megjelent tanulmány szerzője.
„A diétás kóla talán nem a legegészségesebb innivaló, mérsékelt fogyasztása azonban semmilyen veszéllyel nem jár.”
Korábbi kutatások azt mutatták, hogy a cukormentes üdítők fokozzák a diabétesz kialakulásának veszélyét. Az új eredmények szerint azonban más tényezők – például az elhízás – vezetnek a betegséghez.

Dr. Hu és kutatócsoportja 40 ezer férfi adatait vetette össze, akiket 1986 és 2006 között figyeltek meg. A vizsgálatok az alanyok általános egészségi állapotát és étkezési szokásait mérték fel, kitérve az általuk fogyasztott italokra is. A résztvevők 7 százaléka szenvedett cukorbetegségben.
Az eredmények szerint a naponta legalább egy alkalommal szénsavas cukros üdítőt fogyasztók 16 százalékkal nagyobb eséllyel voltak kitéve a problémának, míg a szintén cukros, de szénsavmentes italok nem bizonyultak rizikófaktornak.
Amikor semmi más szempontot nem vontak be a vizsgálatba, azt találták, hogy a mesterséges édesítőt tartalmazó italok is veszélyesek, a vérnyomást és a koleszterinszintet is figyelembe véve azonban már más eredményre jutottak.
"Az elhízott emberek szívesebben vásárolnak diétás termékeket, mert ez egyszerűbb, mint fogyókúrázni." - mondta el Rebecca Brown, az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet endokrinológusa.
Ugyanakkor a rendszeres kávéfogyasztás - akár hagyományos, akár a koffeinmentes változat - a benne található vitaminoknak és antioxidánsoknak köszönhetően csökkenti a diabétesz valószínűségét.
Dr. Brown, aki már régóta kutatja a mesterséges édesítőszereket, úgy véli, ha fel is merülhet kétség ezek jótékony hatásaival kapcsolatban, mindenképpen egészségesebbek, mint a cukor.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


