Hasznosak: speciális tej, joghurt és sajtok
A zsiradék csökkentheti a cukorbetegség kockázatát?
A teljes zsiradékot tartalmazó tejtermékek olyan ritka zsírt tartalmaznak, mely csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát.
2011.01.04 16:00medipress.huAz ominózus zsírsav a transz-palmitolsav, melynek magas vérszintje 62 százalékkal csökkenti a cukorbetegség kockázatát.
Dr. Dariush Mozaffarian (Harvard Orvosi Egyetem) és munkatársai szerint a zsírsav magas szintje általában alacsonyabb koleszterinszintet von maga után, emellett csökkenti az inzulinreszisztenciát. Keringő palmitolsav az emberi szervezetben természetes körülmények között is megtalálható.
Kis mennyiségben előfordul egyes ételekben, azonban az igazi forrása a teljes zsiradékot tartalmazó tejtermékek.
A zsírszegény tej viszont kifejezetten kedvezőtlen ebből a szempontból.

Cukorbetegségben a szervezet nem reagál az inzulin hormonra, ezt a jelenséget nevezik inzulinrezisztenciának. Mozaffarian és munkatársai korábban megállapították, hogy állatkísérletben a palmitolsav csökkentette az inzulinrezisztencia és a cukorbetegség kialakulásának esélyét, azonban a hatás oka nem volt teljesen világos.
Jelen tanulmány 3700 felnőtt egyénre terjedt ki, a résztvevők 65 év felettiek voltak, és Kalifornia, Maryland, Észak-Karolina, vagy Pennsylvania államban éltek. A kutatók elemezték az alanyok transz-palmitolsav-, koleszterin-, triglicerid-, gyulladásos fehérje-, és vércukorszintjét.
Az eredményeket az étkezési szokásokkal vetették össze. Megállapították, hogy a magas transz-palmitolsavszint kevesebb vérzsírral jár, valamint magasabb volt a „jó” koleszterin szintje is.
Csökkent volt a C-reaktív fehérje, mely gyulladást jelez, valamint az inzulinreszisztencia mértéke is.
Összefoglalva a magas transz-palmitolsavszint mintegy kétharmadával csökkentette a cukorbetegség kialakulásának veszélyét.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


