Csökkenthető a betegségek kockázata
Egyen halat: a szíve is jóllakik
Azok a svéd férfiak, akik általában hetenként ettek zsíros halból készült ételt, ritkábban kerültek szívelégtelenség miatt kórházba, mint azok, akik nem fogyasztottak halat; ugyanakkor túl sok hal fogyasztása sem tűnik hasznosnak. A svédországi vizsgálat eredményeit az Európai Szívgyógyász Társaság folyóirata közölte.
2009.05.10 08:11MTIA halhús rendszeres fogyasztását, a benne lévő, többszörösen telítetlen zsírsavak miatt valamennyi kardiológiai diétás tanácsadó javasolja. Nagy vizsgálatok igazolták, hogy ez a fajta "mediterrán" étrend jelentősen csökkenti a koszorúér-betegség kifejlődésének kockázatát. Most újabb érv került a rendszeres halevést ajánló javaslatok mellé.
Emily B. Levitan és munkatársai csaknem 40 ezer svéd férfi egészségének alakulását hat éven keresztül követték. A megfigyelések kezdetén a vizsgált személyek életkora 45-79 év között volt és valamennyiük étkezési szokásaira vonatkozó adatok is a kutatók rendelkezésére álltak.
A tanulmány ideje alatt, főleg az idősebb vizsgálati alanyok között előfordult szívelégtelenség, aminek megjelenése várható volt abban a csoportban, melynek tagjai kimutatható koszorúér-betegségben vagy cukorbajban szenvedtek. A kutatók azonban fölfigyeltek arra, hogy 597 férfi szívelégtelenségének hátterében ilyen betegség nem szerepelt, de ezek közül 34 beteg keringési elégtelenség következtében halt meg. Megvizsgálták valamennyi, a tanulmányban szereplő személy étkezési szokásait az előbbi, halálozási adattal szembesítve
Abban a csoportban, melynek tagjai átlag hetenként egy alkalommal ettek valamilyen, zsíros tengeri halból - például lazacból, makrélából, heringből - készült ételt, 12 százalékkal ritkább volt a szívelégtelenség előfordulása, mint azok között, akik nem szerették a halételt, vagy ahol lényegesen többször került hal az asztalra. Tovább elemezve az adatokat az is kiderült, hogy a naponta közepes mennyiségben - átlag kb. 0,3 gramm - omega-3-zsírsavat fogyasztó személyek szívelégtelenség-kockázata 33 százalékkal volt kisebb, mit azoké, akik ilyen, szívvédőnek tartott zsírsavat egyáltalán nem ettek vagy gyógyszerként sem szedtek.
A vizsgálat meglepő eredménye az volt, hogy a hetenként nem egy alkalommal, hanem ismételten halat evő emberek körében, vagy abban a csoportban, melynek tagjai más formában vettek be sok omega-3-zsírsavat, a szívelégtelenség kifejlődése elleni védelem már nem érvényesült.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:38 Döbbenetes felvételek: úgy repedt meg a föld a Fülöp-szigeteken, mintha gyurma lenne
- 6:34 Száz évvel Gaudí halála után új korszak kezdődik: felavatták a Sagrada Família legmagasabb tornyát
- 20:30 A pápa az MI-ről: nem a technológia, hanem a hatalom koncentrációja a legnagyobb veszély
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


