Angolosan a marhát, ha lehet
A túlsütött hús növeli a hasnyálmirigyrák kockázatát
Azoknál a személyeknél, akik rendszeresen túlsütött vörös húst fogyasztanak, 60 százalékkal magasabb a hasnyálmirigyrák kockázata - állítják egyesült államokbeli kutatók, akik vizsgálataikról az Amerikai Rákkutató Szövetség denveri kongresszusán számoltak be.
2009.04.22 15:41Adamik Zsolt"Kutatásaink újabb bizonyítékot szolgáltattak arra, hogy érdemes alacsonyabb fokozatra állítani a grillsütőt. Ezzel elkerülhetjük, hogy túlsüssük, megpörköljük a húst, vagyis ily módon csökkenthetjük a hasnyálmirigyrák rizikóját" - hangsúlyozta a vizsgálatot irányító Kristin Anderson, a University of Minnesota kutatója.
Kristin Anderson már hosszabb ideje foglalkozik a hasnyálmirigy rosszindulatú daganataival. "Szeretnék valamilyen megelőzési módszert kidolgozni, mert a hasnyálmirigyrák esetében igen korlátozottak a gyógyítás lehetőségei. E daganatféleség esetében gyakori a hirtelen bekövetkező végzetes kimenet" - hangsúlyozta a kutató.
A megpörkölődött hús több ismert rákkeltő vegyületet, például heterociklikus aminokat tartalmaz. Sok olyan tanulmány született, amely egyértelműen kimutatta e vegyületek és a rák kockázata közötti összefüggést, bár a vizsgálatok többsége az emberek elbeszélésén alapult, akik étrendjüket ismertették a tudósokkal. Kristin Anderson csapata a vizsgálatokat 62 ezer egészséges önkéntessel kezdte, és folyamatosan dokumentálta, hogy mivel táplálkoznak.
Kilenc év leforgása alatt a résztvevők közül 208 személynél diagnosztizáltak hasnyálmirigyrákot. Amikor a résztvevőket öt csoportra osztották annak függvényében, hogy mennyi grillezett húst, például hamburgert fogyasztanak, kiderült, hogy a hasnyálmirigyrákban szenvedők ették a legtöbbet.
"Azt találtuk, hogy azoknál, akik a jól átsült húst preferálták, 60 százalékkal magasabb a hasnyálmirigyrák kockázata, mint azok esetében, akik a steak "véresebb" változatát kedvelik vagy egyáltalán nincsenek oda a grillezett húsokért. Akik a legtöbb jól átsütött húst fogyasztották, azoknál 70 százalékkal magasabb a hasnyálmirigy rosszindulatú daganatának kockázata" - emelte ki Kristin Anderson.
Egy másik tanulmány viszont, amelyről szintén a denveri kongresszuson számoltak be, nem talált összefüggést a grillezett húsok és a vastagbélrák kockázata között.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


