Cigi és egészséges táplálkozás?
Gyümölccsel szembeszállhatnak a dohányosok a rákkal?
A Kalifornia Egyetem kutatói szerint azok a dohányosok, akik naponta legalább háromszor fogyasztanak zöldséget, gyümölcsöt, fekete, illetve zöld teát csökkenthetik a dohányzás káros hatásait, és a tüdőrák kialakulásának esélyét.
2008.06.02 16:00medipress.huA kutatók adatai szerint azok a dohányosok, akik sok flavonoid (antioxidáns hatású növényi hatóanyag) tartalmú ételt fogyasztanak, csökkenthetik a tüdőrák kialakulásának esélyét.
Ez különösen fontos annak fényében, hogy a tüdőrákos megbetegedések 90 százaléka általában a dohányzás miatt alakul ki. A flavonoidok vízben oldódó antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatású növényi hatóanyagok, amelyek képesek a károsodott szövetek regenerálására.

Az egyetem tudósai kutatásuk során 558 tüdőrákos és 837 egészséges ember táplálkozási szokásait vizsgálták meg. A vizsgálat eredményei szerint a flavonoidokban gazdag táplálkozás védelmet jelenthet a tüdőrákkal szemben.
A flavonoidok közül elsősorban a katekin, a kempferol és a quercetin fogyasztása ajánlott. A katekin főleg az eperben, valamint a fekete és zöldteában fordul elő, a kempferol a kelbimbó és az alma hatóanyaga, a quercetin pedig a babfélékben, a hagymában és az almában található meg nagyobb mennyiségben.
A különböző flavonoidok gátolják az angiogenezist, azaz a tumorok érhálózatának kialakulását. A flavonoidok emellett a daganatsejtek programozott sejthalálát (apoptózis) is elősegítik.
A flavonoidok antioxidáns tulajdonságai emellett a dohányzás DNS-re káros hatásait is képesek visszafordítani, ezért a dohányosoknak különösen ajánlott a fogyasztásuk.
"Persze a legjobb megoldást a tüdőrák elkerülésére még mindig a dohányzásról való leszokás jelenti, a flavonoidok pontos hatásmechanizmusát pedig további kutatások során fogjuk feltárni" - állítják a tudósok.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


