Gripen-baleset
Nagyjából 20 G-s erősségű ütés éri a pilótákat katapultáláskor
A Gripen-pilóta már életveszélyben volt, nagyon rövid idő alatt kellett cselekednie.
2015.06.11 10:29MTI
Nagyjából 20 G-s erősségű, vagyis a testsúly húszszorosának megfelelő ütés éri a pilótát katapultáláskor - mondta Murguly Gusztáv nyugalmazott vadászpilóta az M1 aktuális csatorna csütörtök délelőtti műsorában.
A Magyar Honvédség JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépének pilótája szerda délelőtt kiképzési repülésre szállt fel. Nem sokkal később "deklarált vészhelyzetet" jelentett, mivel többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját. A műszaki hibát nem tudták elhárítani, így a pilóta úgy döntött, hogy az üzemanyag kifogyásáig a levegőben tartja a gépet, majd úgynevezett hasraszállást hajt végre a kecskeméti kifutópályán. Mivel a gép balra kitört a betonon, a pilóta a protokollnak megfelelően katapultált.
Murguly Gusztáv a baleset kapcsán elmondta: a pilóta dönthetett volna úgy is, hogy már a levegőben katapultál, a kecskeméti repülőtérnél van is erre a célra egy úgynevezett katapultálási zóna. Kérdésre válaszolva hozzátette: ez esetben a repülőgép is "biztonságos", vagyis nem lakott területre zuhan le.
Meglett volna az esélye annak, hogy a gép "bebucskázik", esetleg kitörik a másik kerék is - mondta a nyugalmazott vadászpilóta, hozzátéve: Kádár Sándor viszont úgy döntött, hogy megpróbálja lehozni a gépet, "szerencséje volt", hogy csak az orrfutóval volt probléma.
A nyugalmazott vadászpilóta az M1 aktuális csatorna műsorában kitért arra is, hogy a pilóták a katapultálást is gyakorolják. Az előírás szerint jellemzően 80 méter körüli magasságban szoktak katapultálni, de a repülőgép olyan katapulttal van felszerelve, amely "nulla nullás, vagyis nulla sebességnél nulla magasságban és biztonságosan lehet katapultálni. Ha a pilóta a katapultálás mellett dönt, akkor fel kell venni a helyes testtartást (egyenes gerinccel ülni, s hátrahajtani a fejet), majd meg kell húzni a kart - fejtette ki Murguly Gusztáv.
Korábban ugyancsak az M1 aktuális csatornán a Magyar Repülő Szövetség repülőbiztonsági szakértője azt mondta: a Magyar Honvédség szerda délelőtt meghibásodott Gripenjének pilótája helyesen döntött, amikor kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált. Siklósi Zoltán volt vadászpilóta kiemelte: a kényszerleszállás végső szakaszában a pilóta már életveszélyben volt, nagyon rövid idő alatt kellett cselekednie.
A szakértő kitért arra is, hogy a mostani esethez hasonló futómű-meghibásodások elég ritkák, de a repülés során a műszaki hiba soha nem zárható ki.
A Honvédelmi Minisztérium (HM) szerdai közleményben azt írta: a pilóta "példás helytállással megmentette" a magyar légierő vadászrepülőgépét, amikor kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált. Az őrnagyot Budapesten, a Honvédkórházban kezelik, nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, állapota stabil.
Az M1 Híradójának információi szerint a pilóta csigolyatörést szenvedett.

Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:02 Az amerikai légierő sikeres csapást mért Iránra
- 6:16 Baleset a budaörsi repülőnapon: nézőkre dőlt egy LED-fal, hárman kórházba kerültek
- 22:43 Ezrek ünnepelték Stonehenge ősi köveinél a nyári napfordulót
- 20:07 Gyönyörű baleset - ütközés után beindult a tüzijáték-rakomány a kamionban - videó
- 18:53 Újabb idegenhonos faj bukkant fel az Alcsi Holt-Tiszán - már szaporulat is bizonyítható
- 16:03 Alien-szerű lények vonultak át az úton Kingsportban - videó
- 14:31 Hatalmas tűz tombol a horvát tengerparton
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06