Meddig késik?

Szlovákiában halasztódik az elektronikus autópályadíj-rendszer kiépítése

Várhatóan újabb egy évet késik Szlovákiában az elektronikus autópályadíj-rendszer. Legutóbb január elejére tervezték a bevezetését.

2008.09.26 18:00MTI

A szlovák kormányfő a halasztást azzal indokolta, hogy a közbeszerzési törvényt meg kell változtatni, mivel a jelenlegi szabályozás szerint az elutasított pályázók túl könnyen nyújthatnak be panaszt, és ez lassítja a pályázati folyamatot.

Idén áprilistól összesen tíz felszólamlást nyújtottak be a bíróságokhoz, legutóbb az olasz Autostrade cég által vezetett Slovakpass konzorcium, a pályázatot elbíráló bizottság összetételével kapcsolatban.

A Slovakpass szerint a bizottság egyetlen tagja sem volt kellően képzett. A versenyben továbbra is a Sa Toll konzorcium az esélyes, a francia Sanef céggel az élen. A Sanef 26 milliárd koronáért (858 millió euró) építené ki az elektronikus rendszert. Eredetileg nyolc cég versenyzett Szlovákiában, az egyelőre csak a 3,5 tonnánál nagyobb teljes súlyú teherjárművek számára bevezetendő, elektronikus autópályadíj rendszer kiépítésének és működtetésének lehetőségéért.

Az ajánlati határidő tavaly november elején járt le. A győztest idén január közepén kellett volna kihirdetni ki, így annak kevesebb mint egy éve maradt volna a szlovák díjköteles pályaszakaszokon az elektronikus rendszer kiépítésére.

A nyertesnek a kiírás szerint legalább 12 évig működtetnie is kell az általa felépített rendszert. Korábban a teherautós elektronikus autópályadíj-rendszert már egyszer 2006. július 1-re is tervezték bevezetni.

A szlovák kormány 2013-tól a személyautók számára is bevezetné a megtett kilométer alapján számított autópályadíjat. A tervek szerint Szlovákiában 2400 kilométernyi út lesz fizetős a 3,5 tonnánál nagyobb össz-súlyú teherjárművek számára.

Egy kilométer 85 hallér (hozzávetőleg 2 eurócent) lenne. A 2000-2005-ös időszakban az autópályadíjakból származó bevételek az időszak elejéhez képest megháromszorozódtak a növekvő forgalom és az emelkedő matricadíjak miatt.

2004-ben 1,12 milliárd korona (30,19 millió euró), 2005-ben 1,6 milliárd korona autópályadíjat szedett be az autópálya-üzemeltető, 2006-ban - hozzávetőleg - 1,7 milliárd koronát.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.