Szonda

A NASA tengeralattjárót küldene a Titánra

Az űrügynökség 2040-ig felderítőket küldene a Szaturnusz titokzatos, hatalmas "metántengerek" borította holdjára.

2015.02.15 18:00ma.hu
Forrás: NASA/Dawn

A NASA komolyan fontolgatja, hogy legkésőbb 2040-ig szondákat küldjön a Szaturnusz egyik holdjára. A Titán különösen érdekes lehet a kutatók számára, hiszen tudomásunk szerint a Földön kívül ez az egyetlen olyan égitest a naprendszerünkben, amelynek felszínén tavak és tengerek találhatók – igaz, ezek a tavak és tengerek víz helyett cseppfolyós metánból állnak.

Az űrügynökség kutatói szerint a holdra a hagyományos, a Marson is bevetett roverek helyett olyan szondát kell küldeni, amely a „víz alatti” felderítésre is képes. Jelesül egy műszerekkel telezsúfolt robot-tengeralattjárót.

Javasoljuk egy olyan autonóm merülő jármű (tengeralattjáró) megtervezését, amely alkalmas a földönkívüli tengerek vizsgálatára. Célunk, hogy ennek a tengeralattjárónak a segítségével tanulmányozhassuk a Titán északi féltekéjének legnagyobb tengerét, a Kraken Mare-t” – írta előterjesztésében a NASA.

A kutatók szerint a speciális robot-tengeralattjáró tökéletesen alkalmas lenne a Titán szénhidrogén-óceánjainak feltérképezésére. Lehetővé tenné többek között a „tengervíz” kémiai összetételének, a felszíni és mélységi áramlatok, a hullámázás és a tengerfenék tanulmányozását.