A táplálkozás életreszóló következményei
Megváltoznak a baba génjei az anya étrendjétől?
Az édesanyák terhesség alatti táplálkozása befolyásolhatja a megszületendő gyermek DNS-ét, így emelve a kövérség kockázatát.
2011.04.28 19:00medipress.huA Diabetes című szaklapban megjelent közlemény szerint ha kevés szénhidrátot eszünk, megváltozhat a gyerekek DNS-e: igazolták, hogy ezen gyerekek kövérebbek lettek.
A Brit Szív Alapítvány arra szólít fel, hogy a kismamák figyeljenek jobban oda táplálkozásukra és életmódjukra.
"Úgy gondoljuk, hogy a fejlődő magzat próbál felkészülni a környezetre, amibe meg fog születni, ehhez az információkat az édesanyától nyeri, majd beépíti saját DNS-ébe" - mondta el Keith Godfrey, a Southamptoni Egyetem professzora.
„Ez azért olyan meglepő, mert magyarázza a gyerekek kövérsége közötti különbség 25 százalékát.”
Állatkísérletek szerint a táplálkozás befolyásolja a gének működését, úgynevezett epigenetikus változásokat idéz elő.
Egyre több kutatás vizsgálja, hogy a környezeti tényezők miként befolysolják a gének működését. Jelen kísérlet során a kutatók köldökzsinórból nyertek mintát, abban vizsgálták az epigének mintázatát.

Azokban a gyerekekben, akiknek édesanyja terhessége elején kevés szénhidrátot (cukrot és keményítőt) fogyasztott, három génmintázat fordult elő gyakran. Ezt követően a gyerekek hat- és kilencéves korában kapcsolatot igazoltak a kövérség és bizonyos génmarkerek gyakori előfordulása között.
„Meglepő módon magyarázatot találtunk a kövérség 6-9 évvel későbbi kialakulásának egy részére” - magyarázta Godfrey. - "Ez a hatás jelentősebb, mint a születéskori testsúly, és nem függ attól, hogy mennyire vékony vagy kövér az édesanya."
Az elváltozások az RXRA génekben figyelhetők meg. Ez az A-vitamin egyik receptora, ez befolyásolja azt, hogyan dolgozzák fel a sejtek a zsírt. Godfrey professzor szerint ez egy lenyűgöző és nagy lehetőségeket rejtő felfedezés.
„Minden kismama kap táplálkozási tanácsokat, de az egészségügyiek felkészültsége ebben nem mindig elég naprakész” - véli Godfrey professzor. Úgy tűnik, ha megfogadjuk a tanácsokat, annak életreszóló következményei lehetnek.
Mark Hanson professzor szerint az epigének megváltoznak, ami magyarázza a korai időszak és a későbbi megbetegedések közötti kapcsolatot.
Kiemeli a fontosságát annak, hogy a fogamzóképes nők tájékozottabbak legyenek táplálkozási, és életmódbeli kérdésekben. "Ha a következő generáció egészségesebb, csökkenhet a kövérség következtében kialakuló cukorbetegség és a szívbetegség gyakorisága.”
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 8:35 Karácsony Gergely: két és fél paksi atomerőműnyi energia rejlik a budapesti temetőkben
- 22:46 Batman járja Ráckeve utcáit éjszakánként - már többször is látták a titokzatos alakot
- 16:10 Köztársasági elnökké választották Baka Andrást
- 10:49 Kapitány István: kizárják az OPUS TITÁSZ-t az RRF-pályázatokból
- 10:37 Megrongálták a zsámbéki polgármester családjának két autóját
- 8:59 Egyetlen pillanat is elég a bajhoz - a rendőrség videóval figyelmezteti a rollereseket
- 6:54 Szarófantom tartja izgalomban Orosházát - a lakosság segítségével keresik a rejtélyes alakot
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


