Napi egy pohár alkohol is ártalmas
Hormonkezelés és alkohol: nő a mellrák kockázata
Napi egy pohárka alkohol mellett is nő a mellrák kialakulásának kockázata a menopauza miatt hormonkezelésben részesülő nőknél - figyelmeztettek dán kutatók egy nemzetközi orvosi szaklapban közzétett friss tanulmányban.
2008.03.13 11:15MTIEgy sor korábbi kutatás arra vezetett, hogy a rendszeres alkoholfogyasztás növeli a mellrák kialakulásának veszélyét, mivel az alkohol hatással van a nők ösztrogénszintjére és egyéb hormonokra is. Ilymódon a menopauza utáni hormonpótló terápia (HRT) idején fokozott veszélynek van kitéve a szervezet. Az International Journal of Cancer című folyóiratban megjelent tanulmány koppenhágai szerzői szerint az alkohol és a HRT kombinációja tovább növeli a daganatos megbetegedés kockázatát.
A Dán Országos Közegészségügyi Intézet kutatói ötezer dán nő életét követték nyomon, és arra a megállapításra jutottak, hogy azok a hormonkezelés alatt állók, akik napi egy-két pohárkával hajtottak le, háromszor akkora valószínűséggel lettek rákosak, mint az absztinensek, aki hormont sem kaptak.
A két pohárnál többet ivók már ötszörösére növelték a mellrák kialakulásának esélyét szervezetükben. A hormonkezelés alatt nem állók kontrollcsoportjában az alkoholfogyasztási szokások és a mellrák kialakulása között nem találtak összefüggést. Dr. Naja Rod Nielsen és Morten Gronbaek, a tanulmány publikálói arra a következtetésre jutottak, hogy az alkohol nagy valószínűséggel szerepet játszhat a menopauza utáni mellrák kialakulásában a nők hormonbevitelétől függően.
Ugyanakkor azt is elismerték, hogy további kutatások szükségesek az alkohol és a hormonok közötti kölcsönhatás megállapítására. A márciusban megjelent tanulmány két évtized orvosi adatainak elemzése nyomán készült el. A vizsgálat kezdetén a kutatók felmérték a kísérletben résztvevő 5035 menopauza utáni nő ivási szokásait és hormonbevitelét. A következő húsz évben 267 nőnél alakult ki mellrák.
Összességében a rendszeres alkoholfogyasztás nem emelte érezhetően a betegség kockázatát, ám amikor a hormonkezelésre koncentráltak, kiderült, hogy az ivás csak azoknál a nőknél emelte a kockázatot, akik HRT-kezelést kaptak. Egy régebbi kutatás kimutatta, hogy az alkoholt fogyasztó ösztrogént szedő nőknél háromszor nagyobb ösztrogénszint figyelhető meg, mint azoknál, aki nem ittak.
Ez megmagyarázhatja Nielsenék kísérletének eredményét is. A dán tudósok mindenesetre figyelmeztettek, hogy a HRT-használata és az alkoholfogyasztás mindenképen veszélyforrás a menopauzán átesett nőkre.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


