Dohányzás, ivás, inaktivitás, helytelen étkezés
Szabaduljon meg rossz szokásaitól: 12 évet is öregedhet
Négy rossz szokás - a dohányzás, túl sok ivás, inaktivitás és a helytelen étkezés - együttesen 12 évet öregíthet rajtunk egy új kutatás megállapítása szerint.
2010.04.27 10:31MTIAz egészségesebb életmódra váltás fontosságára rámutató tanulmányban mintegy 5 ezer brit felnőtt egészségét követték nyomon húsz éven át. Mind a négy rossz szokással 314 ember élt együtt a vizsgált csoportban, közülük 91, azaz 29 százalékuk halt meg a felmérés időtartama alatt. A legegészségesebb csoportba került 387 önkéntesnek - akik egyik rossz szokást sem követték - ugyanakkor csupán 8 százaléka (32 ember) hunyt el.
A kockázatos szokások közé került a vizsgálatban: a dohányzás; a férfiaknál napi három, a nőknél napi két adagnál több alkoholos ital; heti két óránál kevesebb fizikai aktivitás; valamint az, ha naponta kevesebb mint három alkalommal evett valaki gyümölcsöt vagy zöldséget. Az Archives of Internal Medicine című orvosi folyóiratban hétfőn megjelent tanulmány adatai szerint a rossz szokások együttesen jelentős mértékben növelték a halálozás kockázatát, és az érintett emberek 12 évvel idősebbnek tűntek, mint a legegészségesebben élő csoportba sorolt társaik.
Mint Elisabeth Kvaavik kutatásvezető, az Oslói Egyetem munkatársa elmondta, az utóbbi csoportba olyan emberek kerültek be, akik soha nem dohányoztak vagy leszoktak róla, antialkoholisták voltak - vagy napi két (nők), illetve három (férfiak) pohár szeszes italnál kevesebbet ittak -, hetente két óránál több fizikai aktivitást végeztek, és naponta legalább háromszor ettek zöldséget vagy gyümölcsöt. Kvaavik úgy véli, hogy ezek a feltételek nem számítanak különlegesnek, a legtöbb ember alkalmazni tudná.
Például egy sárgarépa, egy alma és egy pohár friss narancslé elfogyasztása egy nap alatt már megfelel a tanulmányban alkalmazott kritériumnak. A felmérésben szereplő 4886 ember 18 évesnél idősebb volt - átlagéletkoruk 44 év -, véletlenszerűen választották ki őket egy nagyszabású brit egészségügyi tanulmány résztvevői közül.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


