Életet ment a paradicsom piros színe
A mediterrán étrend titkai
A mediterrán diéta csökkenti a szívinfarktus és a tüdőrák kockázatát, sőt a szellemi képességek időskori romlásának veszélyét is, és ennek egyik tényezője a paradicsom piros színét adó festékanyag lehet - írja az Európai Szívgyógyászok Társaságának folyóirata.
2010.03.25 07:15MTIA Földközi-tenger körüli országok napsütése érlelte paradicsom piros színét a likopin nevű pigment adja. A legújabb vizsgálatok tanúsága szerint ez a festékanyag segíti a szív erejének és a gondolkodás képességének megtartását a korosodás folyamata közben, és akadályozza bizonyos rosszindulatú daganatok kifejlődését is.
Az Európai Unió Lycocard néven ötmillió eurót költ arra a nagy vizsgálatra, mely elsősorban a likopin szívet védő tulajdonságát tanulmányozza 23 országban.
A vizsgálat vezetője Volker Bohm, a Jénai Egyetem professzora. Az öt évre tervezett tudományos program tucatnyi témájának első eredményeiről a minap tartottak megbeszélést Franciaországban. A tudományos eredmények azt tanúsítják, hogy ha valakinek sok likopin van a vérében, az gátolja az érelmeszesedés lényegét jelentő gyulladásos folyamatot és a pigment erős antioxidáns is, ezáltal a sejtek oxidációját, "rozsdásodását" ugyancsak akadályozza.
Ha a hatásmódot sikerül pontosabban megismerni, Bohm professzor szerint a következő lépés a likopin kristályszerkezetének átalakítása lesz olyan módon, hogy az emberi szervezetbe történő fölszívódása biztonságos legyen. Ez a készítményt valódi gyógyszerré alakítaná. Angol kutatók szerint munkacsoportjuk a likopint egy másik, növényi fehérjével kombinálva már alkalmassá tette ilyen jellegű gyógykezelésekre. Azt remélik, hogy ez a szer olyan jelentőségű készítmény lesz, mint a koleszterincsökkentő sztatintabletták, amelyeket 20 millió amerikai szed folyamatosan.
Amerikai tudósok 124 ezer résztvevő tízévi megfigyelése során elemezték a tápanyagok szerepét a tüdőrák előfordulásában. A legtöbb likopint és alfa-karotin fogyasztó embereket a tüdőrák 20-25 százalékkal ritkábban fenyegette.
Egy másik, amerikai munkacsoport azt találta, hogy a mediterrán étrendet lévő, 80 évesnél idősebb emberek között az agyi károsodás 36 százalékkal ritkábban fordul elő, mint a szokásos helyi koszton élők csoportjában.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


