Csak a vámpírok ellen jó?
Rosszindulatú daganatok ellen nem véd a fokhagyma
A fokhagyma az egyik legtöbbet használt fűszernövény, de az eddigi tudományos eredmények nem elégségesek ahhoz, hogy rákellenes gyógyszerré is nyilváníthassák.
2009.03.03 07:14MTIKorea Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyező Hivatalának véleményét az American Journal of Clinical Nutrition folyóirat közölte. A piramisok építőinek sok fokhagymát adtak, mert úgy vélték, hogy az kell a jó teljesítményhez.
De nemcsak a kétkezi munkások kaptak az illatos fűszernövényből bőségesen: Tutanhamon sírjában is találtak fokhagymagerezdeket. Az illóolajokban gazdag növényt nemcsak fűszerezésre, de gyógyításra használták már a kezdetektől. A görög Hippokratész, az orvostudomány atyja gyógyszerkönyvének alapjaként írta le a fokhagymát. Az utóbbi időben az érdeklődést az váltotta ki, hogy a fűszerből olyan anyagokat sikerült kimutatni, melyek rákellenes hatásúak.
Kínában megfigyelték, hogy a gyomorrákot megelőző szövetkárosodások ritkábban fordultak elő azokban, akik sok fokhagymát ettek, kiváltképp akkor, ha különböző vitaminkészítményeket is fogyasztottak. Laboratóriumban azt is kimutatták, hogy a fokhagymában lévő egyik vegyület fokozza a rosszindulatú daganatsejtek programozott sejthalálát. A diallilszulfid, a fokhagyma egyik bioaktív anyaga gyorsítja a férfi nemi hormon, a tesztoszteron anyagcseréjét, ezért gátolja a prosztatarák kifejlődését. A különböző vizsgálatok eredményei azonban ellentmondásosak voltak, ezért a koreai Dzsi Jon Kim és Oran Kvon átnézték az erre vonatkozó orvosi szakirodalmat. Összegyűjtötték az 1955 és 2007 között megjelent tanulmányokat.
A folyóiratokban sok cikk olvasható arról, hogy a fokhagyma megelőzi vagy gyógyítja a rosszindulatú daganatos betegségeket, de ezek közül csak 19, emberre vonatkozó dolgozat készült olyan feltételek szerint, hogy annak állításai elfogadhatóak. Megfelelően ellenőrzött vizsgálatok hiányában nincs megbízható adat arra, hogy a fokhagyma egyértelműen csökkentené a rosszindulatú daganatok veszélyét.
A koreai szakemberek szerint a kérdés pontos tisztázását tovább bonyolítja, hogy a fokhagyma föltételezett daganatellenes hatását befolyásolja az is, milyen formában kerül a szervezetbe, nyersen fogyasztják-e vagy különböző módon készített ételekkel kerül a szervezetbe.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


