Nem káros a napi négy-öt csésze kávé?
A kávé meghosszabbíthatja a nők életét
Tovább élhetnek azok a nők, akik naponta négy-öt csésze kávét fogyasztanak, mint azok, akik nem kávéznak. A férfiakkal kapcsolatban ezt nem sikerült igazolni - írták spanyol kutatók az egyik legtekintélyesebb orvosi folyóiratban.
2008.06.21 19:53MTIA kávé és frissítő hatóanyaga, a koffein évszázadok óta viták kereszttűzében áll. Megjelentek hírek, hogy a gyakori kávézás fokozza a szív- és érrendszeri halálozást, szívritmuszavart okoz, sőt rosszindulatú daganatok kifejlődéséhez vezet. Madridban most hozták nyilvánosságra két, több évtizedes vizsgálat eredményeit.
Ezek az adatok megnyugtathatják mindazokat, akik ragaszkodnak a kávéivás szenvedélyéhez. Esther Lopez-Garcia és munkacsoportja egészségügyben dolgozók óriástanulmányainak eredményeit elemezték. A csaknem 70 ezer nő egészségét először 1980-ban mérték fel és akkor kérdezték meg először valamennyiüket, miképpen élnek, táplálkoznak és kávéznak. Ezt néhányévenként megismételték. Kiinduláskor valamennyi résztvevő egészségesnek bizonyult.
A férfiak száma 41 736 volt. Kávézási szokásaikat, életmódjukat, egészségi állapotukat először 1986-ban jegyezték föl és a hölgyekhez hasonlóan a vizsgálatokat 2-4 évente újra elvégezték. A kutatók azt vizsgálták, hogy az eltelt évtizedek alatt hányan haltak meg szív- és érrendszeri betegségben, rosszindulatú daganatban és akik meghaltak, életükben átlag hányszor emelték fel naponta a kávéscsészét.
Az adatokat módosították aszerint, hogy az elhunytak hány éves korukban fejezték be életüket, dohányoztak-e, vagy milyen, egyéb kockázati tényezőjük volt, például kövérség, magas vérnyomás vagy cukorbetegség. A kérdés az volt, hogy a kávéivás kapcsolatban van-e az érelmeszesedés vagy a rák kifejlődésével, mivel bizonyos, korábbi tanulmányok erre utaltak. A spanyol vizsgálat eredményei igen biztatóak. Lopez-Garcia doktornő és munkacsoportja úgy foglalta össze véleményét: nem bizonyítható, hogy a kávézás egyértelműen védő hatású a szívinfarktus vagy a rák ellen, de az kimondható, hogy ilyen jellegű ártalmas hatása nincsen.
A férfiak körében értékelhető védőhatást nem észleltek. Azok a nők viszont, akik naponta két-három csésze kávét ittak, 18 százalékkal ritkábban haltak meg a megfigyelési idő alatt, mint a nemkávézók. A bármilyen okból bekövetkező halál kockázata pedig 26 százalékkal volt kisebb, ha a hölgy minden nap négy-öt kávét fogyasztott.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:20 Levendulás törölközőt is kért Ciprusra az előző honvédelmi vezetés - Ruszin-Szendi szerint elszakadtak a valóságtól
- 14:04 Kék villogóval mentették meg az elgázolt kiscicát a kazincbarcikai rendőrök
- 12:00 Vádemelés az Integritás Hatóság elnöke ellen, 140 milliós vagyoni hátrány hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények
- 10:58 Ökológiai katasztrófa Arizonában: egy tó teljes halállománya elpusztult
- 8:55 Mozgó autóba ugrott egy félmeztelen férfi Csepelen, majd fojtogatni kezdte a női utast
- 6:53 Nyávogás a motortérből: tűzoltók mentettek ki egy bajba jutott kiscicát Budapesten
- 16:14 Robot rúgott meg egy gyereket egy kínai vidámparkban - videóra vették az esetet
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


