Kevésbé alakul ki a nem inzulinfüggő diabétesz
A diabétesz ellen is védhet a mediterrán étrend
A gyümölcsben és zöldségben gazdag mediterrán diéta, melynek szívbetegségek elleni védőhatása már ismert, segíthet megelőzni a cukorbetegséget is, közölték spanyol kutatók pénteken.
2008.05.30 07:27MTI
A British Medical Journal című szakfolyóiratban megjelent tanulmány szerint azoknál, akik szorosan követik ezt az étrendet, 83 százalékkal kisebb eséllyel alakul ki a kettes típusú (nem inzulinfüggő) diabétesz, mint azoknál, akik nem így étkeznek. "Az újdonság abban áll, hogy eredetileg egészséges embereknél tudtunk kimutatni összefüggést a mediterrán jellegű táplálkozás és a cukorbetegség kialakulása között" - mondta Miguel Martinez-Gonzalez, a Navarra Egyetem munkatársa, a vizsgálat vezetője.
Az Egészségügyi Világszervezet becslése szerint 180 milliónál több diabéteszes ember él a világon, ráadásul ez a szám 2030-ra vélhetően megduplázódik, ahogy egyre több nemzet követ nyugati mintájú életmódot. 2-es típusú az összes diabéteszes eset 90 százaléka, és szoros kapcsolatban áll az elhízással és a szívbetegségekkel. A kutatók tanulmányukban 13 ezer, átlagosan 38 éves volt egyetemi hallgató adatait elemezték, akik egészségügyi előzményei közt nem szerepelt cukorbetegség.
Étkezési szokásaikat és egészségi állapotukat átlagosan négy évig követték. Az önkéntesek a követéses vizsgálat kezdetekor részletes kérdőívet töltöttek ki étkezési szokásaikról. Azok, akik a mediterrán diéta szerint sok zöldséget, gyümölcsöt, halat, olívaolajat ettek, valamint kevés vörös húst, tejterméket és alkoholt, kisebb eséllyel lettek diabéteszesek. Mindössze 40 embernél fejlődött ki cukorbetegség a tanulmány ideje alatt.
Martinez-Gonzalez szerint mindenképpen további vizsgálatokra lesz még szükség e tárgykörben, azt azonban fontosnak tartja, hogy a védőhatás kiterjed az idősebbekre, dohányosokra és azon önkéntesekre is, akiknek családjában volt előzménye a cukorbetegségnek.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:31 HunGarian Baja - A fokozott tűzveszély miatt nem rendezik meg a tereprali versenyt Várpalotán
- 20:28 Hőség - A vezetékes ivóvíz felhasználásának mérséklését kéri a Fővárosi Vízművek
- 18:27 Vizes Eb - Kós Hubert aranyérmes 200 méteres hátúszásban
- 16:37 Tarló- és bozóttüzek pusztítanak több vármegyében
- 14:24 Magyar Péter: dunai fenékküszöb építését rendelte el a kormány
- 10:35 Augusztus 20. - Audiovizuális show keretében rendezik a tűzijátékot
- 8:35 Karácsony Gergely: két és fél paksi atomerőműnyi energia rejlik a budapesti temetőkben
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06
Kinyomtatom
Fórumozok róla
Hozzáadom a könyvjelzőhöz
Küldd ide: Delicious
Küldd ide: Digg
Küldd ide: Facebook
Küldd ide: myspace
Küldd ide: twitter


