Folytatódik a munkabeszüntetés

Hétfőn nulla órától újra sztrájkolnak a vasutasok!

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete hétfőn, február 25-én nulla órától folytatja a február 1-jén megkezdett és azóta többször is felfüggesztett határozatlan idejű vasutassztrájkot.

2008.02.24 15:25MTI

A szakszervezet elnöke emlékeztetett arra, hogy a közvetítő bevonásával is eredménytelenül zárultak eddig az egyeztetések, a munkáltató álláspontja változatlan. Hozzátette: a szakszervezet továbbra is azt követeli, hogy a a vasutasok kapjanak személyenként nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből.

Továbbá 10 százalék többlet-bérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára, a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Gaskó István közölte: kezdeményezték a MÁV-nál, hogy még vasárnap 17 órakor kezdjenek tárgyalást a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásról.

Gaskó István emlékeztetett arra, hogy a szakszervezetnek a sztrájk idején még elégséges szolgáltatásról az 1995. évi sztrájk idején sikerült megállapodást kötnie, ami akkor naponta 450 járat kiszámítható közlekedtetését tenné lehetővé. A VDSZSZ elnöke úgy vélekedett, ha nem sikerül a még elégséges szolgáltatásról megállapodni, és káosz lesz a vasúti személyszállításban, akkor ezért a felelősség a MÁV-ot terheli.

A VDSZSZ elnöke rámutatott, hogy a sztrájk folytatásával követelésüknek kívánnak nyomatékot adni. A MÁV a tárgyalásokon továbbra is a nincs alku álláspontot képviseli. Szerinte a MÁV vezetésén politikai nyomás van, a szakszervezet kompromisszumos megállapodására egyetlen egyszer sem változtatott álláspontján, holott a követeléseknek meglenne az anyagi fedezete.

A szakszervezet szerint a kiszervezett társaságoknál a 10 százalék többlet bérfejlesztés előzetes kompenzáció lenne azért, mert a korábbinál rosszabb helyzetbe kerülnek a munkavállalók a munkaerőpiacon, illetve az új vállalatnál.

A VDSZSZ elnöke megismételte korábbi kijelentését, amely szerint 2005-ben az akkori közlekedési miniszter, Kóka János meghívására tartott megbeszélésen ígéretet kaptak arra, ha a munkavállalók együttműködnek a MÁV átalakításában, illetve a MÁV Cargo privatizációjában, akkor legfeljebb 15 százalék erejéig tulajdonszerzésre kapnak lehetőséget.

Mivel a MÁV Cargo privatizációs bevétele várakozáson felül alakult, ezért a dolgozókat is megilleti egyfajta sikerdíj - vélekedett Gaskó István. A sajtótájékoztatón Gaskó István kitért arra, hogy bíróság jogszerűnek mondta ki a mostani sztrájkot. Utalt arra, hogy első fokon, nem jogerősen a 10 százalék többlet bérfejlesztésre vonatkozó szakszervezeti követelést nem tartotta jogszerűnek az a bíró, aki az 1999-es VDSZSZ-sztrájkot is jogszerűtlennek mondta ki. Ezt a döntést a Legfelsőbb Bíróság a szakszervezet felülvizsgálati kérelmére megváltoztatta - jegyezte meg az elnök.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke a sajtótájékoztatón elmondta, hogy az elégséges szolgáltatásról azért is fontos lenne megállapodni, mert az kiszámítható közlekedést jelentene. Emlékeztetett arra, hogy a legutóbbi sztrájkfelfüggesztés egyik oka volt a közlekedésbiztonság területén kialakult aggályos helyzet.

Kérdésre válaszolva Gaskó István kijelentette, hogy a szakszervezetnek a vasúti közlekedés biztonságával kapcsolatban tett kijelentései helytállóak voltak, és reményeik szerint ezt alá fogja támasztani a március végén lezáruló vizsgálat is.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.