A vonatok 24 százaléka közlekedett délig
A VDSZSZ egyelőre nem hagyja abba a sztrájkot
Kedden délig az 1.450 személyszállító vonatból 347, a kijelölt vonatok mintegy 24 százaléka, és 121 teherszállító vonat közlekedett - tájékoztatta a MÁV az MTI-t. A MÁV-Start Zrt-nél kedden az 1.838 vezényelt dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) 25 százaléka, 466 ember sztrájkol
2008.02.05 18:18MTIA MÁV Zrt. Pályavasútnál, ahol a forgalom-irányítók dolgoznak a nappali műszakban a 2.819 munkavállalóból 213-an (7,8 százalék) sztrájkolnak, 91,73 százalékuk azonban nem, ez az arány hétfőn még alacsonyabb, 85 százalék körül volt. A MÁV délután fél négykor készült összesítése szerint az egyes régiókban eltérő a vasúti közlekedés. A budapesti főpályaudvarok közül valamennyi fogad és indít vonatokat, az elővárosi vonatok egy részét - közölték. Debrecenben egy személyvonat sem tudott közlekedni. A nemzetközi vonatok a határon várakoznak Záhonyban és Biharkeresztesen. Záhonyban tegnap óta áll a Tisza nemzetközi gyorsvonat, Biharkeresztesen pedig a Corona és az Ady. Ezek a vonatok visszaindulnak a MÁV közlése szerint. Szombathely állomás nem indít és nem fogad vonatokat, pótlóbuszok közlekednek. Szombathely és Kőszeg között a vasúti közlekedés 17.45 óráig biztosított - közölték.
A VDSZSZ egyelőre nem hagyja abba a sztrájkot
A szakszervezethez tartozó vasutasok kedden 24 óráig biztosan nem hagyják abba a sztrájkot, de még szerdán reggel is lehet munkabeszüntetés - mondta Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) kedden, sajtótájékoztatón, Budapesten. Elmondta: a keddi egyeztetésen sem jutottak előre, a munkáltató továbbra sem enged álláspontjából.
Gaskó István a sajtótájékoztatón elmondta, a munkáltató számára korábban sem volt ismeretlen követelésük, mert tavaly októberben a bértárgyaláson átadták a MÁV Cargo privatizációjából való részesedére, illetve a kiszervezett leányvállalatoknál a 10 százalékos többlet bérfejlesztésre vonatkozó igényüket. A VDSZSZ elnöke elmondta: 2005 májusában az akkori közlekedési miniszter kezdeményezésére több vasutas szakszervezet vezetőjével egy "elegáns étterem különtermében" tárgyaltak.
Akkor a miniszter felvázolta a MÁV átszervezésére vonatkozó elképzeléseket, és kérte a munkavállalók együttműködését. Ennek ellentételezéseként a miniszter valamennyi vasúti dolgozónak a MÁV Cargo-ban való tulajdonosi szerephez juttatásáról beszélt. Korábban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium több vezető tisztségviselője, és hétfőn maga Kóka János is cáfolta, hogy ilyen ígéret elhangzott volna.
A VDSZSZ elnöke megismételte, hogy a 102,5 milliárd forint privatizációs bevételnek maximum 9 százalékát kérik 35 ezer vasutasnak, a személyenkénti 250 ezer forint egyszeri kifizetés megközelítően 8,7 milliárd forint. A szakszervezeti vezető szerint ez visszafogott követelés és nem példa nélküli, mert az 1990-es években 8,6 milliárd forintot juttatott a privatizációs bevételből az akkori privatizációs szervezet a villamosenergia-ipar szakszervezeteinek, önsegélyező pénztáraknak, Csehországban pedig kuponos rendszerben kaptak a munkavállalók részesedést az állami vagyonból.
Kákosy Csaba szakminiszter korábban azt mondta, hogy a VDSZSZ követeléseinek teljesítése 30 milliárd forintba kerülne. A VDSZSZ elnöke több levelet is bemutatott a sajtótájékoztatón, amelyeket szakszervezeti vezetők írtak Kóka Jánosnak a MÁV Cargo Zrt. privatizációja kapcsán, és amelyek utalnak a miniszteri ígéretre. Az egyikben a szakszervezeti vezetők a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban azt írták:
"A megállapodást felelősséggel akkor tudjuk aláírni, ha részletes és pontos ismeretekkel rendelkezünk miniszter úrnak a tulajdonszerzésre vonatkozó elképzeléséről (a tulajdonszerzés módja, mértéke, tervezett időpontja, a résztevők köre, jogi lehetőségek és korlátok stb.)" Gaskó István elmondta: minisztertől egyetlen levélre sem kaptak választ.
A kiszervezett leányvállalatok - MÁV-START, MÁV Gépészet, MÁV Trakció - dolgozóinak követelt 10 százalék többlet bérfejlesztési követeléssel kapcsolatban Gaskó István elmondta: korábban, 2006. december 31-éig 10 százalék emelést adtak előzetes kompenzációként a leányvállalatokhoz került dolgozóknak, mert az új cégben kevesebb szociális juttatásban részesülnek.
Példaként említette, hogy az öt évvel ezelőtt kiszervezett korábbi MÁV-dolgozók átlagkeresete 25 százalékkal kevesebb most, mint a MÁV Zrt.-nél fizetett bérek. A 10 százalék többlet bérfejlesztés 17 ezer munkavállalót érintene. A VDSZSZ elnöke elmondta: a sztrájk támogatottsága magas, nincsenek egyedül, a villamosiparban, az olajiparban, a gépiparban, az autóbusz-közlekedésben, és az osztrák vasútnál működő szakszervezetek szolidaritási levelet küldtek, és tudnak arról, hogy más szakszervezetek szolidaritási sztrájk meghirdetését fontolgatják.
A kialakult helyzettel kapcsolatban Gaskó István úgy vélekedett, hogy a közlekedési kormányzat is felelős azért, hogy a MÁV vezetését nem engedi a megállapodás felé elmozdulni. Azzal, hogy beavatkozik, nem kerülheti el a politikai bélyeget, amelyet a VDSZSZ-re akar sütni - mondta Gaskó István. Gelencsér László, a VDSZSZ vezető ügyvivője szerint az általuk ajánlott még elégséges szolgáltatással tervezhető lenne a forgalom, és egyfajta eljutási lehetőséget biztosítana az utasoknak. Ehelyett káosz van a vasúton - mondta a VDSZSZ vezető ügyvivője.
A VOSZ közleményével kapcsolatban, amely szerint a vasutasok 10 százalékos többlet bérfejlesztési követelése jogtalan, mert a Liga aláírta az OÉT-ben a bérajánlást, Gaskó István az MTI-nek elmondta: követelésük abszolút jogszerű. Ez a követelésük a MÁV-val kötött korábbi megállapodásban szerepelt, ez nem függ össze az OÉT- megállapodással.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 10:09 Repülő zuhant lakóházakra Kaliforniában - a pilóta életét vesztette
- 8:15 Fizikusok fejtették meg a rózsaszirom ikonikus formájának titkát
- 6:45 Itt a csontgyűjtő hernyó - falánk kis lény a rémálmokból
- 22:05 El Cono - rejtélyes piramis az Amazonas mélyén
- 20:04 Kós Hubert simán nyert 200 méter háton Floridában
- 18:02 Trump pápaként? - AI-generált képpel és kijelentéseivel kavart vihart az amerikai elnök
- 16:01 Pápaválasztás - Már elkészült az új pápa ruhája, három különböző méretben
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06