A vonatok 24 százaléka közlekedett délig

A VDSZSZ egyelőre nem hagyja abba a sztrájkot

Kedden délig az 1.450 személyszállító vonatból 347, a kijelölt vonatok mintegy 24 százaléka, és 121 teherszállító vonat közlekedett - tájékoztatta a MÁV az MTI-t. A MÁV-Start Zrt-nél kedden az 1.838 vezényelt dolgozó (jegyvizsgálók, kocsivizsgálók) 25 százaléka, 466 ember sztrájkol

2008.02.05 18:18MTI

A MÁV Zrt. Pályavasútnál, ahol a forgalom-irányítók dolgoznak a nappali műszakban a 2.819 munkavállalóból 213-an (7,8 százalék) sztrájkolnak, 91,73 százalékuk azonban nem, ez az arány hétfőn még alacsonyabb, 85 százalék körül volt. A MÁV délután fél négykor készült összesítése szerint az egyes régiókban eltérő a vasúti közlekedés. A budapesti főpályaudvarok közül valamennyi fogad és indít vonatokat, az elővárosi vonatok egy részét - közölték.

Debrecenben egy személyvonat sem tudott közlekedni. A nemzetközi vonatok a határon várakoznak Záhonyban és Biharkeresztesen. Záhonyban tegnap óta áll a Tisza nemzetközi gyorsvonat, Biharkeresztesen pedig a Corona és az Ady. Ezek a vonatok visszaindulnak a MÁV közlése szerint. Szombathely állomás nem indít és nem fogad vonatokat, pótlóbuszok közlekednek. Szombathely és Kőszeg között a vasúti közlekedés 17.45 óráig biztosított - közölték.

A VDSZSZ egyelőre nem hagyja abba a sztrájkot

A szakszervezethez tartozó vasutasok kedden 24 óráig biztosan nem hagyják abba a sztrájkot, de még szerdán reggel is lehet munkabeszüntetés - mondta Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) kedden, sajtótájékoztatón, Budapesten. Elmondta: a keddi egyeztetésen sem jutottak előre, a munkáltató továbbra sem enged álláspontjából. 

Gaskó István a sajtótájékoztatón elmondta, a munkáltató számára korábban sem volt ismeretlen követelésük, mert tavaly októberben a bértárgyaláson átadták a MÁV Cargo privatizációjából való részesedére, illetve a kiszervezett leányvállalatoknál a 10 százalékos többlet bérfejlesztésre vonatkozó igényüket. A VDSZSZ elnöke elmondta: 2005 májusában az akkori közlekedési miniszter kezdeményezésére több vasutas szakszervezet vezetőjével egy "elegáns étterem különtermében" tárgyaltak. 

Akkor a miniszter felvázolta a MÁV átszervezésére vonatkozó elképzeléseket, és kérte a munkavállalók együttműködését. Ennek ellentételezéseként a miniszter valamennyi vasúti dolgozónak a MÁV Cargo-ban való tulajdonosi szerephez juttatásáról beszélt. Korábban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium több vezető tisztségviselője, és hétfőn maga Kóka János is cáfolta, hogy ilyen ígéret elhangzott volna. 

A VDSZSZ elnöke megismételte, hogy a 102,5 milliárd forint privatizációs bevételnek maximum 9 százalékát kérik 35 ezer vasutasnak, a személyenkénti 250 ezer forint egyszeri kifizetés megközelítően 8,7 milliárd forint. A szakszervezeti vezető szerint ez visszafogott követelés és nem példa nélküli, mert az 1990-es években 8,6 milliárd forintot juttatott a privatizációs bevételből az akkori privatizációs szervezet a villamosenergia-ipar szakszervezeteinek, önsegélyező pénztáraknak, Csehországban pedig kuponos rendszerben kaptak a munkavállalók részesedést az állami vagyonból. 

Kákosy Csaba szakminiszter korábban azt mondta, hogy a VDSZSZ követeléseinek teljesítése 30 milliárd forintba kerülne. A VDSZSZ elnöke több levelet is bemutatott a sajtótájékoztatón, amelyeket szakszervezeti vezetők írtak Kóka Jánosnak a MÁV Cargo Zrt. privatizációja kapcsán, és amelyek utalnak a miniszteri ígéretre. Az egyikben a szakszervezeti vezetők a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban azt írták: 

"A megállapodást felelősséggel akkor tudjuk aláírni, ha részletes és pontos ismeretekkel rendelkezünk miniszter úrnak a tulajdonszerzésre vonatkozó elképzeléséről (a tulajdonszerzés módja, mértéke, tervezett időpontja, a résztevők köre, jogi lehetőségek és korlátok stb.)" Gaskó István elmondta: minisztertől egyetlen levélre sem kaptak választ.

A kiszervezett leányvállalatok - MÁV-START, MÁV Gépészet, MÁV Trakció - dolgozóinak követelt 10 százalék többlet bérfejlesztési követeléssel kapcsolatban Gaskó István elmondta: korábban, 2006. december 31-éig 10 százalék emelést adtak előzetes kompenzációként a leányvállalatokhoz került dolgozóknak, mert az új cégben kevesebb szociális juttatásban részesülnek. 

Példaként említette, hogy az öt évvel ezelőtt kiszervezett korábbi MÁV-dolgozók átlagkeresete 25 százalékkal kevesebb most, mint a MÁV Zrt.-nél fizetett bérek. A 10 százalék többlet bérfejlesztés 17 ezer munkavállalót érintene. A VDSZSZ elnöke elmondta: a sztrájk támogatottsága magas, nincsenek egyedül, a villamosiparban, az olajiparban, a gépiparban, az autóbusz-közlekedésben, és az osztrák vasútnál működő szakszervezetek szolidaritási levelet küldtek, és tudnak arról, hogy más szakszervezetek szolidaritási sztrájk meghirdetését fontolgatják. 

A kialakult helyzettel kapcsolatban Gaskó István úgy vélekedett, hogy a közlekedési kormányzat is felelős azért, hogy a MÁV vezetését nem engedi a megállapodás felé elmozdulni. Azzal, hogy beavatkozik, nem kerülheti el a politikai bélyeget, amelyet a VDSZSZ-re akar sütni - mondta Gaskó István. Gelencsér László, a VDSZSZ vezető ügyvivője szerint az általuk ajánlott még elégséges szolgáltatással tervezhető lenne a forgalom, és egyfajta eljutási lehetőséget biztosítana az utasoknak. Ehelyett káosz van a vasúton - mondta a VDSZSZ vezető ügyvivője. 

A VOSZ közleményével kapcsolatban, amely szerint a vasutasok 10 százalékos többlet bérfejlesztési követelése jogtalan, mert a Liga aláírta az OÉT-ben a bérajánlást, Gaskó István az MTI-nek elmondta: követelésük abszolút jogszerű. Ez a követelésük a MÁV-val kötött korábbi megállapodásban szerepelt, ez nem függ össze az OÉT- megállapodással.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.