Mikor lesz kész az új metró?
Tarlós István: félrevezetik a közvéleményt a 4-es metró építéséről
Nincs összhang a Fővárosi Közgyűlésnek a múlt héten benyújtott előterjesztés és a BKV vezetőinek azon szerdai tájékoztatója között, hogy a 4-es metró első szakaszán mikor is utazhatnak majd az emberek - nyilatkozta Tarlós István csütörtökön az MTI-nek.
2008.11.06 18:13MTIA Fidesz fővárosi frakcióvezetője elmondta, hogy a városvezetés által a fővárosi képviselőkhöz eljuttatott tájékoztató szerint 2011 utolsó negyedévében kezdődhet meg a 4-es metró próbaüzeme. Korábbi városvezetői nyilatkozat szerint a próbaüzem fél évig tart, s így csak 2012 nyarán szállíthatna utasokat a metró - jegyezte meg.
Hozzátette, hogy a BKV vezetőinek szerdai tájékoztatójáról megjelent sajtóhírek szerint viszont 2011 végétől szállíthatna utasokat a metró. Tarlós István rámutatott, hogy ez már nem az első eset, amikor ilyen helyzet előfordul. Maga a metróépítés interpretálása is elég érdekesen alakul. Azt ugyanis, hogy ötödször is le kellett állítani hónapokra a metróépítést, azt úgy olvashatjuk ki, mintha nagy dicsőség lenne az, hogy újra indulhat a metró építése. Lehet így is beállítani a dolgot, de az igazságnak inkább az felel meg, hogy immár ötödször, legutóbb két hónapra leállt a metró építése. Eközben a Műegyetem kémiai épületének a sorsa még mindig bizonytalan. Ki fogja vajon megtéríteni az egyetem kárát, csak azért, mert egy szakértők által előírt stabilizáló zónát "a kivitelező egyszerűen nem volt hajlandó elkészíteni és a DBR (metróigazgatóság) pedig elnézte nekik" - jegyezte meg. Hozzátette, hogy mindeközben eufemisztikus nyilatkozatok jelennek meg, "Hurrá, dicsőség, újra indul a metróépítés". Így kommunikálni a dolgokat az embereknek "több mint erkölcstelenség" - szögezte le a frakcióvezető.
Tarlós István szerint nem helytálló Kocsis István BKV-vezérigazgató azon nyilatkozata sem, hogy a 4-es metró 517 milliárd forintra becsült építési költségéből 350 milliárd forint uniós támogatásra pályázik a főváros. Ez a metró mindkét szakaszának a becsült összege, konkrét pályázatot azonban csak az első szakaszra nyújtott be a főváros. A Főpolgármesteri Kabinet október közepén ez ügyben arról tárgyalt, hogy a város 292 milliárd forintra pályázott az Európai Uniónál a metró első szakaszára, amiből mintegy 220 milliárd forintot remélnek.
A frakcióvezető szerint immár rendszeressé vált, hogy a "legkacifántosabb" és a legfélrevezetőbb fogalmazási technikákkal kerülgetik a valóságot, amiről aztán a közvélemény egészen más képet kap, mint ami a helyzetnek megfelelő. Félő, hogy a városlakók egy nem alábecsülhető részét ezzel a rendszeres, hamis kommunikációval félre lehet vezetni - állapította meg.
Új ütemterv a metróépítésben
Az elmúlt időszak műszaki nehézségeit is beépítve elkészítette a DBR Metró Projekt Igazgatóság a 4-es metró beruházás új, ma reális ütemtervét. A Fővám tér, a Gellért tér és az alagútépítés kapcsán felmerült néhány hónapos késedelemmel is kalkuláló, tegnap véglegesedett anyag szerint - ahogy azt a Főváros is mondta korábban - tartható a négy hónapos próbaüzem 2011. év végi lezárása, ahogy a vonal végső átadása is az utazóközönség számára.
A 4-es metró projekt egy rendkívül sokszereplős és számtalan - legtöbbször egymásra épülő - munkafázisból álló beruházás, melyben bármelyik kivitelező késedelme hatással lehet a teljes projekt véghatáridejére. A DBR szakemberei hónapok óta azon dolgoznak, hogy az évközben felmerült műszaki nehézségek időhatásait is beépítve, néhány munkafázist előrehozva láthatóvá váljon, hogy mi a jelenlegi legjobb tudásuk szerinti optimalizált és reálisan tartható véghatáridő. A szakmai anyag napokon belül a Főváros elé kerül. A Fővám téri peronalagutak megépítésének kockázatait a minimumra csökkentő megoldás megszületett, a Hídépítő engedélymódosítási eljárása hamarosan lezárul, a munka elkezdődhet, az állomásszerkezet pedig reálisan márciusra kerülhet a pajzsok fogadására alkalmas állapotba. A Műegyetem CH épületének további süllyedését megakadályozó utasítást a Gellért téri állomás belső falazatának mielőbbi megépítésével kapcsolatban a BAMCO konzorcium néhány hete, az egyetemmel kötött akkori megállapodást követően átvette, jelenleg nagy erőkkel dolgozik. Az alagútépítés folytatását lehetővé tevő hatósági jóváhagyás is valószínűleg megszületik néhány napon belül és a következő, Gellért téri állomás utolsó, már említett jelentős munkafázisának befejeződést követően, előre láthatón két hónapon belül folytatódhat.
Mindezek mellett közeledett az elmúlt napokban a DBR és a BAMCO konzorcium álláspontja és úgy tűnik, hogy választott bíróság nélkül, békés úton, a Projekt Igazgatóság számára elfogadható módon sikerül megállapodni. Azért is különösen fontosak az új menedzsment ezen lépései, mert nyár végén kapták meg a brüsszeli szakértők a főváros Kohéziós Alap támogatási kérelmét, melynek elbírálásában nagy szerepe lehet az említett műszaki nehézségek szakszerű kezelésének és kedvező megoldásának a projekt egésze szempontjából.
A teljes beruházás 517 milliárdos költségvetéséhez hozzávetőleg maximálisan 350 milliárd forint támogatást vár a beruházó az elkövetkező években, melyből jelenleg a 353 milliárdba kerülő első, Kelenföldet a Baross térrel összekötő szakasz tekintetében mintegy 220 milliárd forintnyi összeget remél az építtető.
Kapcsolódó írások:
- Tarlós István: veszélybe került a Műegyetem a metróépítés miatt
- Tarlós: Demszky adjon választ a metróépítés körüli kérdésekre!
- Demszky szerint Tarlós hibája, hogy elhúzódik az M0-ás körgyűrű megépülése
- Tarlós: hazugság, hogy akadályoztuk az M0-ás továbbépítését
- Tarlós: Elkeserítő lenne, ha a fürdőket is eladná a főváros
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 10:09 Repülő zuhant lakóházakra Kaliforniában - a pilóta életét vesztette
- 8:15 Fizikusok fejtették meg a rózsaszirom ikonikus formájának titkát
- 6:45 Itt a csontgyűjtő hernyó - falánk kis lény a rémálmokból
- 22:05 El Cono - rejtélyes piramis az Amazonas mélyén
- 20:04 Kós Hubert simán nyert 200 méter háton Floridában
- 18:02 Trump pápaként? - AI-generált képpel és kijelentéseivel kavart vihart az amerikai elnök
- 16:01 Pápaválasztás - Már elkészült az új pápa ruhája, három különböző méretben
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06