Mikor lesz kész az új metró?

Tarlós István: félrevezetik a közvéleményt a 4-es metró építéséről

Nincs összhang a Fővárosi Közgyűlésnek a múlt héten benyújtott előterjesztés és a BKV vezetőinek azon szerdai tájékoztatója között, hogy a 4-es metró első szakaszán mikor is utazhatnak majd az emberek - nyilatkozta Tarlós István csütörtökön az MTI-nek.

2008.11.06 18:13MTI

A Fidesz fővárosi frakcióvezetője elmondta, hogy a városvezetés által a fővárosi képviselőkhöz eljuttatott tájékoztató szerint 2011 utolsó negyedévében kezdődhet meg a 4-es metró próbaüzeme. Korábbi városvezetői nyilatkozat szerint a próbaüzem fél évig tart, s így csak 2012 nyarán szállíthatna utasokat a metró - jegyezte meg.

Hozzátette, hogy a BKV vezetőinek szerdai tájékoztatójáról megjelent sajtóhírek szerint viszont 2011 végétől szállíthatna utasokat a metró. Tarlós István rámutatott, hogy ez már nem az első eset, amikor ilyen helyzet előfordul. Maga a metróépítés interpretálása is elég érdekesen alakul. Azt ugyanis, hogy ötödször is le kellett állítani hónapokra a metróépítést, azt úgy olvashatjuk ki, mintha nagy dicsőség lenne az, hogy újra indulhat a metró építése. Lehet így is beállítani a dolgot, de az igazságnak inkább az felel meg, hogy immár ötödször, legutóbb két hónapra leállt a metró építése. Eközben a Műegyetem kémiai épületének a sorsa még mindig bizonytalan. Ki fogja vajon megtéríteni az egyetem kárát, csak azért, mert egy szakértők által előírt stabilizáló zónát "a kivitelező egyszerűen nem volt hajlandó elkészíteni és a DBR (metróigazgatóság) pedig elnézte nekik" - jegyezte meg. Hozzátette, hogy mindeközben eufemisztikus nyilatkozatok jelennek meg, "Hurrá, dicsőség, újra indul a metróépítés". Így kommunikálni a dolgokat az embereknek "több mint erkölcstelenség" - szögezte le a frakcióvezető.

Tarlós István szerint nem helytálló Kocsis István BKV-vezérigazgató azon nyilatkozata sem, hogy a 4-es metró 517 milliárd forintra becsült építési költségéből 350 milliárd forint uniós támogatásra pályázik a főváros. Ez a metró mindkét szakaszának a becsült összege, konkrét pályázatot azonban csak az első szakaszra nyújtott be a főváros. A Főpolgármesteri Kabinet október közepén ez ügyben arról tárgyalt, hogy a város 292 milliárd forintra pályázott az Európai Uniónál a metró első szakaszára, amiből mintegy 220 milliárd forintot remélnek.

A frakcióvezető szerint immár rendszeressé vált, hogy a "legkacifántosabb" és a legfélrevezetőbb fogalmazási technikákkal kerülgetik a valóságot, amiről aztán a közvélemény egészen más képet kap, mint ami a helyzetnek megfelelő. Félő, hogy a városlakók egy nem alábecsülhető részét ezzel a rendszeres, hamis kommunikációval félre lehet vezetni - állapította meg.

Új ütemterv a metróépítésben

Az elmúlt időszak műszaki nehézségeit is beépítve elkészítette a DBR Metró Projekt Igazgatóság a 4-es metró beruházás új, ma reális ütemtervét. A Fővám tér, a Gellért tér és az alagútépítés kapcsán felmerült néhány hónapos késedelemmel is kalkuláló, tegnap véglegesedett anyag szerint - ahogy azt a Főváros is mondta korábban - tartható a négy hónapos próbaüzem 2011. év végi lezárása, ahogy a vonal végső átadása is az utazóközönség számára.

A 4-es metró projekt egy rendkívül sokszereplős és számtalan - legtöbbször egymásra épülő - munkafázisból álló beruházás, melyben bármelyik kivitelező késedelme hatással lehet a teljes projekt véghatáridejére. A DBR szakemberei hónapok óta azon dolgoznak, hogy az évközben felmerült műszaki nehézségek időhatásait is beépítve, néhány munkafázist előrehozva láthatóvá váljon, hogy mi a jelenlegi legjobb tudásuk szerinti optimalizált és reálisan tartható véghatáridő. A szakmai anyag napokon belül a Főváros elé kerül. A Fővám téri peronalagutak megépítésének kockázatait a minimumra csökkentő megoldás megszületett, a Hídépítő engedélymódosítási eljárása hamarosan lezárul, a munka elkezdődhet, az állomásszerkezet pedig reálisan márciusra kerülhet a pajzsok fogadására alkalmas állapotba. A Műegyetem CH épületének további süllyedését megakadályozó utasítást a Gellért téri állomás belső falazatának mielőbbi megépítésével kapcsolatban a BAMCO konzorcium néhány hete, az egyetemmel kötött akkori megállapodást követően átvette, jelenleg nagy erőkkel dolgozik. Az alagútépítés folytatását lehetővé tevő hatósági jóváhagyás is valószínűleg megszületik néhány napon belül és a következő, Gellért téri állomás utolsó, már említett jelentős munkafázisának befejeződést követően, előre láthatón két hónapon belül folytatódhat.

Mindezek mellett közeledett az elmúlt napokban a DBR és a BAMCO konzorcium álláspontja és úgy tűnik, hogy választott bíróság nélkül, békés úton, a Projekt Igazgatóság számára elfogadható módon sikerül megállapodni. Azért is különösen fontosak az új menedzsment ezen lépései, mert nyár végén kapták meg a brüsszeli szakértők a főváros Kohéziós Alap támogatási kérelmét, melynek elbírálásában nagy szerepe lehet az említett műszaki nehézségek szakszerű kezelésének és kedvező megoldásának a projekt egésze szempontjából.

A teljes beruházás 517 milliárdos költségvetéséhez hozzávetőleg maximálisan 350 milliárd forint támogatást vár a beruházó az elkövetkező években, melyből jelenleg a 353 milliárdba kerülő első, Kelenföldet a Baross térrel összekötő szakasz tekintetében mintegy 220 milliárd forintnyi összeget remél az építtető.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.