Sikeres volt a bio-próbarepülés
Levegőben is bevált a biokerozin
Sikeres próbarepülést hajtott végre vasárnap a brit Virgin Atlantic légitársaság egyik Boeing 747-400-as típusú óriásgépe, amelynek egyik hajtóművét hagyományos kerozin és "tiszta" bioüzemanyag keverékével látták el.
2008.02.25 12:30MTIAz újfajta hajtóanyagot titkos recept alapján a Sir Richard Branson nagyvállalkozó vezette Virgin vállalatbirodalom szakértői állították össze, főleg egyszerű kókuszdió és a brazil esőerdőkben honos babassupálma termésének olajából.
A londoni Heathrow repülőtérről felszállt Boeing kísérleti hajtóműve külön tartályból kapta a háromnegyedrészt hagyományos repülőbenzinből, negyedrészt bioüzemanyagból álló keveréket; a General Electric gyártotta motoron egyébként semmiféle változtatást nem hajtottak végre.
Azért választották ezt a négy hajtóműves típust, mert gond esetén a másik három motor nehézség nélkül a levegőben tudja tartani a gépet. A másfél órás repülés után azonban a gép minden technikai probléma nélkül leszállt Amszterdamban.
Környezetvédelmi csoportok a vasárnapi kísérleti repülést "figyelemhajhász mutatványnak" minősítették. Sir Richard ezt a BBC-nek nyilatkozva visszautasította, azokkal az érvekkel együtt, hogy a repülés által okozott környezeti károkat a légiforgalom radikális csökkentésével lehet csak mérsékelni.
A Virgin vállalatcsoport tulajdonosa közölte: a környezetvédőknek "rá kell ébredniük a realitásra ... egyébként is ugyanezek az emberek repülőgéppel utazgatnak nemzetközi környezetvédelmi konferenciákra". Azt azonban a Virgin is elismeri, hogy az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásától mentes, tisztán bioüzemanyaggal működő repülőgépekre még hozzávetőleg tíz évet várni kell.
Azokra a felvetésekre, sőt súlyos kritikákra, miszerint a bioüzemanyag termelése az élelmezésre szánt haszonnövényektől veszi el a termőterületet, vagy az esőerdők kiirtásának veszélyével jár, Branson azt mondta: folynak a kutatások új és még újabb bioüzemanyag-források után; a Virgin következő kísérleti repüléséhez például algákból nyert hajtóanyagot fognak használni.
Környezeti szakértők szerint a polgári repülés az üvegházhatást okozó szennyezőanyagok globális kibocsátásának 3 százalékáért felelős, és ez az arány gyorsan növekszik.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 17:42 Halálos és sebesült román áldozatai is vannak a Kongói Demokratikus Köztársaságban dúló harcoknak
- 16:47 Voks 24 - Három hét van a választási plakátok eltávolítására
- 15:46 EURO-2024 - Megérdemelt és egyértelmű svájci sikerről írnak a német napilapok
- 14:50 Az INA 240 millió euró osztalék kifizetéséről döntött
- 13:49 Gyógyszertárkereső és szűrővizsgálati funkciókkal bővült az EgészségAblak alkalmazás
- 12:00 Tűz egy ajaki műszakivizsga-állomáson
- 11:28 Két hét után levonult az ár!
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06