Sikeres volt a bio-próbarepülés

Levegőben is bevált a biokerozin

Sikeres próbarepülést hajtott végre vasárnap a brit Virgin Atlantic légitársaság egyik Boeing 747-400-as típusú óriásgépe, amelynek egyik hajtóművét hagyományos kerozin és "tiszta" bioüzemanyag keverékével látták el.

2008.02.25 12:30MTI

Az újfajta hajtóanyagot titkos recept alapján a Sir Richard Branson nagyvállalkozó vezette Virgin vállalatbirodalom szakértői állították össze, főleg egyszerű kókuszdió és a brazil esőerdőkben honos babassupálma termésének olajából.

A londoni Heathrow repülőtérről felszállt Boeing kísérleti hajtóműve külön tartályból kapta a háromnegyedrészt hagyományos repülőbenzinből, negyedrészt bioüzemanyagból álló keveréket; a General Electric gyártotta motoron egyébként semmiféle változtatást nem hajtottak végre.

Azért választották ezt a négy hajtóműves típust, mert gond esetén a másik három motor nehézség nélkül a levegőben tudja tartani a gépet. A másfél órás repülés után azonban a gép minden technikai probléma nélkül leszállt Amszterdamban.

Környezetvédelmi csoportok a vasárnapi kísérleti repülést "figyelemhajhász mutatványnak" minősítették. Sir Richard ezt a BBC-nek nyilatkozva visszautasította, azokkal az érvekkel együtt, hogy a repülés által okozott környezeti károkat a légiforgalom radikális csökkentésével lehet csak mérsékelni.

A Virgin vállalatcsoport tulajdonosa közölte: a környezetvédőknek "rá kell ébredniük a realitásra ... egyébként is ugyanezek az emberek repülőgéppel utazgatnak nemzetközi környezetvédelmi konferenciákra". Azt azonban a Virgin is elismeri, hogy az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásától mentes, tisztán bioüzemanyaggal működő repülőgépekre még hozzávetőleg tíz évet várni kell.

Azokra a felvetésekre, sőt súlyos kritikákra, miszerint a bioüzemanyag termelése az élelmezésre szánt haszonnövényektől veszi el a termőterületet, vagy az esőerdők kiirtásának veszélyével jár, Branson azt mondta: folynak a kutatások új és még újabb bioüzemanyag-források után; a Virgin következő kísérleti repüléséhez például algákból nyert hajtóanyagot fognak használni.

Környezeti szakértők szerint a polgári repülés az üvegházhatást okozó szennyezőanyagok globális kibocsátásának 3 százalékáért felelős, és ez az arány gyorsan növekszik.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.