Genf
Csak a Fiat nem tart az európai autóipar zsugorodásától
Az autóipari felsővezetők többsége borús képet fest az európai piaci kilátásokról, a gazdasági visszaesés szerintük még legalább fél évtizeden keresztül visszafoghatja a piaci keresletet.
2013.03.05 18:38MTIA Fiat vezérigazgatója, Sergio Marchionne nem osztja kollégái aggodalmát, és bízik az európai autópiac mihamarabbi fellendülésében, ehhez azonban gazdaságpolitikai irányváltást tart szükségesnek.
A BMW vezérigazgatója, Norbert Reithofer például kijelentette: a következő öt évben nem lehet számítani a volatilitás csillapodására. "Ezt meglehetősen nagy bizonyossággal állíthatom" - fogalmazott. Karl-Thomas Neumann, az Opel vezérigazgatója sem számít a krízis végére belátható időn belül: "fel kell készülnünk rá, hogy ennek egyhamar nem lesz vége" - mondta. Philippe Varin, a PSA konszern vezére szerint pedig "nem hagyatkozhatunk az európai helyzet javulására és a növekedés megindulására".
A Fiat vezére a genfi autószalonon viszont nem osztotta azt a nézetet, hogy az (európai) autópiac az elkövetkező három-öt évben is a jelenlegihez hasonló bajban lesz. Éppen ellenkezőleg: sokkal inkább azt a nézetet vallja, hogy a piaci forgalom az idén nyáron már túljuthat a mélyponton.
Sergio Marchionne szerint 2014 akár már a fellendülés éve is lehet, feltéve, hogy az európai politikai a megszorításokról a gazdasági növekedés ösztönzésére helyezi át a hangsúlyt. A Fiat vezére 50 százalékos esélyt ad egy ilyen gazdaságpolitikai irányváltásnak.
Az a folyamat, ami 2012-ben a nagy autógyártók - köztük a General Motors, a Ford, a PSA Peugeot Citroën és a Fiat - együttesen hétmilliárd eurós veszteségében csúcsosodott ki, nem tarthat örökké. Az európai kormányoknak tenniük kell valamit, mielőtt látványos összeomlásra kerülne sor - mutatott rá Sergio Marchionne.
Az Egyesült Államokban, ahol a Fiat érdekeltsége, a nyereséges Chrysler az egész Fiat-Chrysler konszern számára biztosítja a túlélést, Sergio Marchionne már modelloffenzívába is kezdett: az Alfa Romeo márka újbóli bevezetésével kívánja a Fiat javára lefaragni a prémium kategóriás márkák, például a Mercedes, a BMW és az Audi piaci részesedését.
A PSA Peugeot Citroën a kitörési lehetőséget az európai piac helyett a feltörekvő térségekben, egyebek között az orosz és a kínai piacokban látja. Miközben 2012-ben még csak termelésének 38 százalékát értékesítette Európán kívül, ezt az arányt 2015-re már 50 százalék fölé tervezi növelni. A francia konszern 2014 végére már nullszaldót tűzött ki célul, szemben a 2012-es havi 200 millió eurós veszteséggel.
Az amerikai Ford az idén a 2012-es 1,3 milliárd eurós adó előtti veszteséghez hasonló nagyságrendű veszteségre számít. Igaz, ennek nagy része az új modellek fejlesztésére fordított kiadásoknak lesz tulajdonítható. Az új modellekkel aztán a Ford 2015-re kíván nullszaldót elérni.
Az Opel is új modellekkel próbálja megfordítani szerencséjét. "Jelenleg 23 modell fejlesztésén dolgozunk" - mondta Karl-Thomas Neumann cégvezér. Az új Adam és Mokka modell bemutatásával az Opel a helyes útra lépett, de a vezérigazgató szerint "ebben a szegmensben nagyon nehéz pénzt keresni". Az Opelnek ezért költségeit is csökkentenie kell, és gyártási eljárását racionalizálnia. "Nem tudunk nyereségre szert tenni, pedig egymillió autót adtunk el. Ezen változtatni kell" - hangsúlyozta.
Az európai helyzetet még a rekordot rekordra halmozó BMW is kihívásként éli meg, mivel a konszern forgalmának 40-45 százalékát az európai eladások adják. Bevétele és nyeresége miatt azonban a kínai és az amerikai piac erőteljes keresletének köszönhetően nem kell aggódnia. Az idei első két hónapban például történetének legnagyobb forgalmát tudta elérni 250 ezer BMW, Mini és Rolls-Royce modell eladásával.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 10:09 Repülő zuhant lakóházakra Kaliforniában - a pilóta életét vesztette
- 8:15 Fizikusok fejtették meg a rózsaszirom ikonikus formájának titkát
- 6:45 Itt a csontgyűjtő hernyó - falánk kis lény a rémálmokból
- 22:05 El Cono - rejtélyes piramis az Amazonas mélyén
- 20:04 Kós Hubert simán nyert 200 méter háton Floridában
- 18:02 Trump pápaként? - AI-generált képpel és kijelentéseivel kavart vihart az amerikai elnök
- 16:01 Pápaválasztás - Már elkészült az új pápa ruhája, három különböző méretben
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06