Ég és Föld között - Fellegvándorok a világ körül
Sikerrel zárult a Földközi-tengert körülrepülő magyar légi expedíció
Sikerrel zárult a Földközi-tengert körülrepülő, Ég és Föld között - Fellegvándorok a világ körül elnevezésű magyar légi expedíció. Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán fotós pénteken délelőtt landolt gépével a Budapest Airport 1-es termináljának kifutópályáján.
2015.04.10 13:57MTIA páros kétszemélyes Magnus Fusion kisgépével másfél hónap alatt mintegy 80 órát töltött a levegőben, és ez alatt 12 ezer kilométert repült - hangzott el a leszállást követő sajtótájékoztatón. Az expedíció ideje alatt 15 ország, így Magyarország, Ausztria, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Algéria, Tunézia, Líbia, Egyiptom, Izrael, Jordánia, Ciprus, Törökország és Görögország légterében is megfordultak.
A vállalkozás ötletét egy 82 évvel ezelőtti hasonló expedíció adta, akkor Bánhidi Antal és Bisits István a Gerle 13 elnevezésű gépükkel repülték körbe a Földközi-tengert. Hankusz Kálmán és Földi Zoltán az ő emléküknek adózva, hasonló útvonalat járt végig az elmúlt hetekben.
"Rendkívül megterhelő volt az út, de tudtuk, hogy mire vállalkozunk, számítottunk a nehézségekre. A hazafelé úton már többször arra gondoltunk, jó lenne már végre megérkezni" - mondta el Hankusz Kálmán az eseményen. A fotós, aki több ezer képet készített az expedíció ideje alatt, az út legszebb részeként a dél-olaszországi vulkánok feletti repülést emelte ki. Hozzátette: nem habozna, ha még egyszer nekivághatna az utazásnak.
A páros napi 12-14 órát dolgozott az expedíció sikerén, de még így is adódtak olyan helyzetek, amelyekre előzőleg nehéz lett volna felkészülniük. Földi Zoltán a legijesztőbb tapasztalatukként említette az észak-olaszországi Albengánál történt kényszerleszállást, amelyre azért volt szükség, mert repülés közben megsérült a kabintető, a hirtelen fellépő vákuum pedig több térképet, sapkát és fejhallgatót is kiszippantott a repülőgép belsejéből. A kabintetőt végül cserélni kellett, ezután tudták folytatni az expedíciót.
Földi Zoltán az MTI-nek elmondta, számára a szervezés bizonyult az expedíció legnehezebb részének. Mivel kisgépük prototípus, ezért minden egyes országban külön engedélyeztetniük kellett a repülőt, ez pedig rengeteg időt és utánajárást igényelt.
Hozzátette: pilótaszemmel a legnagyobb kihívás talán a változékony tavaszi időjárás volt, amely számos alkalommal másképpen alakult, mint ahogy arra az előrejelzések alapján számítani lehetett. Előfordult, hogy váratlanul olyan erős szelet jelentettek a légiirányítók, amelynek hatására több nagy utasszállító is visszafordult, a kisgéppel azonban ezt nem tehették meg, mert nem lett volna elég üzemanyag, így folytatniuk kellett az utat az aznapi kitűzött cél eléréséig.
A páros jelenleg egy világkörüli légi expedíciót szervez, amelynek a mostani sikeres út csak a főpróbáját jelentette. A tervek szerint 2016 őszén vághatnának neki az újabb nagyszabású vállalkozásnak.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 22:50 Trump 100%-os vámot vet ki a külföldi filmekre
- 20:31 Földrengéssorozat rázta meg Nyugat-Texast
- 18:25 Lemond parlamenti mandátumáról Orosz Anna, a Momentum képviselője
- 16:21 Változékony, gyakran csapadékos idő várható a héten
- 14:20 Boeing-karbantartási hiba miatt járatokat töröl a KLM
- 12:19 Donald Trump: eljöhet az az idő, amikor az Egyesült Államok felhagy a közvetítéssel
- 10:18 Pápaválasztás - Szerdán kezdődik a konklávé
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06