Innováció

Még meg sem jelent, de már a Terra Sanitas társasjátékkal oktatják az egyetemi környezetgazdaságtant

Egy ártalmatlan, gyermeki kérdéssel indult a projekt, ami mögött mára kiterjedt, szakmailag neves és ismert, kiemelkedő felkészültségű csapat komoly és elkötelezett szakmai munkája áll.

2025.05.10 20:15ma.hu

Termékinnovációk

- A környezetvédelem kérdései az emberi szabadság és természet, a versengés köré építve.
- Adaptív döntési mechanizmusok komplex gazdasági-társadalmi rendszerek menedzselésére gamifikációs eljárással kidolgozva.
- Egymással versengve, de közös és egyenrangú célokért egy világméretű program ügynökségeinek irányítása.
- Felvenni a harcot a felmelegedéssel, a hulladéktermeléssel, a biodiverzitás csökkenésével, az édesvízkészlet fogyásával, kezelni a katasztrófák és válságok következményeit és közben fenntartani és fokozni a technológiai fejlődést.
- Humanisztikus, és ugrásszerű fejlődést szorgalmazó, technomaximalista, de organikus alapállás képviselete és erősítése a bűntudatkeltő, megbélyegző, regresszív narratívával szemben.
- Egyetemi szintű környezet-gazdaságtani oktatásban használt szimuláció, mely már nem végleges formájában is meggyőzően képezi le a valóságot.

A kezdet

Egy ártalmatlan, gyermeki kérdéssel indult minden 2019 szeptemberében. A Terra Sanitas tervezőjének akkor 10 éves fia vetette föl édesapjának, aki épp a szombati ebédet főzte, hogy meg lehetne, és meg is kéne csinálni A Mars terraformálása mintájára egy „Föld meggyógyítása” társasjátékot.

Teljesen jogos felvetés, ismerte el a leendő játéktervező, és ezzel el is dőlt, hogy mivel fog foglalkozni a következő 5-6 évben. Az ötletet bemondta a baráti társaságában, akikkel sok más közös mellett hetente játszottak is, és rögtön négyen is csatlakoztak a projekthez.

„A Terra Sanitas az a komplex társasjáték, amely végre képes lehet azt a lehetetlennek tűnő feladatot véghezvinni, hogy modellezze bolygónk ökológiai-társadalmi problémáit, ezek egymásra gyakorolt hatásait, egy létező, versengő, kapitalista környezetben, ahol a Földdel való foglalkozást is tekinthetjük csak egy eszköznek a másik fölé kerekedésre. Az egy nyertes – több vesztes alapállás jól reprezentálja a probléma paradoxonát, a játék ismert és újszerű mechanikákat egyaránt használ, és egyedülállóan széles játékosszámmal operál” – mondta Pásztor Balázs aka Nosfi, a Kicktester alapító-vezetője, a Terra Sanitas vezető tanácsadója és tesztelője.

Egyetemi szint

Miután Varga János, az Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Karának dékánhelyettese meghallgatta ezt a podcastot, elhívta a fejlesztőket a Kutatók Éjszakájára, hogy mutassák be a játékot, majd a Közgazdaság-tudományi, Pénzügyi és Számviteli Tanszék oktatóinak figyelmébe ajánlotta. A környezet-gazdaságtan felelőse, Mile Csilla adjunktus pedig beillesztette a tavaszi szemeszter programjába a Terra Sanitast. Közel száz gazdálkodás- és menedzsmentszakos hallgató tanulta vele (kötelező tantárgyként) a környezet-gazdaságtant. Oktatóik szívesen látnák, ha megihletne Tudományos Diákkör-dolgozatokat is.

„Egyértelműek a kapcsolódási pontok a játék és a tananyag közt. És úgy tűnik, maradandó élmény is volt az elsőéveseknek. Tanárként nekem sem volt eddig tapasztalatom ilyen eszközök alkalmazásáról, de nemcsak a játék alkalmas a környezet-gazdaságtan szimulációjára, hanem a hallgatók is fogékonyak rá” – mondta Dr. Mile Csilla, az Óbudai Egyetem adjunktusa.

Az Óbudai Egyetem első éves menedzsment- és gazdálkodás szakos hallgatói kötelező környezet-gazdaságtan gyakorlati óráikon az Occurensia Primatum – Első kiírás nevű versenykurzusban vettek részt, melynek keretében megadott témákban projektkártyákat kellett tervezniük a Terra Sanitasba. A 13 témaopció: szabadság/deregularizáció, ösztönzés/motiválás, közlekedés, városok, mezőgazdaság, atomenergia, szélenergia, acél, hő, foszfor, homok, hidrogén és mesterséges intelligencia. A kártyájuk értékelése beleszámít a félév végén kapott gyakorlati jegyükbe. A kurzus március közepén indult, és az egyetem április 30-i Energizáld a világot rendezvényén zárult, mikor a hallgatói csapatok prezentálták az elkészült projektkártyájukat, majd egy nagy közös szavazással eldöntötték, melyik lett a legjobb.

A projekt és a csapat

A játék fejlesztése 5 és fél éve zajlik, ami mögött kiterjedt, szakmailag neves és ismert, kiemelkedő felkészültségű csapat komoly és elkötelezett szakmai munkája van. A játékhoz egész világot alkottak meg, amelynek kidolgozott előzménysztorija a 2030-as évek közepén indul; a játék időszaka pedig a 2060-70-80-as évek.

Vezető tanácsadó Pásztor Balázs aka Nosfi top3-as társasjáték-szakember, a Kicktester alapító-vezetője. Crowdfunding-tanácsadó Horváth Balázs, a heavyeuro-társasjátékok nemzetközi sztárkiadója, a magyar gyökerű Mindclash Games korábbi vezető munkatársa.

A játékot fejlesztő humanista, technoid kreatív-fejlesztő kollektíva rövid neve Futuremapcol. Alapítója és vezetője Tasi Csaba pénzügyi szakember és zenész, illetve Zubor Tamás szerkesztő-újságíró és kommunikációs szakember. Alapító tagja még Deák Anikó dizájner-grafikus és arculattervező, Galambos Péter szerkesztő-újságíró, Harmati Henrik kereskedelmi szakember és grafikus, Hohmann Ádám aka Homen zenei producer és programozó, valamint Légrádi Zoltán aka Zoidberg/Noiseberg zenész, mérnök-szakfordító és újságíró. Kiterjedt szakmai-baráti kollektíváikkal a játékfejlesztés mellett Vol.ca néven online-zenegyűjtemény-alkalmazást, játékasztalt és még jó néhány konceptuális és tudományos megalapozottságú, de piaci alapú projektet terveztek meg, amelyeket a Terra Sanitas kiadásával párhuzamosan kezdenek el megvalósítani.

Egyedülálló hirdetési modell

A ma már hagyományos játékpiaci monetizációnak számító crowdfunding mellett a kiadás és a háttérstruktúra működtetésére egy, a világon egyedülálló modellt is kidolgoztak – így a Terra Sanitas az első asztali, táblás társasjáték, aminek elemein, elsődlegesen a legfontosabb, leggyakrabban használt és látott projektkártyákon hirdetések lesznek. Erre már azonnal három nagy cég is lecsapott: a vegyipari Biotech Hungária, a vadoni miniházakat gyártó és üzemeltető Pop Tiny House és az ipari és közületi klimatizáló Klímagépész.

Terra Sanitas társasjáték teljes világának célja, hogy pozitív környezetvédelmi narratívánkat azokhoz is eljuttassanak, akik nem játszanak majd a játékkal. Ebből következően partnereiknek nemcsak magában a játékban kínálnak megjelenéseket, hanem a világ számos más leágazásában és megjelenésében. A látványvilágot, vagyis a conceptartot többek között a Dűne: Próféciák és a Halo sorozat conceptartistja, Száraz Bence alkotja meg. A játék világához Tövisházi Ambrus (Amorf Ördögök, Erik Sumo, Péterfy Bori & Love Band; Liza, a rókatündér, Időfutár sorozat) ír zenét. Kiemelt rendezvénypartnerünk a legnagyobb gaming-eseményeket szervező Meex. Így a több tízezer embert vonzó Play Iteken is részt vesznek, akárcsak a Board Game Expo/Comic Conon és a Fantasy Expókon.

Célcsoport: magas presztízsű, cizelláltan, felelősen gondolkodó, egzisztenciálisan és intellektuálisan kvalifikált fogyasztók, mely más eszközökkel nehezen, magas, akár kontraprodukcióba forduló szórással érhető csak el.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.