Nem kell a púder
A GVH 150 milliós bírságot rótt ki kozmetikai reklámok miatt
Megtévesztő reklámok miatt 150 millió forint bírságot szabott ki a L'Oréal Magyarország Kozmetikai Kft.-re a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hivatal hétfői közleménye szerint a kozmetikai világcég egyes termékeiről, azok hatásáról megtévesztésre alkalmas állításokat tett közzé.
2009.03.16 17:53MTIA GVH eljárásában a L'Oréal Kft. több termékéről - közöttük a golyós hasfeszesítőről, a Dercos hajhullás elleni készítményről és ránctalanító krémekről 2007. január 1. és 2007. július 18. között adott fogyasztói tájékoztatásokat vizsgálta.
Megállapította, hogy a tájékoztatások jelentős része alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére. A L'Oréal több reklámban kategorikus, minden fogyasztónak feltétel nélkül szóló ígéreteket fogalmazott meg a termékekről, illetve azok hatásáról. Ezzel azt az üzenetet közvetítette, hogy az ígért eredmény bármely fogyasztó esetében biztonsággal elvárható. A GVH álláspontja szerint, ha egy vállalkozás kategorikus állítást fogalmaz meg, akkor az állítás valóságtartalmát a reklám közzétételének időpontjában tudnia kell bizonyítania.
Továbbá, az állításnak tudományosan elfogadott hatékonysági vizsgálatok eredményein kell alapulnia. A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas az a tájékoztatási gyakorlat, amikor a vállalkozás úgy használja fel a szubjektív hatékonysági vizsgálatok eredményeit a termék népszerűsítésére, hogy a fogyasztók számára nem derül ki egyértelműen, hogy csak szubjektív eredményeket közölt a reklámozó - hívja fel a figyelmet a GVH.
Hozzáteszik: különösen alkalmas a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására egy olyan magatartás, amikor a vállalkozás a tesztben résztvevő fogyasztók szubjektív értékelését szerepelteti a reklámban, miközben az objektív hatékonysági eredmények kedvezőtlenebbek.
A szubjektív hatékonysági vizsgálatra alapozott reklámállítás esetében is irányadó, hogy a reklámállításnak teljesen összhangban kell lennie a vizsgálati eredményekkel - jegyzik meg.
A GVH a bírság kiszabásánál súlyosbító körülményként értékelte, hogy az elmarasztalt vállalkozás a piac jelentős szereplője, több termékét hirdette megtévesztő módon, a jogsértést pedig intenzív reklámtevékenységben követték el.
A megtévesztő reklámok több hónapig elérhetőek voltak és jelentős számú fogyasztóhoz juthattak el. Enyhítő körülménynek bizonyult ugyanakkor, hogy a L'Oréal egyes jogsértőnek minősülő kijelentéseit még az eljárás lezárulta előtt önként módosította.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 10:09 Repülő zuhant lakóházakra Kaliforniában - a pilóta életét vesztette
- 8:15 Fizikusok fejtették meg a rózsaszirom ikonikus formájának titkát
- 6:45 Itt a csontgyűjtő hernyó - falánk kis lény a rémálmokból
- 22:05 El Cono - rejtélyes piramis az Amazonas mélyén
- 20:04 Kós Hubert simán nyert 200 méter háton Floridában
- 18:02 Trump pápaként? - AI-generált képpel és kijelentéseivel kavart vihart az amerikai elnök
- 16:01 Pápaválasztás - Már elkészült az új pápa ruhája, három különböző méretben
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06