Világgazdaság
Dízelbotrány - Ellenőrzés indult a Daimlernél
Ellenőrzést indított a német közúti közlekedési hatóság (KBA) a Daimler autógyártó társaságnál a versenytárs Volkswagen (VW) dízelbotrányához hasonló manipuláció gyanújával.
2017.07.14 16:52MTIA társaság szerint nem történt jogsértés.
A német szövetségi közlekedési minisztérium szóvivője, Ingo Strater pénteken Berlinben elmondta, hogy a dízelbotránnyal foglalkozó minisztériumi bizottság előző nap megbeszélést folytatott a Daimler fejlesztési igazgatójával, Ola Källenius-szal.
A megbeszélésen Ola Källenius ismertette a Daimler álláspontját, miszerint a társaság a jogi előírásoknak megfelelően tevékenykedik.
A "megbeszélés eredménye az, hogy a KBA ellenőrzés alá von Daimler-gyártmányokat, mint ahogy korábban más gépjárműveket is ellenőrzött" a VW dízelbotrányával összefüggésben - tette hozzá Ingo Strater a kormányszóvivői tájékoztatón, jelezve, hogy a minisztérium, illetve a tárca alá tartozó KBA nem teljesen biztos abban, hogy a Daimler valóban minden tekintetben az előírásoknak megfelelően járt el a VW 2015-ben kirobbant dízelbotrányával összefüggésbe hozható ügyekben.
A szóvivő a részletekről és a minisztérium pontos helyzetértékeléséről nem kívánt nyilatkozni.
Az ügy előzményét a Süddeutsche Zeitung (SZ) című német lap és két regionális közszolgálati médiatársaság, a Norddeutscher Rundfunk (NDR) és a Westdeutscher Rundfunk (WDR) közös tényfeltáró munkacsoportjának csütörtöki jelentése szerint a stuttgarti ügyészség megállapításai jelentik, amelyek szerint nagyszabású manipuláció történhetett a Daimlernél.
Az ügyészség gyanúja szerint a társaság csaknem egy évtizeden keresztül értékesített a károsanyag-kibocsátási adatokat manipuláló berendezéssel szerelt dízelüzemű járműveket, 2008-tól 2016-ig nagyjából egymillió autót - köztük Mercedes-modelleket - és kisbuszt adhatott el, amelynek motorja vizsgálati körülmények között a maximálisan engedélyezettnél kevesebb károsanyagot termel, a forgalomban viszont többet. A manipuláció gyanúja az OM 642 és OM 651 típusjelű motorokra vonatkozik.
A közlekedési minisztérium a tényfeltáró munkacsoport beszámolójának megjelenése után rendelte a tárca egyik államtitkára, Michael Odenwald által vezetett bizottság elé a Daimler illetékesét. A Der Spiegel című hírmagazin pénteken - a szombati számából előzetesen idézve - a hírportálján azt írta, hogy a megbeszélésen tömeges visszahívási akció elrendelését helyezték kilátásba
A Daimler a Der Spiegel írására reagálva közölte, hogy a megbeszélés "megoldásorientált légkörben" zajlott, és megállapodás született arról, hogy tartalmát nem hozzák nyilvánosságra.
A közleményben hozzátették, hogy a károsanyag-kibocsátás szabályozása techikailag és jogilag igen összetett kérdés, és a "rendelkezésre álló információk alapján" a Daimler mindenben az előírásoknak megfelelően járt el.
A stuttgarti ügyészség hónapok óta vizsgálódik a Daimlernél. Májusban a Baden-Württemberg tartományi bűnügyi hivatallal együtt 230 rendőr és 23 ügyész mozgósításával országszerte 11 helyszínen házkutatást tartottak. Az eljárást dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos manipuláció és jogsértő reklám gyanúja miatt indították a Daimlernél dolgozó "ismert és ismeretlen" személyek ellen.
A KBA korábban - de már a VW dízelbotrányával összefüggésben - végzett vizsgálatai feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást mutattak ki egyes Mercedes-modelleknél, amelyekben egy szerkezet a külső hőmérséklet függvényében - hideg időben - csökkentheti a kipufogógáz tisztítását végző berendezés teljesítményét.
A Daimler indoklása szerint ez a megoldás a motor károsodásának elkerülését szolgálja. Az ügy végül megegyezéssel zárult, a gyártó abban állapodott meg a KBA-val, hogy önként visszahív 274 ezer autót, és módosítja a károsanyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait.
A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 18:21 Könyvet írt a nő, akit elraboltak, megerőszakoltak, kibeleztek és félig levágták a fejét
- 16:19 Engedélyezték egy agresszív farkas kilövését a kelet-hollandiai Gelderlandban
- 14:42 Szijjártó - Magyarország kiutasított két, diplomáciai fedésben dolgozó ukrán kémet
- 12:13 Felmérés: csaknem tíz százalékpontos George Simion előnye Nicusor Dannal szemben
- 9:50 Az ukrán elhárítás szerint magyar katonai hírszerzési kémhálózatra csaptak le
- 8:54 Észak-Korea nukleáris válaszcsapást szimulált - Kim Dzsongun személyesen felügyelte a gyakorlatot
- 6:53 Trump új adóemelést javasol a leggazdagabb amerikaiakra
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06