Hódítanak a "nyugati márkás" kínai termékek
Eminem whisky és Obama Blockberry?
Kínában nyugati hírességek nevét vagy már befutott cégek logóját is használják a profitjukat növelni akaró szemfüles kereskedők. Jelentősebb jogi akadálya pedig nincs is a dolognak.
2012.04.09 22:33MTIMeglepő dolgokkal találkozhatnak a kínai boltokba betévedő turisták. Így például kapható Eminem whisky, Facebook márkájú óvszer, Jao Ming egészségügyi betét vagy az Omaba elnök fényképével reklámozott Blockberry, a Blackberry egyik másolata. Az amerikai elnök neve gyakorta megjelenik kínai márkák népszerűsítőjeként, így lehet, hogy tudtán kívül ő lett korábban a helyi KFC egyik reklámaarca, de tavaly év végén nagy meglepetésre egy Obama Fried Chicken étterem is debütált Pekingben. A márkanevek legális használatának nagyobb akadálya nincs Kínában, azt az a cég kapja, mely először jelentkezik az illetékes hatóságoknál regisztrálásra.
Akad olyan vállalkozás is, mely a híres nyugati személyek vagy márkák használata helyett "csak" a jellemző színeket, szimbólumokat veszi át. A kevésbé figyelmesek így könnyen besétálhatnak egy-egy Sunbucks kávéházba, melyet az amerikai Starbuckstól logója, színei és berendezése nem, csupán neve és feltehetőleg a kávé minősége különböztet meg. Ugyanígy a KFG-lánc - a név utolsó betűjét kivéve - színét, logóját, berendezését és termékeit illetően egyezik a KFC-vel.
Aki hű akar maradni a jól ismert márkákhoz, s elutasítja a másolatokat, az sem lehet biztos a dolgában. A nagyobb kínai városokban számos, az anyacégek által Kínában nem bejegyzett Walt Disney bolt és Subway van például, de a tavaly leleplezett "hamis" Apple bolt és "hamis" IKEA, az eredetik tökéletes másolata, is az aggódók táborát növelte. Az is könnyen megeshet, hogy az egész világon vitán felül álló márkáknak kell eredetiségüket bizonyítaniuk. Ez történt a közelmúltban az amerikai Apple vállalattal, melynek jogos iPad névhasználatát több tartományi bíróságon is bizonyítania kell, a tajvani tulajdonú Proview International Holdings ugyanis azt állítja, a márkanevet ő birtokolja. Február közepén a korábbi NBA-sztár Michael Jordan volt kénytelen pert indítani egy, a sztár nevét, fotóját, 23-as mezszámát, és Jumpman vállalatának logóját használó kínai cég ellen, mely azt állítja, a Jordanhoz fűződő szimbólumok használata véletlen egyezés. A Qiaodan Sports - melynek neve Jordan kínai neve - ugyanakkor még a kosárlabdázó gyermekeinek kínai nevét is levédette.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 20:36 Orosz hírszerzés: ukrán-brit provokáció készül a Balti-tengeren
- 18:13 A legsúlyosabb büntetéssel sújthatják a minnesotai gyilkosságok elkövetőjét
- 16:10 Elfogyhatnak Izrael légvédelmi rakétái
- 14:43 NAÜ - Nincs bizonyíték arra, hogy Irán atombombán dolgozna
- 12:33 Tömegsír egy apácák által működtetett anyaotthonnál - közel 800 gyermek holttestét rejtheti egy szennyvíztározó
- 10:04 Újraélesztettek egy két hónapos csecsemőt Fejér vármegyében
- 8:41 Óriási vihar csapott le a horvát tengerpartra - videó
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06