Omega-3 zsírsavval növelik kitartásukat

Már a madarak is doppingolnak

A kis partfutó tudatos táplálkozásával fokozza kitartását - fedezték fel amerikai kutatók. Az észak-amerikai vándormadár minden évben Dél-Amerikába menekül a kemény tél elől, azonban előtte beiktat egy pihenőt Kanada keleti partjainál.

2009.04.01 08:50MTI

A Fundy-öbölben két héten át kizárólag az omega-3 zsírsavakban gazdag tegzes bolharákkal táplálkozik. Ezzel a táplálék-összetevővel jócskán növelni tudják teljesítményüket - írta az ottawai egyetem kutatója, Jean-Michel Weber kollegáival együtt a "Journal of Experimental Biology" című szaklapban.

A virginiai fogasfürjjel végzett kísérletek alátámasztották ezt a felfedezést. Ezek a madarak csak ritkán repülnek, akkor is csak rövid szakaszon, ezért szárnyizomzatuk kevésbé fejlett. Hat hét szigorú tegzes bolharák-diéta után azonban alig maradtak le fittségben a hosszútávrepülőktől - mutattak rá a kutatók.

A fürjeket a kísérlet során két bizonyos omega-3 zsírsav egyikével vagy a kettő keverékével etették hat hétig. Ezt követően megmérték a mellizmok oxigénfogyasztását, amely rendkívüli mértékben fokozódott. Ez az izmok teljesítménynövekedésére enged következtetni.

Ezen kívül még négy anyagcsereenzim aktivitását is ellenőrizték a kutatók, és az értékek 58-90 százalékos növekedését állapítottak meg, amely immár megfelelt a partfutóknál mérteknek. Az enzimek teljesítményének ilyen mértékű növelése még az élsportolók számára is lehetetlen: hét hét intenzív állóképesség-fokozó edzés után mindössze 38-76 százalékkal képesek növelni értékeiket.

Most azt kívánják tisztázni a kutatók, miként fokozzák a zsírsavak az enzimek aktivitását. Már néhány éve bizonyított tény, hogy az omega-3 zsírsavak képesek megelőzni az érelmeszesedést, és ezzel a szívkoszorúerek beszűkülését. Mivel az ember szervezetéből hiányzik egy enzim, ő maga nem képes előállítani bizonyos omega-3 zsírsavakat, hanem kénytelen azt táplálékával bejuttatni. A zsírsavak elsősorban a magas zsírtartalmú halfajokban, mint a heringben, lazacban vagy tonhalban fordulnak elő, de számos növényi olaj is tartalmazza őket, így például a len- vagy a dióolaj.