Környzetkímélő etanol
Bioüzemanyagot alkottak mezőgazdasági hulladékból
Úgy tűnik, a világ vezető autóipari vállalatai kezdenek rájönni arra, hogy érdemes befektetniük akár bioüzemanyagelőállító vállalkozásokba is. A General Motors (GM) például egy olyan céggel kooperál, amelyik mezőgazdasági hulladékból állít elő etanolt.
2008.01.16 10:12National GeographicÚgy tűnik, a világ vezető autóipari vállalatai kezdenek rájönni arra, hogy érdemes befektetniük akár bioüzemanyagelőállító vállalkozásokba is. A General Motors (GM) például egy olyan céggel kooperál, amelyik mezőgazdasági hulladékból állít elő etanolt.
A GM által gyártott autók nagy része pedig kis átalakítással etanol-alapú üzemanyaggal is képes működni. Annak ellenére, hogy korábban nem igazán akadt rá példa, ha jobban belegondolunk ugyancsak logikus a tendencia. A világ vezető autógyártó konszernjei kezdenek ráébredni, hogy ha nem lesz mivel meghajtani az új, akár bioüzemanyaggal működő autóikat, hiába állítanak elő százezres vagy milliós nagyságrendben autókat. A hét végén megrendezett Detroiti Autószalon tanulsága akár ez is lehetne - legalábbis a General Motors részéről mindenféleképpen.
Tényleg jó a környezetnek
A világ legnagyobb autógyártója azonban nem a legnagyobb bioüzemanyag előállítókkal szerződött: a Coskata egy Illinios állambeli közepes méretű vállalkozás – ilyen cégből csak az Egyesült Államokban több tucat létezik. A Coskata azonban két területen is versenytársai előtt jár: egyrészt nem élelmiszernövényekből állítja elő az etanolt, másrészt az erjesztési eljárás során nem kemikáliákat, hanem természetes baktériumokat használ.
A cég képviselője a The New York Times amerikai napilapnak elmondta: az eljárás során a mezőgazdasági hulladékot (fakérget, gabonaszárakat vagy bármilyen egyéb nem hasznosított anyagot) felfőzik, amelynek révén hidrogénből, széndioxidból és szénmonoxidból álló gáz keletkezik. Miközben ezt a gázt lehűtik, baktériumokat adagolnak hozzá, hogy aztán a folyamat végén színtiszta etanolt kapjanak. Az eljárás újdonsága továbbá, hogy egyszerre alkalmazza a termokémiai és a biológiai módszert – ezekkel eddig csak külön-külön kísérletezgettek.
Előnyként mutatkozik az is, hogy a Coskata módszere feleannyi energiát emészt fel, mint az eddig ismert etanolelőállítási eljárások. A The New York Times riportere arra is felhívja a figyelmet, hogy a módszer a mezőgazdasági-élelmiszeripari termékek árát sem hajtja az egekbe (hiszen csak hulladékot használ), másrészt az sem elhanyagolható szempont, hogy bárhol előállítható (hiszen mindenütt fellelhető mezőgazdasági hulladék).
Az etanollal ugyanis az probléma, hogy a most meglévő vezetékekben nem szállítható. A cég képviselői mindezeken túlmenően nagyobb hatékonyságot is ígérnek: adott mennyiségű nyersanyagból több etanol állítható elő, mint a hagyományos technikákkal.
Plug-in – most éppen autókban
A GM azonban más téren is próbál lépést tartani. A hibrid autók nemzedékét követheti az az autótípus, amelynek üzemanyagcellái – a most futó hibridautók celláival ellentétben - akár otthon, az elektromos hálózatról feltölthetőek lesznek. A lítium-ionos akkumulátorokkal működő Chevrolet Volt 2010 körül kerülhet a kereskedőkhöz, azzal az előnnyel, hogy üzemanyagcellái hosszabb távon képesek töltés nélkül működni, mint a mostani hibridautók cellái – igaz, egyelőre ez sem jelent hatalmas távolságot, mindössze 60 kilométert.
A plug-in típusú hibridautókkal való kísérletezgetésben persze a GM nincs egyedül: a világ legtöbb (hozzávetőleg 1 millió darab) jelenlegi hibridautóját előállító Toyota szintén át fog térni a lítium-ionos akkumulátorokra.
A japán cég azonban előzetesen komoly számításokat végzett részben azzal kapcsolatban, hogy valóban megéri-e áttérni az otthon tölthető autókra, illetve hogy vajon valóban környezetbarátabb-e a technológia más típusú megoldásoknál. A problémát természetesen az okozza, hogy az otthoni elektromos áramot is elő kell állítani valahogyan, márpedig ha ezt hagyományos szénerőművekkel teszik, akkor nem sokat léptünk előre.
Kapcsolódó írások:
Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.
Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!
ma.hu legfrissebb hírei:
- 20:26 Nagy János: a magyarok maradtak az egyik utolsó templomépítő nemzet Európában
- 19:22 Több száz kiállító várja a vendégeket a Szegedi Borfesztiválon
- 18:21 Kékfestő és csipkevarró népművészek is bemutatkoznak pünkösdkor a Skanzenben
- 17:13 Több mint kétmillió eurót fordít turisztikai fejlesztésre a Nemzeti Múzeum
- 16:13 Közösségi kerékpárrendszert adtak át Tatabányán
- 15:12 Turisztikai ügynökség: egymilliárd forintból újulhatnak meg a Tourinform irodák
- 14:11 Már több mint ötmillió letöltésnél jár a BudapestGO
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06