Csokoládétörténet - A Milka hódító évszázada

Tudta Ön, hogy a csokoládét a 19. században még patikákban árulták és a gazdagok kiváltságának számított?
2005.03.04 14:27, Forrás: noguchi

Néhány újításnak köszönhetően azonban röpke száz év alatt olyan népszerűségre tett szert, hogy még mesék, legendák központjába is bekerült - Johnny Depp például legújabb filmjében a mesebeli csokoládégyáros, Willy Wonka szerepében tűnik fel.

A csokoládé mindannyiunk életében varázslatos és fontos helyet tölt be - akár hódító csábításként, akár gyermekkorunk álmodozásainak tárgyaként, akár a kiegyensúlyozott diéta szerves részeként. De hogyan is került a csokoládé mindenki számára elérhető közelségbe? Honnan ered a legismertebb és legelterjedtebb formája, a táblás tejcsoki?

A csokoládé széleskörű elterjedése és a mai, általunk leginkább ismert alakja, a táblás tejcsokoládé néhány lelkes feltalálónak és újítónak köszönhető. Philippe Suchard és veje, Carl Russ-Suchard mindenképpen közéjük tartoznak száz évvel ezelőtti találmányukkal, a Milkával.

A legenda szerint Philippe Suchard küldetése akkor kezdődött, amikor 10 éves korában az édesanyja elküldte a patikába csokoládéért. A csokoládét ugyanis a 19. század végéig gyógyszertárakban árulták. Az aztékok afrodiziákumnak tartották, az európai orvosi irodalom pedig emellett jótékony hatásai miatt ajánlotta a betegeknek.

Az ipari forradalomig a különleges édességet kézzel gyártották, ezért nagyon drága luxuscikknek számított, ugyanakkor orvosi használatra is alkalmazták. A csokoládét évszázadokon keresztül kizárólag ital formájában fogyasztották, az első étcsokoládé táblát a 18. század végén állították elő.

Philippe Suchard 1826-ban alapította svájci csokoládégyárát Neuchâtelben és a század végére már Svájc legnagyobb csokoládégyártójának számított. Ő volt az első édességgyártó, aki külföldön is létesített üzemeket és önálló standdal képviselte cégét a világkiállításokon. 1876-ban például egy egész alpesi faházat Párizsba szállíttatott, hogy abban mutassa be termékeit.

A tejcsokoládé "feltalálója", Daniel Peter nyomán, aki 1876-ban a tej kondenzációjával állította elő az ízletes édességet, Carl Russ-Suchard 1901-ben hozta forgalomba az első táblás tejcsokoládét.

A tej és a kakaó forradalmi kombinációjára utalva kapta a csokoládé Suchardtól a Milka (németül: Milch + Kakao) nevet, mely mára az egész világon ismert lett. Míg korábban a csokoládé csak egy szűk elit számára volt hozzáférhető, a Milka megjelenésével az édesség széles rétegek kedvenc nyalánkságává válhatott.

A lila szín már a kezdetektől a Milka csokoládé ismertetőjegye volt. Az alpesi táj és az azon legelésző tehén korán megjelent a csomagoláson és a mai napig fémjelzi a Milkát. A harmincas években Barry, a bernáthegyi kutya lett a csokoládé szimbóluma.

Schwalbe, Lori és Perle, a három lila színű tehén 1971-ben lettek a Milka jelképei. Az állatvédők megnyugtatása végett a lila színt egy hajfestő spray-ből nyerik, melyet a Zürichi Egyetem Állatorvosi Intézete ellenőrzött és a szimmentáli fajtájú teheneket azzal festik be. A festék kefével azonnal eltávolítható.

A Milka száz év alatt Európa egyik legnépszerűbb édességévé vált - világszerte mintegy milliárd táblányit fogyasztanak a csokoládé kedvelői. A mesebeli Willy Wonkához hasonlatos csokoládégyáros, Suchard varázslatos újításának, a Milkának köszönhetően az ízletes finomság már nem csak kiváltságosoknak, de szinte mindenki számára elérhetővé vált.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!

Kapcsolódó írások:

A bor és a csokoládé a hosszú élet titka Rémálmot hoz a csokoládé? Csokoládéval a köhögés ellen A jókedv csokoládéra csábít

Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.