Működnek a figyelőkamerák a sztrádákon

Jóllehet, az M7-es autópályán fix figyelőkamerák híján még csak mobil csoportok ellenőrzik a forgalmat, a május elsejei csúcsforgalom minden várakozást felülmúlt.
2003.05.03 11:54, Forrás: Népszava

Ez a helyzet a tartós meleg idő beálltával pedig csak romlani fog, hacsak nem tezsnek az illetékesek mielőbb lépéseket az áldatlanhelyzet megoldádára. Eközben megkezdte működését az M1-es és az M3-as autópályákon a már több mint egy éve kiépített kamerás ellenőrző hálózat. A korábbi bliccelők nem kapnak büntetési csekket, a május első napjaitól kamerával rögzített, sztrádamatrica nélkül autózókra azonban jeletős pénzbütetést szabnak ki.

Hatalmas gondot okozott és felzúdulást váltott ki az a forgalom, ami május 1-jén délelőtt vonult le a balatoni utakon. Sokan Érden keresztül jutottak át az M7-esről az ingyenes 7-es útra. Érd alpolgármestere, Csődik László szerint a csütörtöki jelenség előrevetíti a nyári szezonban bekövetkező bedugulást, mert a városon átmenő forgalom már most a harmadával nőtt. Lépésben közlekednek majd az autók, ha nem lehet 2-3 kilométerrel lejjebb, a pusztazámor-sóskúti szakaszhoz tenni a díjfizetés határát. Igaz, előbb ott ki kell építeni mind a négy lejárót, amiből egyelőre csak kettő használható.

Diósd polgármestere, Spéth Géza úgy tartja, a településen átmenő napi 20-22 ezer jármű már most több, mint amit el lehetne viselni. Alternatív út nincsen; a tavak felé tartók csak a 7-esen keresztül tudnak eljutni a célig. Miközben a gyalogosforgalom is egyre veszélyesebbé vált. A polgármester szerint súlykorlátozást kellene bevezetni, és fel kellene gyorsítani a diósdi közlekedési csomópontok átépítését. Spéth későinek tartja, hogy a munkálatokra - a minisztérium szerint - csak 2004-2005-re lenne fedezet.

Úgy látja, a közbeszerzési pályázatok lezárása után azonnal meg kellene kezdeni az átalakítást, különben elképzelhető, hogy a lakosság polgári engedetlenséggel reagál. A polgármester a tárgyalások híve, de hajlandó lenne akár a megmozdulások élére állni. Kápolnásnyék polgármestere, Farsang Zoltán József szerint a legnagyobb gondot a településrészek elszakadása okozza, mert például szinte lehetetlen Pettendről átjutni, amikor megindul a hétvégi forgalom. Megoldást jelentene a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók M7-esre terelése és az olcsóbb pályahasználati díj; viszont nem használna a 40 kilométeres sebességkorlátozás, mert az csak nagyobb környezetszennyezést okozna.

Befejeződött az állami tulajdonú autópályákra fixen telepített kamerás figyelő rendszer utótesztelése, s élesben is megkezdte működését az M1-esen és az M3-ason már több mint egy éve kiépített ellenőrző hálózat. Az ellenőrző rendszer tavaly a megfelelő adatvédelmi jogszabályok hiánya miatt, az év eddig eletelt részében pedig műszaki okok miatt nem üzemelhetett. A kamerák április végéig két százalékos hibahatárral dolgoztak, s ezt csak mostanra sikerült - mintegy 40 millió forintos ráfordítással - nulla százalékra csökkenteni. (Az ellenőrzési módszer a matrica eladásakor regisztrált, és a pályákon kamerával rögzített rendszámok összehasonlításán alapul.)

Az M7-esen jelenleg nincsenek fix figyelő kamerák. Erre a sztrádára várhatóan az év végéig telepítenek majd - legalább két helyre - ellenőrző berendezéseket. Az M1-esen és az M3-ason viszont már négy-négy kamerával működik a figyelőrendszer. A pályákra telepített fix kamerák mellett autópályánként még egy-egy kamerával felszerelt figyelő kocsi és pályamérnökségenkét egy - vagyis összesen nyolc - ellenőrző csoport is figyeli a sztrádák forgalmát.

A kamerával korábban felvett bliccelők nem kapnak csekket, május első napjaitól viszont jelentős összegű pénzbüntetésre számíthatnak a matrica nélkül közlekedők. A személygépkocsik esetében az 1900 forintos hetijegy mellett a tetten ért járművezetőnek ki kell fizetnie 9500 forint pótdíjat is. A büntetési tétel azonban csak akkor ilyen alacsony, ha azt három napon belül befizeti az autós. Abban az esetben, ha a pótdíj kiegyenlítésével két hetet késik a járművezető, a büntetés összege 19 ezer forintra növekszik, míg a 30 napos elmaradás esetén 38 ezer forintra emelkedik a tarifa. A kisteherautó kategóriában a befizetés idejétől függően - a tíznapos bérlet árán felül - 23 ezer és 92 ezer forint között vátoznak a büntetési tételek, a nagyteherkocsik járműosztályában pedig 33 ezer 500 és 134 ezer forint közötti pótdíjakkal kell számolniuk a bliccelőknek.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium javaslatot készít arról, hogy a nyári időszakra négynapos - nem csupán a hétvége alkalmával használható - autópálya-matricákat vezetnének be. Az új szezonális matrica július 15. és augusztus 30. között vehető majd igénybe a tervek szerint, várhatóan ezer forint körüli árért. Ennek nyomán csökkenhet a környezetterhelést, s javulhat a közlekedés biztonsága azáltal, hogy az autópályán zajlik a forgalom és nem a kerülő utakon. Csillag István gazdasági és kölekedési miniszter szerint sikerült áttekinthetőbbé tenni az eddigi meglehetősen merev matricarendszert. Emlékeztetett arra, hogy az eddig forgalomba hozott matricák egy hét helyett tíz napot, azaz két hétvégét tartalmaznak. Továbbá a legalacsonyabb, a személygépkocsival azonos D1-es kategóriába sorolták át a kisteherautókat, amelyek után így az éves bérlet a tavalyi felébe kerül.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!
Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.