null

Orbán Győző állami megrendelésekben reménykedik

Az autópálya-építések kapcsán valószínűleg újra összecsap egymással az Orbán- és Zarándok-kőbányabirodalom.
2002.09.06 09:24, Forrás: Népszabadság

Zarándok szerint hiába áll új vezetés a vasmű élén, a Dunaferr legnagyobb vállalkozása, az Acélművek Kft. minőségi problémákra hivatkozva továbbra sem vesz át tőle sem dolomitot, sem mészkövet: e két segédanyag a nyersvas- és az acélgyártáshoz szükséges. Nem vezettek eredményre a júliusban felújított tárgyalások sem. Zarándok akkor küldött néhány teherautónyi szállítmányt a vasműbe - ám azt nem engedték be a gyárba.

A háttérben egy tavaly decemberi konfliktus is meghúzódik. Zarándok János Mészkő és Dolomit Kft.-jének (MD Kft.) huszonöt évre szóló bérleti joga van a Komárom-Esztergom megyei Bajna kitűnő minőségű mészkövet adó bányájára. Az elmúlt év végén viszont a bánya tulajdonosa, a Pilisi Parkerdő Rt. felfüggesztette a bányászati jogot Bajnán, arra hivatkozva, hogy a bérlőnek nincs érvényes, az illetékes bányakapitányság által jóváhagyott műszaki üzemeltetési terve.

Zarándok hiába érvelt azzal, hogy még időben, december 15-én elküldte az erdőgazdaságnak a szükséges tervet, amit nem továbbítottak a bányakapitányságnak. Az MD Kft.-nek le kellett állítania a kitermelést Bajnán. A Dunaferr acélműve viszont a bajnai mészkőhöz ragaszkodott, mivel azt tartják az országban a legjobb minőségűnek. Zarándok felajánlotta, hogy Polgárdiban lévő bányájából szállít mészkövet - ám ezt a vasmű néhány fuvar után leállította. Arra hivatkoztak, hogy ez a kő sorozatos műszaki problémákat okoz a követ feldolgozó mészműben.

Az MD Kft. tavaly 60 ezer tonna dolomitot és csaknem százezer tonna mészkövet vitt a vasműbe, és ugyancsak 60 ezer tonnányi dolomitot szállított Dunaújvárosba idősebb Orbán Győző gánti vállalkozása, a Dolomit Kőbányászati Kft. A mészkövet most a Hejőcsabáról vásárolt égetett mésszel helyettesítik a vasműben, a dolomitszükségletet pedig részben a tavaly beszállított menynyiségből, részben a gánti Orbán-bányából fedezik. A Dolomit Kft.-vel tavaly tavasszal kötöttek hat évre szóló szerződést a vasműben, akkor néhány hónapig az Orbán-cég volt a vasgyár legnagyobb kőzetszállítója. Zarándok egy 1996-ban tíz évre megkötött szerződés létének bizonyításával tudott csak továbbra is a vasműben maradni, úgy, hogy a Dunaferr megosztotta piacát a két versenytárs között.

Zarándok Jánosnak a mai napig az a meggyőződése: üzletét a politika akarta tönkretenni. Állítása szerint a háttérben működő erők kényszerítették mind a Pilisi Parkerdő Rt.-t, mint a Dunaferrt arra, hogy őt nehéz helyzetbe hozzák. A székesfehérvári vállalkozó a történtek miatt februárban döntötte el, hogy végelszámolással bezárja Mészkő és Dolomit Kft.-jét. Úgy határozott, hogy korábbi 300 alkalmazottja közül csak harmincat tart meg. Az embereket elbocsátották ugyan, de az MD Kft. végelszámolása jogi értelemben mind a mai napig el sem kezdődött.

A vállalkozás ma is működik, sőt Zarándok a nyáron új céget alapított: a Mészkőbánya Kft. 60 százaléka az MD Kft. birtokában van, 40 százalékkal az új cég menedzsmentje rendelkezik - ők valamennyien Zarándok János régi üzleti partnerei, munkatársai. Zarándok azzal magyarázta lépését, hogy a tulajdonában lévő mintegy 70 kőbányát így jobban ki tudja használni. A bányák nagyobb részét vállalkozók bérlik tőle - ám a jelentősebb bányákat, mint a Polgárdiban vagy Mányban lévőket, az újonnan megalapított Mészkőbánya Kft. működteti összesen 20 emberrel.

A végelszámolásra ítélt MD Kft.-ről Zarándok János annyit mondott: annál a cégnél összesen már csak hat ember dolgozik az ügyvezetőn kívül - azok, akik gyesen vannak, vagy katonai szolgálatukat töltik, vagyis nem lehet őket elbocsátani. A kft. végelszámolását Zarándok akkor akarja bejelenteni a cégbíróságon, amikor cége begyűjtötte összes kinnlevőségét, és megfizette tartozását. - "Az államnak egyetlen fillérrel sem tartozunk" - állította a fehérvári vállalkozó. Az MD Kft.-nek a többségi tulajdonos szerint 150 millió forint kinnlevősége van (ebből 110 millióval a Dunaferr tartozik a tavaly beszállított kő egy része után), a kft. 28 millióval adósa alvállalkozóinak.

A Dunaferr Acélművek Kft. ügyvezető igazgatója, Szűcs László a közelmúltban az egyik dunaújvárosi lapnak azt nyilatkozta: Zarándok vállalkozása a bajnai bánya bezárása miatt csak kis mennyiségben tudna megfelelő minőségű követ szállítani - ezért pedig nem érné meg újra beindítani a Dunaferr mészművét. Jobban járnak, ha továbbra is égetett meszet vesznek az acélgyártáshoz - állította. Zarándok szerint viszont egyetlen esetben sem bizonyította be a vasmű, hogy baj van az általa szállított kővel. - "Ennek ellenére eddig nem fordultam bírósághoz sem a bajnai bánya, sem a vasműs szállítások miatt, bár még ma is fontolgatom ezt a lépést" - mondta. "Meggyőződésem szerint csak be kellene tartani az érvényben lévő szerződéseket" - tette hozzá.

Zarándok most abban bízik, hogy a Medgyessy-kormány által kiírt autópálya-építési versenytárgyalások nyomán "normális piaci árak" alakulnak ki a kőzetpiacon, és a sztrádát építő vállalkozásokkal új üzleteket köthet kőszállításra. Korábban sem az M3-as, sem az M7-es építésénél nem kapott megbízást, holott több bányája a sztrádák közvetlen közelében van. A Dunaferrt pedig továbbra is tárgyalásokon próbálja meggyőzni álláspontja helyességéről.

prev[2/2]
  1. 1. oldal
  2. 2. oldal

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!

Kapcsolódó írások:

Új vezérigazgató lesz a Dunaferr élén "Utoljára választunk kivitelezőt közbeszerzés nélkül" Kormányzati garancia a közbeszerzési eljárásra autópálya ügyekben A közbeszerzési eljárások első negyedévi tapasztalatai

Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.