
Olajválság vagy mégsem? - negyven év múlva elfogy az olaj?
Bosszankodnak az emberek, drága az olaj. Elérte hordója a hetven dollárt is. Joggal haragosak, de vajon mihez kezdenek akkor, mikor már nem lesz min dühöngeni?
2005.09.12 09:52, Forrás: Bencze Áron, ma.hu
Átélt a világ már néhány olajválságot az elmúlt harminc évben. '73-ban '79-ben vagy '90-ben azonban egyik pillanatról a másikra ugrott meg az olaj ára egy-egy konkrét esemény következményeképp. Csakhogy jelenleg egészen másról van szó: tavaly szeptember (29 dollár volt ekkora egy hordó olaj ára) óta lassan emelkedett az összeg, és a Katrina pusztítása után már elérte a hetven dollárt. Egyes külföldi stratégiaelemzők azonban meg vannak arról győződve, hogy az USA-ban nincsen válsághangulat, ugyanis az ország készletei közel másfél évig elegendőek. Csakhogy a British Petroleum felmérése szerint hamarosan már nem lesz milyen készletekhez nyúlni a világon legtöbb részén. Kutatásaik szerint a földön eddig összesen feltárt mintegy 140 milliárd tonnányi tartalék a jelenlegi kitermelés mellett negyven évre elegendő.
Országonként természetesen eltérőek az adatok. Kínában például még húsz évre elegendő tartalékkal rendelkeznek, Nigériában pedig harminc. A Közel-Keleten már egészen más a helyzet: Szaúd-Arábiában 85, Iránban 65 év a "határ", míg Kuvait és Irak esetében már egy évszázadra lehet tervezni (Talán nem véletlen, hogy ebben a két országban volt háború 1990 után). Az USA-ban messze nem ilyen rózsás a helyzet, a pillanatnyi kitermelés mellett ugyanis alig egy évtized múlva kiürülnek a készletek. Érdekesség az is, hogy az Amerikai Egyesült Államok napi átlagos hordótermelésénél olajfelhasználása kétszer akkora. Előrejelzések szerint az Egyesült Államoknak - amely a napi 80 millió hordós világfogyasztás majd egynegyedéért "felelős" - 2020-ra a jelenleginél évi 2-3,25 milliárd hordóval többre lesz szüksége, s az import aránya így 50 százalékról kétharmadosra fog emelkedni. Európa sem bizakodhat, hiszen Oroszország már húsz év múlva hagyhat fel olajkitermeléssel, míg Norvégiának fele ennyi ideje sincsen hátra.
A gazdasági vezetők az olajár növekedését eddig koordinálni tudták - egy év alatt az olaj megháromszorozódott, a benzinárak pedig nem -, csakhogy a természeti katasztrófa után ez a helyzet felborulni látszik. Állami beavatkozással lehet ugyan csökkenteni az árakat (adók tekintetében például), de egyre inkább látszik, hogy érdemes lenne új irányt venni. A benzinárak elszabadulásával új távlatok nyílhatnak a bioüzemanyagok, például a cukornádból vagy kukoricából előállított etanol előtt. Brazíliában már bevált, ugyanis a jelenleg felhasznált üzemanyag majd 50 százaléka etanol, és további növekedés várható. Az etanolgyártás egyébként az Egyesült Államokban és Európában alkalmazott gabona és cukorrépa alapú technológiával negyven dollár feletti olajárnál már gazdaságos, azaz már egy ideje az.
Az biztos, hogy a pillanatnyi helyzet Magyarországon cseppet sem rózsás. A Mol adatai legalábbis ezt mutatják: egy év alatt 6,5 százalékkal csökkent a benzinvásárlás, míg a Shell csak 2005-ben öt százalékát veszítette el kuncsaftjainak. És bár gázolajból valamivel többet tankoltak idén, de messze nem annyival, mint amekkora a deficit a benzin esetében. A benzinturizmus ellenben továbbra is szárnyal. Ukrajna, Szlovákia, Románia benzinkútjai hónapok óta magyar beszédtől hangosak, ám a kormány eddig nem lépett.
A hétvégén azonban történt valami. A Pénzügyminisztérium a múlt héten ugyan még cáfolta, hogy az üzemanyagok árának csökkentésére készülnének, a Kínából hazatérő Gyurcsány Ferenc vasárnap a repülőtéren közölte, tíz-tizenkét forinttal csökkenhet a benzin ára a jelenlegi körülbelül 300 forintról, mivel a kormány úgy döntött, hogy előrehozza az általános forgalmi adó jövő januárra tervezett 25-ről 20 százalékra csökkentését. A Fidesz szerint a lépés jó, de kevés, az ellenzéki párt az áfa mellett a jövedéki adót is csökkentené - ezen adónemből idén júliusban 66 milliárd forint folyt be az egy évvel ezelőtti 59 milliárddal szemben. Persze mindez még mindig csak elmélet, hiszen a Parlamentben még át kell vinni a javaslatot, így legkorábban csak októberben tankolhatunk majd valamivel olcsóbban a benzinkutaknál. Addig azonban nincs más választásunk: mélyen a zsebünkbe nyúlunk és fizetünk...
![]() | ![]() |
Kapcsolódó írások:
Magyarország tartalékait is bevetik az olajválság enyhítése érdekében
Ötpontos európai terv az olajkrízis mérséklésére
7 forinttal drágul a benzin, míg a gázolaj 3 forinttal
Európai tartalék is mérsékli az olajhiány következményeit
Az egész világra kiterjedő olajválság fenyeget
100 napra elegendő Magyarország kőolajtartaléka
Szerdától a benzin 5, míg a gázolaj 6 forinttal drágul
Óriási olajhiány fenyegeti Európát
Gyilkos árharcba kezdett a Mol? - minden eddigi csúcsot megdöntött a nyersolaj ára
Meghalt a szaúdi uralkodó - emelkedett a kőolaj ára
A magas olajár most miért nem kényszerítette térdre a világgazdaságot?
75 dolláros olajár hordonként? - 60 milliárd dollár osztalék az olajrészvényeseknek
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06