Összekötik Európát és Afrikát

A marokkói és a spanyol kormány tárgyalásokat folytatott a projekt megkezdéséről, amely egy vasútvonal megépítéséről szól a Gibraltár-szoros alatt.
2007.03.14 07:33, Forrás: Világgazdaság

A terv szerint a vasút egyaránt szállítana rakományt, utasokat és autókat. A munkálatok várhatóan 2008-ban indulnak el. Ez az alagút átvenné a marokkói Tangiert és Dél-Spanyolországot összekötő komp szerepét, amely a hagyományos módját jelenti a két kontinens közötti átjárásnak. Az alagút megtervezésével egy svájci mérnököt, Giovanni Lambardot bízták meg, aki már több olyan nagy terv kivitelezésében is részt vett, mint például a svájci Mont Blanc alagút megépítése. Nagy valószínűséggel ez lesz a legnagyobb lélegzetvételű megbízatása. A mérnök kijelentette, hogy "egyetlen más szerkezet sem hasonlít ehhez a világon". Ennek megfelelően nagyon sok kihívással is szembe kell nézniük a kivitelezőknek.

Legelőször is a tenger 300 méter mély a szóban forgó helyen. Összehasonlításképpen ez öt-hatszor nagyobb tengermélységet jelent, mint Egyesült Királyságot Franciaországgal összekötő Channel alagút esetében. Emellett a geológiai feltételek sem a legkedvezőbbek, mivel a tengerszorosnál nagyon sok a lemezmozgás a földben.

A tervek szerint a vonatnak két cső épülne a tengerszoros alatt, közöttük egy biztonsági vagy forgalmi csővel. Már az 1980as évek elején felmerült egy, a két kontinenst összekötő alagút kérdése, de csak mostanra lett meg a megépítéséhez szükséges politikai akarat mindkét oldal részéről. A spanyol kormányfő szerint az alagút "korunk nagyszerű szimbóluma lesz".

Ugyanakkor, elsősorban marokkói közvéleménynek fenntartásai vannak az alagút csupán pozitív következményeivel. Fontos kérdésnek tartják, hogy vajon sikerül-e majd megoldani az illegális bevándorlás problémáját. Ezen kívül úgy vélik, hogy a terv kivitelezése nagyon sok pénzbe fog kerülni az országuknak, amely egyébként is problémákkal küzd, és továbbra is nagy kérdés, hogy honnan fog jönni az alagút megépítéséhez szükséges pénz.

A projekt becsült költsége nyolc és tizenhárom milliárd dollár között mozog. Remények szerint az összeget két köztulajdonban lévő spanyol és marokkói vállalaton keresztül sikerül majd összegyűjteni, valamint számítanak az Európai Unió anyagi támogatására is. Amennyiben megépül az alagút, az a világ modern csodáinak egyike lehet.

print cikk nyomtatása
comment Szólj hozzá!

Kapcsolódó írások:

EU-pénzt kérnek a Gibraltári szoros Csalagútjára

Belépés és regisztráció
Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.