
Már az autósoké a 63-as főút Székesfehérvárt elkerülő szakasza
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a kedden forgalomba helyezte a 63-as számú főút Székesfehérvárt elkerülő három kilométer hosszú szakaszát.
2003.12.16 17:58, Forrás: GKM
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) 2015-ig szóló közúthálózat fejlesztési programja keretében számos település mellett épül elkerülő útszakasz, sor kerül a meglévő utak kapacitásának bővítésére, a forgalom biztonságának növelésére. A tárca programjában nagy hangsúlyt fektet a biztonságos közlekedés megvalósítására, új nyomvonalú utak, településelkerülő szakaszok, négysávosítások kiépítésére. E program keretében épült ki a 63-as számú főút Székesfehérvárt elkerülő, új nyomvonalú szakasza.
A 63-as számú főút mai napon forgalomba helyezett mintegy három kilométer hosszú, Székesfehérvárt nyugatról elkerülő szakasza (I. ütem) az M7-es autópályától a 7-es számú főútig terjed. Az elkerülő útnak köszönhetően csökkenni fog a város átmenő forgalma. A szakasz bruttó 4,4 milliárd forintos építési költségét a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium finanszírozta.
Az elkerülő út - a várható forgalomnagyságnak megfelelően - 2X2 sávos osztott-pályás elrendezéssel, 3,5 méter széles forgalmi sávokkal, középen vezetőkorlát elválasztással valósult meg. A szakasz teljes hosszán a vezetőkorláton vakítás-gátló elemeket szereltek fel.
A tehermentesítő úttal egyidejűleg 65 méter hosszúságú, 3 nyílású, 4 forgalmi sávnak megfelelő szélességű közúti felüljáró épült a budapest-murakeresztúri kétvágányú vasútvonal és a Vásárhelyi út fölött. Ugyancsak megépült az elkerülő út felett a 7-es számú főúton a 41,4 méter hosszúságú, 11 méter szélességű, 2 nyílású felüljáró; a 63-as és 7-es számú főutak kereszteződésében pedig új csomópontot alakítottak ki.
A beruházás 2002 márciusában a Nemzeti Autópálya Rt. irányításával indult meg, a mérnöki feladatokat illetve a mérnök megbízottjának szerepkörét az ÁMI Kft. és az UTIBER Rt. látta el, a kivitelezésre a Betonút Szolgáltató és Építő Rt. kapott megbízást.
A 2015-ig szóló úthálózat-fejlesztési program szerint, a 63-as számú főút Székesfehérvárt nyugatról elkerülő szakaszának (I. ütem) folytatásaként épül meg a csóri útig tartó, több mint 7 kilométer hosszúságú szakasz (II. ütem), új nyomvonalon. Átadására 2005 végén kerülhet sor.
A főút Székesfehérvárt elkerülő teljes szakaszának (I. és II. ütem) elkészültét követően kerülhet sor a 81-es számú főút és a nyugati elkerülő út összekötésére a városon kívül, amely közvetlen kapcsolatot biztosít majd a 81-es főút és az M7-es autópálya között. Ennek a 10 kilométeres útnak az építése várhatóan 2007-ben kezdődik el.
A 8-as számú főút Székesfehérvár és Csór (11+700 és 17+200 kilométer-szelvényének) közötti szakaszának négy forgalmi sávosra bővítése
A ma átadott 5,5 kilométer hosszú szakasz két ütemben valósult meg. Az első (11,8 és 14,3 kilométer-szelvények közötti) ütem 2002-ben fejeződött be költségvetési előirányzatból (UFCE), a Fejér Megyei Állami Közútkezelő Kht. előkészítésében és lebonyolításában. A második (14,3 és 17,2 kilométer-szelvények közötti) ütem a Széchenyi Plusz program keretében kezdődött meg. Az előkészítési feladatokat és később a műszaki ellenőrzési feladatokat a Fejér Megyei Állami Közútkezelő Kht., a beruházási feladatokat a Nemzeti Autópálya Rt. látta el. A kivitelezés mérnöki feladatait az UTIBER Rt., a kivitelezést mindkét szakaszon a Betonút Szolgáltató és Építő Rt. végezte.
Az útpálya 2X2 forgalmi sávos (3,5 méter széles forgalmi sávokkal), osztott-pályás elrendezésű. A szembejövő járművek ütközését vezetőkorlát-sor akadályozza meg, a fényszórók vakító hatása ellen pedig fényárnyékoló elemek nyújtanak védelmet. Az út korszerű csapadékvíz-elvezetést kapott, amelybe szűrő- és szikkasztó-rendszert is építettek. Az építési terület mellett erdősávot telepítettek.
A most felavatott útszakasz kiemelten fontos része a 8-as számú főút fejlesztésének. E beruházást követően épül meg - az Európai Fejlesztési Bank támogatásával - a Csór községet elkerülő szakasz, majd Veszprém megyében Várpalota elkerülése. Ezek elkészülte után a két megyeszékhelyet 2X2 sávos magas színvonalú gyorsforgalmi út köti majd össze.
A csóri Szőlőhegy és Kisiszka megközelítése érdekében a 16. kilométer-szelvényben az autóbuszmegállókat - forgalombiztonsági okból - a forgalmi sávoktól elkülönített pihenőhelyekben helyezték el, a két oldal között a gyalogosok biztonságosan, aluljárón közlekedhetnek. Ezen létesítmények (pihenőhelyek, aluljáró) beruházási költsége mintegy 200 millió forint volt.
Az új szakaszon kívül egy másik beruházás, a Csór és Iszkaszentgyörgy közötti 5,4 kilométer hosszúságú mezőgazdasági összekötő út is megépült, amelyen az iszkaszentgyörgyi kőbányából szállító járművek Iszkaszentgyörgy elkerülésével juthatnak az országos közútra.
A Székesfehérvár és Csór közöti szakasz építési költségei (a mezőgazdasági út nélkül)
I. szakasz építési költsége: 1,0 Mrd Ft
II. szakasz építési költsége: 2,2 Mrd Ft
Összesen: 3,2 Mrd Ft
ADATOK FEJÉR MEGYE KÖZÚTHÁLÓZATÁRÓL
Fejér megye országos közúthálózatának hossza 1 403 kilométer, amely mintegy 4,6 százaléka a teljes országos közúthálózatnak (30 456 kilométer). A 100 km2-re jutó úthossz 32,2 kilométer, amely 1,5 százalékkal kisebb az országos átlagnál (32,7 km/100 km2), az 1 000 lakosra eső fajlagos úthossz (3,3 km/1 000 fő) pedig 10 százalékkal van az országos átlag felett.
1999 és 2002 között a megye országos közúthálózatának a fejlesztésére közel 2 milliárd forintot fordított a tárca, míg fenntartási munkákra és üzemeltetésre összesen 7,5 milliárd forint jutott.
JELENLEG FOLYAMATBAN LÉVŐ KÖZÚTFEJLESZTÉSEK FEJÉR MEGYÉBEN:
- 8. sz. főút Székesfehérvár-Várpalota négynyomúsítás II. ütem 14,3-17,2 km. sz., 3 MrdFt beruházási költséggel, 3 km hosszon, az NA Rt. beruházásában;
- 63. sz. főút Székesfehérvárt elkerülő út építése 90,2-93,2 km. sz. I. ütem, 4,8 MrdFt beruházási költséggel, 3 km hosszon, az NA Rt. beruházásában;
- 63. sz. főút Székesfehérvárt elkerülő út építése 93,2-100,5 km. sz. II ütem, 2005. október végi befejezéssel, 7,3 km hosszon, az NA Rt. beruházásában és 8,7 MrdFt beruházási költséggel.
2003 ÉS 2006 KÖZÖTT TERVEZETT KÖZÚTFEJLESZTÉSEK FEJÉR MEGYÉBEN:
- M6 autópálya Budapest (M0) - Dunaújváros közötti 60 km-es szakasza;
- M8 autópálya dunaújvárosi Duna-hídja és Dunaújváros (M6) - Dunavecse (51. sz. főút) közötti 9 km-es szakasza;
- M6 autóút Dunaújváros-Szekszárd közötti szakasza;
- 8. sz. főút Csór elkerülés, 5 km hosszban, 2006. évi befejezéssel, mintegy 4,6 MrdFt bekerülési költséggel;
- 81. sz. főút négysávosra bővítése I. ütem a 12,4-14,0 km. sz. között 1,6 km hosszban, egymilliárd forint bekerülési költséggel;
- 6. sz. főút megerősítése, ISPA-program keretében, 50 km hosszban.
2015-IG TERVEZETT KÖZÚTFEJLESZTÉSEK FEJÉR MEGYÉBEN:
- M8 autóút Rábafüzes-Veszprém, Veszprém-Dunaújváros, Dunavecse-Szolnok és az M4 autóút Szolnok-országhatár szakaszain már 2003-2006. között megkezdődnek a tervezési és egyéb előkészítési munkák a 2007-2015 közötti megvalósítás érdekében;
- 81. sz. főút - 63. sz. főút Székesfehérvár elkerülés összekötése, 10 km hosszban és 15 MrdFt beruházási költséggel;
- 81. sz. főút négysávosítása Mórig, 21 km hosszban és 12 MrdFt-os beruházási költséggel;
- 62. sz. főút Perkáta elkerülés, 10,5 km hosszban és 4,8 MrdFt-os beruházási költséggel;
- 62. sz. főút Seregélyes elkerülés 8 km hosszban és 3,8 MrdFt-os beruházási költséggel;
- 7. sz. főút Kápolnásnyék-Dinnyés elkerülés 13,2 km hosszban és 8,2 MrdFt-os beruházási költséggel.
2015-IG TERVEZETT JELENTŐSEBB HÍD-FEJLESZTÉSEK FEJÉR MEGYÉBEN:
- 62. sz. főút Székesfehérvár-Nagykanizsa vasútvonal feletti felüljáró, 300 millió forint beruházási költséggel;
-62. sz. főút Szabadegyházai vasúti felüljáró, 350 millió forint beruházási költséggel.
![]() | ![]() |
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06