
Egyértelműen a buszsofőr hibázott - 33 emberéletet követelt a baleset
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter közlése szerint kizárólag a szerencsétlenül járt német turistabusz vezetőjének hibájából következett be csütörtökön Siófoknál a tragédia.
2003.05.09 14:12, Forrás: MTI + ma.hu
Normalizálódott a vasúti közlekedés Siófoknál
(Bővebb cikk a témában)
Két sérült elhagyta a siófoki kórházat
(Bővebb cikk a témában)
Félkaros sorompóval elkerülhető lehetett volna a siófoki tragédia
(Bővebb cikk a témában)
MÁV: vonalbezárások helyett fejlesztésre lenne szükség
(Bővebb cikk a témában)
A MÚOSZ tiltakozik a siófoki fotók miatt
(Bővebb cikk a témában)
Csillag István részt vett a baleset rekonstrukcióján
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter közlése szerint kizárólag a szerencsétlenül járt német turistabusz vezetőjének hibájából következett be csütörtökön Siófoknál a tragédia. A miniszter péntek reggel tájékozódott a 33 halálos áldozatot követelő szerencsétlenség helyszínén, a Darnai téri vasúti átjáróban, ahol csütörtök reggel egy német autóbusz vonattal ütközött.
Csillag István részt vett azon a szemlén, amelyen a rendőrség szakértők bevonásával rekonstruálta a balesetet. A tárca vezetője a szakemberek beszámolója után az újságírókkal közölte: a siófoki súlyos tragédiával kapcsolatos jelentéseket olvasva és az erről szóló tájékoztatásokat hallva, azt az erős gyanút táplálták benne, ami most a helyszínen - mint mondta - csak megerősödött benne: az,hogy ennek a balesetnek alapvető oka a buszvezető figyelmetlensége, tragikus vezetési hibája.
A miniszter annak a meggyőződésének adott hangot, hogy lehet bármilyen biztonsági intézkedést meghozni, de azt nem lehet kivédeni, hogy ha valaki a közlekedési szabályokat figyelmen kívül hagyja. - Márpedig ebben az esetben ez történt - hangsúlyozta.
Elmondta: nagyon sok helyen merül fel, hogy csapókaros sorompóval egészítsék ki a vasúti átjárókban a fényjelzős sorompókat, de nagyon sok az olyan vasúti átjáró, mint ez a siófoki is, ahol, ahol, leszámítva a nyári turistaforgalmat, egész évben nincs autóbusz-forgalom. A miniszter megítélése szerint fontos lenne, hogy a vasúti, közúti kereszteződések minél jobban megfeleljenek a közlekedés biztonságának, s ez a célja a szaktárcának, illetve a vasúttársaságnak is.
Közölte azonban, néhány hónapon belül, illetve a jövő évben nem lesz elegendő pénz ahhoz, hogy minden, kiemelten veszélyes kategóriába sorolt vasúti átjárót felszereljenek fél karos sorompókkal is. Hozzátette: a szaktárca feltett szándéka, hogy ezt a folyamatot felgyorsítsa.
További szakértői vizsgálatok következnek még
A rendőrség szakértők bevonásával pénteken délelőtt rekonstruálta a baleset helyszínén a csütörtöki súlyos, 33 halálos áldozatot követelő német turistabusz és vonat ütközésének körülményeit. Herke Tamás alezredes, Siófok rendőrkapitánya, az MTI-nek elmondta, a helyszíni rekonstruálás egy része a baleset kivizsgálásának, amelyet még további szakértői vizsgálatok egészítenek ki.
Közölte: a helyszíni szemlén részt vesznek német szakértők is, akik ugyan konkrét nyomozati cselekményt nem végezhetnek, de természetesen kifejthetik álláspontjukat a történtekkel kapcsolatosan. Herke Tamás arról is beszámolt, hogy a Kapos Volán siófoki telephelyére beszállított összeroncsolódott autóbuszt pénteken még nem vizsgálják a szakértők. Ismertetése szerint jelenleg a roncsok osztályozása, elkülönítése történik a szakértői kívánalmaknak megfelelően.
A rendőrkapitány közölte: a baleset szemtanúinak meghallgatását követően egyértelművé vált, hogy a busz egyes híradásokkal ellentétben "nem szorult be" a vasúti átjáróba, a vasúti pálya mindkét oldalán lett volna helye. A rendőrség azt vélelmezi - fűzte hozzá -, hogy a német turistákat szállító autóbusz pilótája valamilyen okból nem vette figyelembe a fényjelző tilos jelzését, illetve nem nézett szét körültekintően, mielőtt a vasúti átjáróba hajtott volna.
- Ebben az esetben ugyanis mindenképpen észre kellett volna vennie a közeledő gyorsvonatot - mondta Herke Tamás. Magyarázatként hozzátette: a busz érkezési oldaláról mintegy 400 méter hosszan jól belátható a vasúti pálya.
Német busz balesete - a németek szerint is a vezető volt a hibás
Beszámolója szerint öten élték túl a katasztrófát, de az egyik sebesült élete még veszélyben forog. "Csoda, hogy egyáltalán van túlélő" - jegyezte meg. Csütörtökön reggel személyvonat rohant bele a sínen tartózkodó autóbuszba, a szerelvény 150 métert tolta maga előtt az időközben darabokra szakadó járművet.
Az ARD riportere úgy vélekedett, hogy a sorompó nélküli vasúti átjárók "rendkívül veszélyesek" Magyarországon, néhány helyen a belógó ágak, a növényzet miatt nem is nagyon lehet látni a fénysorompót, annak is a szabadot jelző fehér lámpáját. Adatai szerint Magyarországon körülbelül másfél ezer sorompó nélküli vasúti átjáró van.
A csütörtöki szerencsétlenség színhelyén azonban jól látható volt a fénysorompó, s a vasúti pályát is jól be lehetett látni. "Nem mondható, hogy a magyar vasút, a magyar hatóságok hibát követtek volna el" - volt hallható az ARD reggeli beszámolójában.
A pénteki Die Welt azt állapította meg, hogy a vasúti átjárók valószínűleg a legveszélyesebb kereszteződések közé tartoznak. Németországban tavaly 293 baleset történt vasúti átjáróknál, az elmúlt években átlagosan mintegy száz ember vesztette életét ezeken a helyeken. Németországban a közel 25 ezer vasúti átjáró felénél található valamilyen biztonsági berendezés, fénysorompótól kezdve a hagyományos sorompóig bezárólag. Hidat vagy aluljárót kell építeni azokon a helyeken, ahol a szerelvények óránként 160 kilométeres, vagy ennél nagyobb sebességgel száguldanak.
A Frankfurter Rundschau a katasztrófáról beszámolva azt jegyezte meg, hogy a Magyarországra látogató külföldi turisták között a németek alkotják a legnépesebb csoportot. A turistaútra befizetők a drága Budapesten általában csak néhány napot töltenek, a Balatonnál azonban az idegenforgalmi szakemberek elérik céljukat: a turisták tartózkodási idejének meghosszabbítását.
A lap szerint a magyarországi buszkatasztrófa miatt ismét fellángol majd a vita arról, hogy mennyire biztonságos az olcsósága miatt kedvelt autóbuszozás. Néhány héttel ezelőtt Ausztriából hazatérő cseh kirándulók jártak szerencsétlenül: autóbuszuk Dél-Csehországban szakadékba zuhant.
Stabil állapotban a katasztrófa sérültjei
Jól vannak a siófoki tragikus baleset sérültjei - tudta meg az MTI a siófoki és a székesfehérvári kórház illetékes orvosaitól. A siófoki városi kórházban ápolt három sérült egyike az intenzív osztályon lélegeztető gépen van, de a keringése stabil. A másik két beteget a sebészeti osztályon ápolják.
- A körülményekhez képest jól vannak, keringésük stabil, pénteken néhány kiegészítő vizsgálatot végeznek náluk - tájékoztatta az MTI-t Safar Ahmed, a sebészeti ügyeletes orvosa. Stabil az állapota a Fejér megyei Szent György Kórház intenzív osztályán ápolt 62 éves német férfinak is, akin pénteken több mint hétórás műtét-sorozatot hajtottak végre.
Állapota lehetővé tette, hogy már pénteken délelőtt elvégezzék nála a tervezett mellkas stabilizációs műtétet is, amire 11 óra körül kerül sor - tájékoztatta az MTI-t Sárkány Ágnes, az intenzív osztályt vezető főorvos. A traumatológiai osztály vezetője, Füles Péter főorvos szerint a betegnek ígéretesek a gyógyulási esélyei.
Nem érkezett Ferihegyre két német gép
Egyelőre ismeretlen okból nem érkezett meg csütörtök este a Ferihegyi repülőtérre a német légierő utasszállító és kórházgépe. Az MTI péntek reggeli információját megerősítette a budapesti német nagykövetség is.
Pető György, a Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatója csütörtökön este arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a csütörtök reggeli siófoki vasúti szerencsétlenségben elhunyt, illetve megsérült német turisták hozzátartozóit szállító Transal C 160-as gép landol Budapesten, ezt követően az Airbus 310-es kórházgép száll le.
A kommunikációs igazgató pénteken az MTI-nek elmondta, hogy a német légierő jelezte: csütörtökön este két gépük érkezik a Ferihegyi repülőtérre. Hozzátette: még nincs információjuk arról, hogy miért nem jöttek Magyarországra a repülőgépek a jelzett időben. Az esetleges érkezésük új időpontjáról sincs még tudomása a repülőtérnek.
Német pszichológus érkezett
Már a szörnyű tragédia áldozatainak hozzátartozói előtt megérkeztek Siófokra - még az éjszaka folyamán - azok a pszichológusok, akik feladatuk szerint megpróbálják minél elviselhetőbbé tenni azt, amit elviselni nem lehet. Siófokon rögtönzött krízisközpontot állítottak fel, németül tökéletesen beszélő embereket kértek fel, hogy fogadják a gyakran csak érdeklődő, de többnyire inkább kétségbeesett hívásokat, amelyek során a német hozzátartozók reménykedve próbálják kideríteni: talán az ő szerettük nem volt azon a buszon...
A krízis-szolgálat a tervek szerint vasárnap este fejezi be működését, az első sokk talán addigra elmúlik. Ám a tragédiát még valószínűleg sokáig nehéz lesz feldolgozni, mind a hozzátartozóknak, mind a szemtanúknak. Nehéz megmondani, kinek a legnehezebb ilyenkor, de a gyászolók vsztesége mellett könnyen elképzelhető, mit érzett az a hat ember, aki valamilyen oknál fogva úgy döntött aznap reggel: nem száll fel a buszra. Csütörtökön ugyanis nem volt kötelező program, a német turistacsoport tagjai szabadon választhattak, részt vesznek-e a Puszta-programon. Hatan úgy döntöttek: ők inkább a szállodában maradnak. Akkor még ők sem tudták, a többiek életük utolsó útjára indulnak.
Az áldozatokat a hozzátartozók egy hivatalos papír kitöltése után hazaszállíthatják. A zömmel Taszárra érkező hozzátartozókat már várják Siófokon, részükre az összes üres szálláshelyet lefoglalták a hivatalos szervek. A halál átjárójában pedig közben egyre gyűlnek az emlékezés virágai és mécsesei. Gyászol a MÁV, gyászol az ország, és gyászol 33 család, akik az emberi figyelmetlenség miatt, értelmetlenül veszítették el a néhány nappal ezelőtt mosolyogva útnak induló rokonokat.
Megdöbbentő képriportunkat itt megtekintheti
33 halott és mindössze öt túlélő a siófoki buszbalesetben
(Bővebb cikk a témában)
Bizonyítási kísérlet Siófoknál
(Bővebb cikk a témában)
Nemzetközi felháborodást keltett a siófoki katasztrófabuszbalesetben
(Bővebb cikk a témában)
Gyászban Siófok
(Bővebb cikk a témában)
Medgyessy Péter: Magyarország történetében talán a legrettenetesebb autóbusz-baleset történt
(Bővebb cikk a témában)
Táviratban fejezte ki részvétét Mádl Ferenc
(Bővebb cikk a témában)
Kormányrészvét a tragikus balesetről - Gál J. Zoltán
(Bővebb cikk a témában)
Csehák Judit a baleset helyszínén - az utaskísérő kisebb sérüléssel túlélte a tragédiát
(Bővebb cikk a témában)
Juhász Ferenc: a katonai segítség biztosított
(Bővebb cikk a témában)
Szalay Gábor: vizsgálat követi a részvét-nyilvánításokat
(Bővebb cikk a témában)
A Belügyminisztérium minden segítséget megad a rászorulóknak Siófoknál
(Bővebb cikk a témában)
Kovács: Fájdalmukban őszinte részvéttel osztozom
(Bővebb cikk a témában)
MDF együttérez és segítő jobbot nyújt
(Bővebb cikk a témában)
![]() | ![]() |
Kapcsolódó írások:
A MÚOSZ tiltakozik a siófoki fotók miatt
Bizonyítási kísérlet Siófoknál
Nemzetközi felzúdulást keltett a siófoki katasztrófa
A siófoki tragédia helyszínén elindult a forgalom
33 halott és mindössze öt túlélő a siófoki buszbalesetben
Orbán Viktor találkozója a bajor miniszterelnökkel - minden együttérző magyar részvétét fejezte ki
Megdöbbentő képriport a baleset utáni mentésről
Gyászban Siófok
top fórum témák:
- Tanár Úr gyere, mindjárt lesz Lillád!2022.05.10 21:11
- AZ IGAZSÁG SOHA NEM KÉSŐ2022.05.10 21:07
- JólVanna2022.05.10 20:31
- Porvihar2022.03.29 16:11
- Mit szólsz? Ide minden baromságot...2022.03.29 16:06