"Entre les murs" lett a zsűri szíve csücske

Képek a Cannes-i Filmfesztiválról! Francia film nyerte az Arany Pálmát

Még néhány nappal ezelőtt is elképzelhetetlennek tűnt, hogy a társadalmi problémákat feldolgozó francia rendező, Laurent Cantet legújabb alkotása nyerhetné vasárnap a 61. Cannes-i Filmfesztivál fődíját, az Arany Pálmát.

A 61. Cannes-i Filmfesztivál képgaléria

2008.05.26 10:36MTI

Egészen addig, amíg a versenyprogram utolsó alkotásaként bemutatott Entre les murs (A falak között) egy csapásra nem vált a fesztiválközönség, a francia és a külföldi szaksajtó, s végül egyöntetűen a zsűri "szíve csücskévé". "A film csodálatosan van megírva, minden csodás benne ... Ebben a filmben minden megvan, amit a mozitól meg lehet kívánni" - áradozott a díjátadáson Sean Penn amerikai rendező-színész, a kilenctagú nemzetközi zsűri elnöke.

Marjane Satrapi zsűritag, a tavaly díjazott Persepolis animációs film francia-iráni rendezője szerint pedig a győztes mozi a demokráciáról vet fel alapvető kérdéseket. Az Arany Pálmát nyert alkotás, a 47 éves Laurent Cantet ötödik játékfilmje - amely utólag került bele a hivatalos versenyprogramba - a főszerepet alakító Francois Bégaudeau azonos című regénye alapján készült. Az egy évig tartó improvizációs gyakorlatok során létrejött alkotás félig dokumentarista, félig fiktív módon egy párizsi középiskolai osztály mindennapjait, a kamaszok közti vicceket, konfliktusokat, a siker okozta büszkeséget és a kudarc által kiváltott erőszakot mutatja be egy fiatal francia tanár óráin keresztül.

A rendező a díjátadáson elmondta, hogy egy olyan filmet szeretett volna csinálni, amely a "francia társadalomra hasonlít: sokszínű, nyüzsgő, összetett, tele olyan törésekkel, amelyeket a film sem akart elrejteni". "Nem lep meg, hogy az iskoláról készített film mindenkit érdekel, hiszen a világban mindenhol ugyanazokat a kérdéseket veti fel ... Remélem, hogy a film igazolja mindazt a munkát, ami az iskolákban zajlik" - tette hozzá a győztes rendező a díjátadást követő sajtótájékoztatón. Elárulta, hogy azért akart erről a mikrovilágról filmet forgatni, mert ez az egyik olyan hely, ahol az a társadalom formálódik, amelyben aztán mindannyian élünk.

Laurent Cantet a nagy presztízsű francia filmes iskolában, az IDHEC-ben végzett 1987-ben, de első rövidfilmjét csak 1993-ban forgatta, amely egy kávéházban játszódik, s egy tüntetésre készülő gimnazistákról szól. A Tous a la manif (Mindenki a tüntetésre!) című alkotás már előrevetítette a rendezőnek a szociális kérdésekkel foglalkozó realista drámák iránti vonzódását, amelyet a meghatározott szociális környezet és a szociális gyökerektől való függőség, valamint az egyén és a csoport közti feszültség jellemez.

Az Időn kívül (1997) című tévéfilmje után készült első mozifilmje, az 1999-ben forgatott Emberi erőforrások, amely a munka világáról ad megrázó látleletet, elnyerte a legjobb első francia filmnek járó César-díjat, a film főszereplője, Jalil Lespert pedig a legígéretesebb színésznek járó Césart érdemelte ki. Az Arany Pálmát nyert A falak között című alkotáshoz hasonlóan Cantet már első filmjét is amatőr szereplőkkel forgatta, mert úgy érezte, így kerülhet a legközelebb a valósághoz. Ugyanezen okból nem forgat dokumentumfilmet, mert jobban szereti az "igazi embereket" szerepjátszásra kérni, mint hogy azok a kamera előtt beszéljenek saját életükről. Szerinte az amatőrök sokkal őszintébbek egy játékfilmben, mint egy dokumentumfilmben, ugyanis "amikor egy kamera mered szembe az emberre, akkor mindenki inkább a bőrét menti".

A francia rendezőről ugyanakkor nem mondható el, hogy egyetlen stílus rabja lenne. A 2001-ben készült Időbeosztás című filmjében - amely egy munkanélkülivé váló családos ember történetét dolgozza fel, és amelyet a velencei filmfesztiválon díjaztak -, valamint a gazdag nyugati nők szexuális turizmusáról szóló Asszonyok paradicsoma (2005) című alkotásában kevésbé dokumentarista módon, professzionális színészekkel dolgozott. A témaválasztás, a mindennapi életet érintő problémák; a társadalmi igazságtalanságokból, egyenlőtlenségekből és hazugságokból adódó feszültségek azonban alapvetően meghatározzák művészetét.

Figyelem! A cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a ma.hu network nézeteit tükrözik. A szerkesztőség mindössze a hírek publikációjával foglalkozik, a kommenteket nem tudja befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.

Kérjük, kulturáltan, mások személyiségi jogainak és jó hírnevének tiszteletben tartásával kommenteljenek!

Amennyiben a Könyjelző eszköztárába szeretné felvenni az oldalt, akkor a hozzáadásnál a Könyvjelző eszköztár mappát válassza ki. A Könyvjelző eszköztárat a Nézet / Eszköztárak / Könyvjelző eszköztár menüpontban kapcsolhatja be.